Odin skriver:
Er der nogen, der ved, om der er nogen frist for med hvor kort varsel en (kommunal) dagplejemor kan sige hun går på ferie?
Vores dagplejemor har lige i dag besluttet, at hun vil på ferie i hele næste uge. Vi foretrækker at holde ferie eller tage fri, når hun er på ferie, da vores datter ikke ligefrem er tryg blandt fremmede mennesker i det fællespasning, der så bliver tilbudt, men det har vi ikke ligefrem mulighed for at tage med så kort frist.
Der står i lovgivningen, at ferie skal meldes med passende varsel (jeg kan ikke lige huske ordlyden, men noget i den stil) og det synes jeg ikke ligefrem det her er.
Er der nogen, der kan komme det lidt nærmere omkring hvad en passende varsel er?
Hej :-)
Jeg er dagplejer.
Jeg kan fortælle dig at der ikke er nogle lovgivningsmæssige regler omkring dette. Der kan dog godt være regler i den pågældende kommune.
Hos os er det meget forskelligt hvordan dagplejerne fortæller om ferie.Vi har ikke regler.
Jeg plejer at fortælle om alt min ferie så langt det er planlagt frem ( ca 6-8 måneder frem ). Det giver dog en lille risiko for at noget ferie alligevel ikke kan holdes som planlagt. Det er dog kun hvis der er udefrakommende ting, jeg ikke er herre over. Jeg tager aldrig spontant fri :-) og min mand har et job hvor han har gode muligheder for at tage fri når vores børn skal til tandlægen mm
En af mine kolleger er ikke planlægnings-menneske og tager ofte spontane fridage, med kort varsel. Jeg ved at nogle af hendes forældre til tider frustreres over det. Mens andre vælger at holde fokus på at de i stedet altid har den samme gæstedagplejer og at barnet er tryg begge steder.
Andre af mine kolleger fortæller forældreen det fra gang til gang. Dvs at når en ferie er slut, fortælles om den næste.
Der kan i jo øvrigt være en privat årsag til at dagplejeren tager fri :-)