Dagpleje og ferie

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.129 visninger
9 svar
6 synes godt om
13. marts 2017

Odin

Er der nogen, der ved, om der er nogen frist for med hvor kort varsel en (kommunal) dagplejemor kan sige hun går på ferie? 

Vores dagplejemor har lige i dag besluttet, at hun vil på ferie i hele næste uge. Vi foretrækker at holde ferie eller tage fri, når hun er på ferie, da vores datter ikke ligefrem er tryg blandt fremmede mennesker i det fællespasning, der så bliver tilbudt, men det har vi ikke ligefrem mulighed for at tage med så kort frist. 

Der står i lovgivningen, at ferie skal meldes med passende varsel (jeg kan ikke lige huske ordlyden, men noget i den stil) og det synes jeg ikke ligefrem det her er. 

Er der nogen, der kan komme det lidt nærmere omkring hvad en passende varsel er? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. marts 2017

alenemor42

Dagpleje mor må godt holde ferie med kort varsel, det er muligt hun har ferie der skal bruges inden første maj.

Anmeld Citér

13. marts 2017

alenemor42

Det med at varsle gælder ardsgiver og ansat imellem  i skal ikke varsles. Der vil jo være gæstepleje og så er det jo jeres valg at i selv vil holde fri

Anmeld Citér

13. marts 2017

Julemusen

Med tre børn i dagpleje gennem tiden er vi aldrig blevet varslet før ugen op til ferie og fri. Der er jo gæstedagpleje. Jeg plejer også at have børnene hjemme, men dagplejen har 6 ugers ferie plus en halv fridag sparret op hver måned pga lange arbejdsdage. Jeg kan umuligt give ungerne så meget fri. 

Angående at barnet ikke er tryg i gæstetilbudet, så bliver barnet det jo først ved at være afsted. Måske er det mere jer forældre der ikke er så trygge ved det? Jeg var også utryg med det indtil mine børn var 2 år og selv kunne give udtryk for deres behov  men de kan heldigvis klare mere end man regner med. Mine yngste elsker at komme i gæstedagpleje, med nyt legetøj 

Anmeld Citér

13. marts 2017

Soonmom

Men dagplejemor, når hun er kommunal, skal vel varsle dagpleje kontor, som vi andre skal varsle og søge om ferie ved vores arbejdsgiver? 

- så er det mega dårlig stil at sige det med en uges varsel. 

Godt vi har privat dagpleje, der ved vi det for hele året 

Anmeld Citér

14. marts 2017

Newsence

Dagpleje mor skal varsle sin arbejdsgiver altså kommunen indefor en bestemt tid, men der er ikke regler for hvor hurtigt hun skal varsle jer.. 

Min dagpleje mor plejer at varsle i så god tid hun kan men ikke altid kan det lade sig gøre..

Der kan være personlige grunde til det korte varsel som hun måske ikke ønsker at dele.... Man skal nogengange huske at ting har 2 sider af samme sag..

Som en anden skriver så lærer dit barn jo ikke at blive tryg ved andre steder hvis ikke hun prøver at være der..

Ja i starten vil hun være utryg med det går hurtigt over- oftest 5 min efter forældrene er gået.. 

Hvad hvis Dp bliver syg en hel uge? der kan du heller ikke nødvendigvis tage fri så der må din datter jo også i gæstedagpleje. Så hvorfor ikke bruge dette til at øve din datter så det bliver en tryg ting

Men for at svare på dit spørgmål så har du ikke ret til at vide at DP holder ferie inden for en bestemt tid..

Anmeld Citér

14. marts 2017

Fru Hansen

Odin skriver:

Er der nogen, der ved, om der er nogen frist for med hvor kort varsel en (kommunal) dagplejemor kan sige hun går på ferie? 

Vores dagplejemor har lige i dag besluttet, at hun vil på ferie i hele næste uge. Vi foretrækker at holde ferie eller tage fri, når hun er på ferie, da vores datter ikke ligefrem er tryg blandt fremmede mennesker i det fællespasning, der så bliver tilbudt, men det har vi ikke ligefrem mulighed for at tage med så kort frist. 

Der står i lovgivningen, at ferie skal meldes med passende varsel (jeg kan ikke lige huske ordlyden, men noget i den stil) og det synes jeg ikke ligefrem det her er. 

Er der nogen, der kan komme det lidt nærmere omkring hvad en passende varsel er? 

Hej :-)

Jeg er dagplejer.

Jeg kan fortælle dig at der ikke er nogle lovgivningsmæssige regler omkring dette. Der kan dog godt være regler i den pågældende kommune. 

Hos os er det meget forskelligt hvordan dagplejerne fortæller om ferie.Vi har ikke regler.

Jeg plejer at fortælle om alt min ferie så langt det er planlagt frem  ( ca 6-8 måneder frem ). Det giver dog en lille risiko for at noget ferie alligevel ikke kan holdes som planlagt. Det er dog kun hvis der er udefrakommende ting, jeg ikke er herre over. Jeg tager aldrig spontant fri :-) og min mand har et job hvor han har gode muligheder for at tage fri når vores børn skal til tandlægen mm

En af mine kolleger er ikke planlægnings-menneske og tager ofte spontane fridage, med kort varsel.  Jeg ved at nogle af hendes forældre til tider frustreres over det. Mens andre vælger at holde fokus på at de i stedet altid har den samme gæstedagplejer og at barnet er tryg begge steder.

Andre af mine kolleger fortæller forældreen det fra gang til gang. Dvs at når en ferie er slut, fortælles om den næste. 

Der kan i jo øvrigt være en privat årsag til at dagplejeren tager fri :-)

Anmeld Citér

14. marts 2017

Fru Hansen

Forresten vil jeg lige fortælle om gæstedagplejen.

Det er oftest forældrene der har sværest ved gæstedagpleje

Hos os og i de fleste andre kommuner, ses dagplejerene og børnene i legestuen. Så børnene og voksne lærer hinanden at kende. 

Dagsrytmen hos dagplejerne er ret ens,  så barnet vil holde den rytme det er vant til og derfor falde let ind i 'flokken' . Barnet vil måske endda komme hjem med fornyet energi,  nye lege og nye ord fordi et miljø-skifte ofte giver lidt nye impulser.

Omvendt så er de fleste dagplejere og børn glade når der kommer gæstebørn fordi det giver lidt frisk inspiration og afveksling og fordi det som regel er gode legekammerater fra legestuen. 

Anmeld Citér

14. marts 2017

Julemusen

Fru Hansen skriver:

Forresten vil jeg lige fortælle om gæstedagplejen.

Det er oftest forældrene der har sværest ved gæstedagpleje

Hos os og i de fleste andre kommuner, ses dagplejerene og børnene i legestuen. Så børnene og voksne lærer hinanden at kende. 

Dagsrytmen hos dagplejerne er ret ens,  så barnet vil holde den rytme det er vant til og derfor falde let ind i 'flokken' . Barnet vil måske endda komme hjem med fornyet energi,  nye lege og nye ord fordi et miljø-skifte ofte giver lidt nye impulser.

Omvendt så er de fleste dagplejere og børn glade når der kommer gæstebørn fordi det giver lidt frisk inspiration og afveksling og fordi det som regel er gode legekammerater fra legestuen. 

Et super godt indspark du kommer med her!  Du har nemlig helt ret i at vi som forældre er utrygge i starten over gæstedagpleje. Men det er guld værd for ungerne når de lærer nye lege, sociale færdigheder blandt andre børn end de vante 3 andre i dagplejen og at de lærer at finde tryghed ved andre voksne. 

Vores dagplejemor var sygemeldt i to måneder med en skade og derfor var børnene i gæstedagpleje ved andre dagplejer i byen. Da de kom retur ved raskmeldingen havde alle børnene rykket sig meget sprogligt da de andre dagplejer snakkede anderledes med børnene og de kunne lærer hinanden nye lege, som de havde lært de forskellige steder. 

Anmeld Citér

14. marts 2017

HPH

Soonmom skriver:

Men dagplejemor, når hun er kommunal, skal vel varsle dagpleje kontor, som vi andre skal varsle og søge om ferie ved vores arbejdsgiver? 

- så er det mega dårlig stil at sige det med en uges varsel. 

Godt vi har privat dagpleje, der ved vi det for hele året 

Jeg kunne da også finde på at spørge mit arbejde om ferie i næste uge, hvis jeg evt så et godt tilbud på en rejse.

så det kan dagplejemor vel også??

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.