Lykkelig-Kvinde skriver:
Ud fra din beskrivelse så er det den fedtede type jeg har..
hvad gør man ved det ? 
Du kan jo prøve med almindelig skæl shampoo, fx Head&Shoulders. For mig virker det bare ikke, jeg skal have noget extra skrapt noget med tjære eller andet (fra apoteket), og det er dyrt og lugter grimt - og guderne må vide hvad der er i af kemikalier og andet skidt.
Jeg har jo så fundet ud af at eddike virker for mig, altså sådan en liter til 5kr, jeg bruger ca en halv liter per behandling (jeg har kort pagehår). Jeg står med hovedet nedad og hælder det over så håret er helt gennemblødt. Så binder jeg en plastpose omkring håret, og så et håndklæde. Så lader jeg det sidde 5-10 min, skyller og vasker håret 2 gange. Det lugter dog stadig lidt af eddike selvom jeg vasker 2 gange. Jeg har lært at leve med det, og får ikke kommentarer, så måske er det mest mig selv der kan lugte det.
Denne ene behandling er ofte nok til at holde det nede i et godt stykke tid, nogen gange når det er slemt gentager jeg efter et par dage. Grunden til at eddike virker er, at dette skæleksem har noget med svamp at gøre, og svamp kan ikke leve i et surt miljø. Citronsaft har muligvis samme effekt (kender ikke pH værdien), men så skal man jo da presse en del citroner for at få nok. Til gengæld dufter håret jo så dejligt bagefter. Fordelen med begge dele er selvfølgelig at det er naturligt, dvs du roligt kan gøre det når du er gravid (hvorimod jeg nok ville tøve lidt med de skrappe midler)
Og fordi der er svamp ind over, bør du også holde igen med sukker, slik, Hvidt brød, kage, hvid pasta osv - det får det også til at blusse op. Værst er dog stress (nedsat immun forsvar). Til de røde plamager i ansigtet kan du få noget kortison creme ved lægen, ved dog ikke om du må bruge det som gravid. Man kan også smøre med et fed hvidløg (svampedræbende), men det lugter jo også lidt.
Når først du har fået denne type, er det desværre for livet, så du må igang med at finde ud hvilken metode virker bedst for dig.
Anmeld
Citér