Flytte børnehave? Jeg overvejer at flytte mit barn på 3 år fra én børnehave til én anden. Hvordan gør jeg det bedst. Og hvilken forklaring giver jeg mit barn på at han skal flytte? Han har kun gået meget kort tid i børnehaven (2 uger) og tænker selv at det er smart at flytte inden han danner nye relationer, men omvendt overvejer jeg også at give børnehaven en chance. Den primær grund er, at han er meget udedreng, og der hvor han er nu, er de desværre meget lidt ude og regner det bliver de helst inde, dette var ikke indtrykket vi fik ved besøg. Det gør at der er meget larm og mange store børn der fylder en del, da de ikke får ret meget frisk luft. Tonen imellem børnene virker også lidt hård.
Hvad skal jeg have med i overvejelserne for og imod en flytning?
På forhånd tusind tak!
Hilsen en mor i syv sind.
Trines svar
Kære du
Tak for dit spørgsmål.
Det er aldrig nemt at skulle flytte et barn fra børnehaven, og derfor er det også vigtigt at du gør dig disse overvejelser.
I følge Erik Sigsgaard, børneforsker, er valget af daginstitution faktisk det vigtigste valg du skal træffe i dit barns liv.
Det er her at børn tilbringer de fleste af deres vågne timer og det er her de lære de sociale spilleregler som vil følge dem resten af deres liv.
Hvis dit barn er i en institution hvor der er en hård tone og hvor de store "får lov" til at tromle de mindre så er det den adfærd dit barn lære.
Han lære altså at hvis man er stor må man god være hård ved dem der er mindre. Og det er en adfærd der vil følge ham.
Samtidig vil de voksne og den inde-kultur de har i denne børnehave også påvirke din søns adfærd.
I værste fald mister han glæden ved at være ude og glæden ved at røre sig. Det kan føre til en påvirkning af din søn så han senere i sit liv bliver inaktiv og måske får problemer med overvægt.
Du skal dog overveje om det kun er lige nu at børnehaven ikke lever op til dine forventninger eller om det er sådan kulturen er.
Det kan tænkes at der er meget sygdom eller andre omstændigheder der gør at børnehaven vælger at prioritere at være inde.
Prøv at tage en snak med stue pædagogen eller lederen og hør om dette er det normale.
Når det så er sagt, så tror jeg at hvis du allerede nu ikke mener at denne børnehave kan give din søn det han har brug for så er det en fordel at flytte ham med det samme.
Når han kun har gået der så kort tid vil han ikke opleve den store følelse af tab, i forhold til venner og voksen relationer. Men han skal selvfølgelig have en forklaring.
Jeg tror på at det bedste du kan gøre for din søn er at være ærlig.
Fortæl ham at han nu har prøvet denne børnehave af og at du kan mærke at den ikke passer til ham. Du kan fortælle at du ved hvor meget han holder af at være ude og at du derfor vil finde en børnehave der kan give ham mulighed for det.
Du kan også sige at du synes at de i børnehaven taler hårdt til hinanden og det synes du ikke er rart. Så kan I også tage en snak om hvordan man taler med andre mennesker og hvordan man er en god ven.
Det er dog vigtigt at du også fortæller børnehaven dette inden du fortæller din søn det. Det er ikke i orden at de eventuelt skal høre det fra din søn.
Hvis du flytter din søn skal du huske at du skal sætte tid af til endnu en indkøringsperiode. Og du virkelig mærke efter når du vælger en ny børnehave.
Nogle af de ting du kan spørge om er hvor ofte de er ude og om de har en minimums tid de skal være ude. Ofte vil du kunne læse mellem linjerne ´hvor meget de reelt er ude.
Hvis de siger vi er ude hver dag, hele dagen hvis vejret er godt ellers formiddag eller eftermiddag hvis vejret er dårligt. Så er det godt. Hvorimod du skal blive bekymret hvis de siger vi er ude når det giver mening eller når vejret er godt.
Spørg også ind til hvor meget de organisere deres lege og om børnene får lov til at lege selv. Det er en hårdfin balance mellem at lege selv( den frie leg) og den organiseret leg. Begge dele er godt men for at kunne mærke sig selv og prøver forskellige former for adfærd skal der være mulighed for at lege frit.
Dog kan de bliver for meget hvis børnene "bar" leger frit.
Lyt også til hvordan de voksne taler til hinanden. Det er nemlig dem der er kulturbærer. Og lyt til hvordan de voksne taler til børnene. Er de lyttende? Giver de sig tid? Afbryder dig samtalen med dig hvis et barn er ked af det osv.
Jeg håber du er blevet lidt klogere hvad du skal gøre. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.
Jeg ønsker dig og din søn al held og lykke fremover.
Mange hilsner
Trine
www.naturligopdragelse.dk
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk