Jeg har anerkendt misundelse er en del af mig og mit liv. Jeg har anerkendt at jeg ikke er den pæne ordentlige pige hele tiden og jeg behøver ikke bede om syndsforladelsen hver gang, for det er jo bare fordi nogle får det som jeg ønsker mig så højt, ja egentlig er de jo bare vildt heldige og om jeg i mit lille hoved skulle have en grim tanke eller to tager hverken noget fra dem eller mig.
Jeg ved godt en del af vores kulturelle norm er vi ikke en gang må begære den andens hustru, men det gør vi nu en gang og i stedet for at hemmeligholde det og måske på den måde lade det vokse fordi vi ikke kan tage der ud i strakt arm og grine lidt af det, så her jeg valgt at være åben. Jeg er dybt misundelig på alle dem der får små piger for ikke at tale om dem der får flere af hunkøn. Jeg er dybt misundelig på dem der går gennem graviditeter og tror ingen ulykke kan ramme dem. Jeg ønsker dem intet ondt, kan sagtens unde dem alt den lykke og alle de piger i hele verden, men jeg er stadig misundelig og det er en irrationel følelse jeg ikke kan beslutte ikke at have. Det gør mig ikke ond, det gør mig ikke forkert, dårlig eller lignende, det er bare fordi jeg er et menneske med drømme og idealbilleder og som alle andre er netop mit liv ikke perfekt og der hænger jeg op på nogle knager og tror så de som har det jeg ikke har må have det perfekte liv - borer jeg lidt dybere opdager jeg hurtig de så ønsker sig noget andet.
Så mit råd er: sig det højt. Sig hold kæft hvor jeg misunder jer at I står i en livssituation som jeg drømmer om. Vupti så er det sagt højt og ingen faldt om, ingen hadede dig og så kan de forstå hvis du nogle gange får mundvige der falder ned af. Drop den dårlige samvittighed den æder en op.
Og jeg har sgu også haft "dumme" ønsker for andre. Kan huske en bekendt blev gravid og netop med en pige efter jeg havde mistet Lia og jeg drømte om bare en lille ting gik galt fx det endte i kejsersnit, bare en lille bitte ting ikke en vigtig tibg bare en lille bitte ting så jeg kunne se alt ikke var perfekt. Gjorde det mig ond, næ bare mig.
Og så en lille hemmelighed: dine børn bliver med sikkerhed i dine øjne smukkere når de en gang kommer. De bliver dejligere, mere sjove, mere rare, mere fantastiske bare rolig
Anmeld
Citér