Eksperthjælp: Barn på fire år vil ikke sove

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

504 visninger
0 svar
0 synes godt om
28. februar 2017

Gitte Sander

Hej
Jeg har et spørgsmål om de "gode konsekvenser". Der er et punkt hvor jeg er nervøs for at min mand og jeg gør det helt forkert! Når vores 4,5 årige søn ved putning "brokker" sig og bl.a siger " jeg vil ikke sove" så ender jeg ofte med at sige følgende : "enten brokker du videre og så går jeg ud af værelset for det vil jeg ikke høre på elker også bliver jeg og så lukke du øjnene og falder i søvn"...dette bliver sagt efter cirka 5.minutters brokkeri. Det skal lige siges at vi samsover og at vi altid har ligget hos ham til han faldt i søvn og det har fungeret fint! Håber du kan hjælpe? Kh M

Gittes svar

Hej Sørens,

Ja, det lyder jo mere som et fastlåst negativt mønster end som en pædagogisk givende måde at takle situationen på. Sådan er det jo som forældre, at man kan ikke altid gøre "det rigtige". Det er jo som du selv nævner ikke særligt smart at bruge trusler om at gå som et middel til at kunne slappe bedre af og ligge sig til at sove, det kan desværre direkte have den modsatte effekt, at barnet får en anspændelse og kommer til at forbinde det med noget ubehageligt.

Der er behov for at få vendt situationen. Gad vide hvorfor han brokker sig. Er han mon utryg ved at falde i søvn og 'give slip'? Har der været stress i hans liv? Har han tid nok til at geare ned? Får han kontakt nok udenfor soveværelset, eller søger han kontakt på det tidspunkt fordi han bare har vænnet sig til at på det tidspunkt er du tilgængelig? Kan han mærke at du i virkeligheden ikke gider ligge der? Har han ondt i ørerne eller andre steder? Trykket i ørerne øges når man bliver lagt ned, så hvis man har mellemørebetændelse eller lignende kan det give ubehag at blive lagt ned. Eller vil han bare hellere være inde i stuen og hygge med mor og far, fordi han ser at på det tidspunkt sidder I endelig ned og hygger? Tester han og prøver dine grænser af, om du virkelig mener hvad du siger; at han skal ligge sig ned og sove? Der er mange muligheder, du har selv bedst en fornemmelse af hvad der kan være på spil.

Jeg ville gå efter at få indsovningen vendt til noget positivt igen. Ingen skærme et par timer før sengetid. Geare ned med en lang godnathistorie, måske en godnatsang. Prøv fx. bogen "Kaninen der så gerne ville sove", der decideret er lavet til at hjælpe børn med at falde i søvn. Ingen legetøj i sengen. Fastholde grænserne. Dæmpet belysning. Måske nusse ham til ro. Nogle børn er glade for at man kører en finger fra lige imellem og over øjenbrynene ned over næseryggen og ud på næsetippen. Lav helt faste rutiner før sengetid og før indsovningen.

Mange børn har perioder, hvor de prøver af, om de regler de har kørt efter stadig gælder, men det med ikke at ville sove kan også skyldes en reaktion for eksempel på ovennævnte ting. Husk endelig at det ikke er et problem der varer livet ud (hvilket det nogle gange kan føles som, når man ligger der), men at det er en periode, som I skal bedst muligt igennem. Husk også at det er en del af børns naturlige udvikling i den alder at teste hvornår man kan sige "Nej, det vil jeg ikke" og komme igennem med sin vilje. Der er ingen grund til at straffe børn for at sige, hvad de ikke vil. Men de skal jo lære at skelne og også lære, at med nogle ting ved forældre bare bedst og passer bedst på en, for eksempel ved at vide at man har brug for sin nattesøvn. Så det du kan gøre, er også at spejle ham og fx. sige; "Jeg hører at du ikke vil sove. Men nu er det sovetid og du skal lægge dig ned og sove" med en rolig, myndig og varm stemme. Du kan også tale med ham om det - på et andet tidspunkt; "Hvorfor er det at du ikke vil sove om aftenen, når vi kommer i seng?" Det er bare ikke sikkert at han kan svare på det, børn i den alder kan ikke nødvendigvis sætte ord på deres tanker og følelser.

Held og lykke med det!

Venlig hilsen,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.