Tung styrketræning og gravid

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.139 visninger
6 svar
6 synes godt om
24. februar 2017

Camilla1995

Hej alle! 

Jeg prøver og blive gravid og er det sandsynligvis, men skal først have mens i næste uge så intet er sikkert. Må jeg lige nu træne tung styrketræning altså 40-60 kg ? Fordi hvis det ikke var fordi jeg havde taget en tidlig gravidtest, vil jeg jo ikke kunne vide det 

mvh. Camilla

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. februar 2017

Nel

Jeg ville helt klart være obs på ikke at få nogle stød under træningen, samt måske skrue 10 % ned for træningen.  Anbefalingen fra sundshedsstyrelsen (fra 2011) lyder 

"Kvinder, der har dyrket hård styrketræning forud for graviditeten, kan fortsætte deres rutine, så længe de i øvrigt har det godt. Der er få data på dette område. Indtil videre anbefales det, at styrketræning af underkroppen ikke intensiveres under graviditeten."

Så lyt rigtig meget til din krop. Der er både data der taler for og imod øget risiko for abort ved hård træning. Så det er ikke helt til at sige hvad egentlig er tilfældet. :-)

Anmeld Citér

24. februar 2017

HPH

Camilla1995 skriver:

Hej alle! 

Jeg prøver og blive gravid og er det sandsynligvis, men skal først have mens i næste uge så intet er sikkert. Må jeg lige nu træne tung styrketræning altså 40-60 kg ? Fordi hvis det ikke var fordi jeg havde taget en tidlig gravidtest, vil jeg jo ikke kunne vide det 

mvh. Camilla

Min jordmoder sagde til mig i uge 13 - max 10 kg uanset hvilken muskelgruppe, da maven altid indvolveres.

men tjek evt mette lyngholms blok, hun skrev meget om gravid og træning

Anmeld Citér

24. februar 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
HPH skriver:

Min jordmoder sagde til mig i uge 13 - max 10 kg uanset hvilken muskelgruppe, da maven altid indvolveres.

men tjek evt mette lyngholms blok, hun skrev meget om gravid og træning

Tror ikke din jordmoder har vidst meget om træning så. Jeg fik go til træning løb blandt andet halvmarathon og styrketrænede uden problemer  

Jeg ville roligt fortsætte men ikke presse kroppen til nye rekorder. Træning er sundt og gavner jer begge hele vejen. 

Og tillykke

Anmeld Citér

24. februar 2017

Camilla1995

Tak! Jeg trænet med 40 kg i squat og dødløft det er lidt for mig, ved jo først med sikkerhed om den er der i næste uge �� Har testet svag positiv tidligt 

Anmeld Citér

24. februar 2017

MiniMe2005

Du kan som udgangspunkt fortsætte din træning som før, forudsat du har det godt. Det er virkeligt vigtigt, at du lytter til din krop!

Men du skal holde dig til det niveau, du er på nu. Du må altså ikke øge vægten, for eksempel. 

Anmeld Citér

24. februar 2017

Liv_86

Hvis du er vant til at træne sådan så JA så må du gerne. Der kommer et tidspunkt hvor du helt naturligt ikke kan træne så tungt mere

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.