Hej.
Jeg har virkelig brug for gode råd. Jeg er en mor med meget lidt overskud (pga. kæreste/fars depression nu har stået på i 2½ år). Jeg er mor til 4 (12, 10 (som har sine udfordringer), 3 og knap 2).
På grund af min kærestes sygdom så står jeg meget alene med det hele og har gjort det længe. Jeg er derfor også ved at være godt slidt = INGEN overskud.
Sagen er den at specielt knægten på 3½ år nægter at sove om aftenen før kl. er 21-21.30. Vi skal sidde hos ham i ½-1½ time. Det gør selvsagt at han får for lidt søvn. I hverdagene sover han ca. 1½ time i børnehaven (de bliver altid vækket 13:30) og han kan ikke hænge sammen til længere end kl. 15 uden søvn. I Weekenderne er det sjældent han kan sove lur, bare sådan - med mindre vi kører bil, så falder han i søvn med det samme.
Min tro er at han har brug for sin lur, men måske at han ikke behøves, hvis han nu gik i seng i ordentlig tid. Han skal op kl. 6.
Knægten på 1 år og 10 måneder er også blevet sværre at lægge. Den er oftes 20:15 før han vil gå i seng (så sover han også på 5 min). Hvis vi prøver for tidligt, så er han hurtigt ½ time om det.
Jeg har læst om diverse putteritualer, rolige aftener og bad - det hele er bare nærmest umuligt, da aftenen typisk ser ud som følger:
Hjemme 17:00
Lave aftensmad, imens ungerne absolut ikke gider underholde sig selv.
Spise
Puttetid
Derudover er der også lige 2 store som har brug for opmærksomhed. Hende på 10 skal helst i seng kl. 20.00 også for at hænge sammen.
Tit bliver den både 18:30 og 19:00 pga. madlavningen hvilket jo også gør det hele til noget ged. Deruover så er RO en by i Rusland i mit hjem. Min datter på 10 elsker at lege med de små, men det er i tempo som på ingen måde er i nærheden af afslapning.
Nå, men gode råd modtages med kyshånd.
Anmeld
Citér