Aaarh... hjælp 22 mdr. + 3½ år

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

719 visninger
1 svar
1 synes godt om
12. februar 2017

Xolia

Hej.

Jeg har virkelig brug for gode råd. Jeg er en mor med meget lidt overskud (pga. kæreste/fars depression nu har stået på i 2½ år). Jeg er mor til 4 (12, 10 (som har sine udfordringer), 3 og knap 2).

På grund af min kærestes sygdom så står jeg meget alene med det hele og har gjort det længe. Jeg er derfor også ved at være godt slidt = INGEN overskud.

Sagen er den at specielt knægten på 3½ år nægter at sove om aftenen før kl. er 21-21.30. Vi skal sidde hos ham i ½-1½ time. Det gør selvsagt at han får for lidt søvn. I hverdagene sover han ca. 1½ time i børnehaven (de bliver altid vækket 13:30) og han kan ikke hænge sammen til længere end kl. 15 uden søvn. I Weekenderne er det sjældent han kan sove lur, bare sådan - med mindre vi kører bil, så falder han i søvn med det samme.

Min tro er at han har brug for sin lur, men måske at han ikke behøves, hvis han nu gik i seng i ordentlig tid. Han skal op kl. 6.

Knægten på 1 år og 10 måneder er også blevet sværre at lægge. Den er oftes 20:15 før han vil gå i seng (så sover han også på 5 min). Hvis vi prøver for tidligt, så er han hurtigt ½ time om det.

Jeg har læst om diverse putteritualer, rolige aftener og bad - det hele er bare nærmest umuligt, da aftenen typisk ser ud som følger:

Hjemme 17:00
Lave aftensmad, imens ungerne absolut ikke gider underholde sig selv.
Spise
Puttetid

Derudover er der også lige 2 store som har brug for opmærksomhed. Hende på 10 skal helst i seng kl. 20.00 også for at hænge sammen.

Tit bliver den både 18:30 og 19:00 pga. madlavningen hvilket jo også gør det hele til noget ged. Deruover så er RO en by i Rusland i mit hjem. Min datter på 10 elsker at lege med de små, men det er i tempo som på ingen måde er i nærheden af afslapning.

Nå, men gode råd modtages med kyshånd.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. februar 2017

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Xolia skriver:

Hej.

Jeg har virkelig brug for gode råd. Jeg er en mor med meget lidt overskud (pga. kæreste/fars depression nu har stået på i 2½ år). Jeg er mor til 4 (12, 10 (som har sine udfordringer), 3 og knap 2).

På grund af min kærestes sygdom så står jeg meget alene med det hele og har gjort det længe. Jeg er derfor også ved at være godt slidt = INGEN overskud.

Sagen er den at specielt knægten på 3½ år nægter at sove om aftenen før kl. er 21-21.30. Vi skal sidde hos ham i ½-1½ time. Det gør selvsagt at han får for lidt søvn. I hverdagene sover han ca. 1½ time i børnehaven (de bliver altid vækket 13:30) og han kan ikke hænge sammen til længere end kl. 15 uden søvn. I Weekenderne er det sjældent han kan sove lur, bare sådan - med mindre vi kører bil, så falder han i søvn med det samme.

Min tro er at han har brug for sin lur, men måske at han ikke behøves, hvis han nu gik i seng i ordentlig tid. Han skal op kl. 6.

Knægten på 1 år og 10 måneder er også blevet sværre at lægge. Den er oftes 20:15 før han vil gå i seng (så sover han også på 5 min). Hvis vi prøver for tidligt, så er han hurtigt ½ time om det.

Jeg har læst om diverse putteritualer, rolige aftener og bad - det hele er bare nærmest umuligt, da aftenen typisk ser ud som følger:

Hjemme 17:00
Lave aftensmad, imens ungerne absolut ikke gider underholde sig selv.
Spise
Puttetid

Derudover er der også lige 2 store som har brug for opmærksomhed. Hende på 10 skal helst i seng kl. 20.00 også for at hænge sammen.

Tit bliver den både 18:30 og 19:00 pga. madlavningen hvilket jo også gør det hele til noget ged. Deruover så er RO en by i Rusland i mit hjem. Min datter på 10 elsker at lege med de små, men det er i tempo som på ingen måde er i nærheden af afslapning.

Nå, men gode råd modtages med kyshånd.

Puha det lyder godt nok hårdt!

Jeg har godt nok kun et enkelt barn som der skal ro på, men herhjemme gør det virkelig godt at sætte tid af lige inden sengetid til meditation. Mette Skovhus har lavet nogle virkelig gode lydfiler med meditationer/mentale rejser for børn. Hun skriver godt nok at de fleste af dem er til børn fra 5-6 år, men min datter på 2½ har god brug af dem alligevel. Det giver hende en helt anden ro i kroppen, så hun nemmere kan falde i søvn. 

Derudover har hun siden hun var stor nok til det siddet på min ryg næsten hvergang jeg laver aftensmad (først i bæresele, nu i vikle), fordi det giver hende en tryghed og ro at være tæt på mig, og jeg samtidig har hænderne fri til at få lavet mad til os. Jeg kan mærke stor forskel på om hun har fået den ekstra nærhed eller ej. Hun falder meget hurtigere til ro når hun er tanket godt op på nærhed.

Ved ikke om du overhovedet kan bruge noget af det her til noget, da der selvfølgelig er nogle andre udfordringer med så mange børn, men det er i hvert fald det der virker her.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.