Hjælp til at forstå problemformuleringen SSO

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

905 visninger
7 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
10. februar 2017

Anonym trådstarter

Hejsa valgte at være ano da jeg syntes det var så pinlig at skulle spørge om. 

Men min vejleder har fortalt mig at der ville være redegørende , analyserende og diskuterende spørgsmål. 

Men har her idag modtaget problemformuleringen og kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg skal redegøre for . Er det hele bogen eller ?? 

Jeg skriver i engelsk om en roman . 

Formuleringen er: 

Der ønsker en analyse og fortolkning af roman ... hvor der fokuseres på karakter ... karakteranalysen skal indeholde en diskussion om hvorvidt karakteren udvikler sig.  Diskussionen bør indeholde mindst en publiceret analyse af roman eller karakter. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. februar 2017

Muhmi

Anonym skriver:

Hejsa valgte at være ano da jeg syntes det var så pinlig at skulle spørge om. 

Men min vejleder har fortalt mig at der ville være redegørende , analyserende og diskuterende spørgsmål. 

Men har her idag modtaget problemformuleringen og kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg skal redegøre for . Er det hele bogen eller ?? 

Jeg skriver i engelsk om en roman . 

Formuleringen er: 

Der ønsker en analyse og fortolkning af roman ... hvor der fokuseres på karakter ... karakteranalysen skal indeholde en diskussion om hvorvidt karakteren udvikler sig.  Diskussionen bør indeholde mindst en publiceret analyse af roman eller karakter. 

Skriver man ikke sin egen problemformulering når man laver SSO? Det gjorde vi da i hvert fald.. Og skal der ikke være mindst 2 fag ind over?

Nå, men ligemeget hvad så er den første del af problemformuleringen jo ligetil, synes jeg. Hele romanen skal analyseres og fortolkes hvor der fokuseres på én karakter og der skal skrives karakter analyse. Det sidste bør jo så være at du skal på nettet og finde en analyse AF romanen og inkludere den i din egen analyse

Anmeld Citér

10. februar 2017

solskinsliv

Profilbillede for solskinsliv
Muhmi skriver:

Skriver man ikke sin egen problemformulering når man laver SSO? Det gjorde vi da i hvert fald.. Og skal der ikke være mindst 2 fag ind over?

Nå, men ligemeget hvad så er den første del af problemformuleringen jo ligetil, synes jeg. Hele romanen skal analyseres og fortolkes hvor der fokuseres på én karakter og der skal skrives karakter analyse. Det sidste bør jo så være at du skal på nettet og finde en analyse AF romanen og inkludere den i din egen analyse

Jeg ved ikke hvordan det er på andre ungdomsuddannelser men på HHX skal vi først lave problemformulering selv til DIO på 3. År.

Anmeld Citér

10. februar 2017

Muhmi

solskinsliv skriver:

Jeg ved ikke hvordan det er på andre ungdomsuddannelser men på HHX skal vi først lave problemformulering selv til DIO på 3. År.

Ved ikke hvad DIO er

Gik på HF

Anmeld Citér

10. februar 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Det er normalt at problemformuleringen udleveres  

Der er da ingen dumme spørgsmål. 

Nu er det mange år siden jeg skrev SSO. Men ja du skal tage udgangspunkt i hele romanen men fokuserer på den angivne person. Tag udgangspunkt tragtmodellen/trappemodellenå hvor du starter med et helt kort referat af bogen og herefter analyserer med fokus på den givne persons udvikling og diskuterer hans udvikling hvor du inddrager en anden eller flere analyser der enten er enige eller endda uenige med dig hvor du så argumenterer hvorfor du er enig/uenig

lav en super struktur for opgaven som du også beskriver i din indledning hvor du også redegør for din opfattelse af problemformuleringen og hvordan du vil besvare den og sørg så for 100 pct at følge den tråd hele vejen til konklusionen så skal det nok gå godt. 

Det vigtigste i sådan en opgave er struktur og retning. 

Held og lykke

https://sites.google.com/a/toerring-gym.dk/metro-struktureret-skrivning/taksonomi

Anmeld Citér

10. februar 2017

Anonym

Jeg er selv gymnasielærer og kan ikke se det redegørende element i din opgaveformulering. Den går direkte ind i analysen.

Umiddelbart ville jeg forvente, at din roman skal sættes ind i et emne/tidsperiode eller lign., som en redegørelse kunne være blevet brugt til. Har du ikke haft mulighed for at stille spørgsmål, da du fik den udleveret?

Anmeld Citér

10. februar 2017

Anonym

Man kommer med det emne man gerne vil have, samt hvilken retning...

Men problemformuleringen får du udleveret når du skal skrive sso, det er ikke en selv der formulere den 

Anmeld Citér

11. februar 2017

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Jeg er selv gymnasielærer og kan ikke se det redegørende element i din opgaveformulering. Den går direkte ind i analysen.

Umiddelbart ville jeg forvente, at din roman skal sættes ind i et emne/tidsperiode eller lign., som en redegørelse kunne være blevet brugt til. Har du ikke haft mulighed for at stille spørgsmål, da du fik den udleveret?

Hejsa nej ikke på det tidspunkt men har nu fået fat i min vejleder Som siger det har været oppe til overvejelse bland dansk og engelsk lærerne om man behøver et decideret redegørende spørgsmål da hvergang man citerer redegøre man også. Så. Hun har valgt at den skulle se sådan ud lidt forvirret dog 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.