Børnehavestart

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

516 visninger
4 svar
0 synes godt om
6. februar 2017

A-1995

Hej!

Min ældste søn skal i børnehave 1 april.

Jeg har tusind ting jeg går og spekulerer og bekymrer mig lidt omkring, så håbede at nogen herinde kunne komme med deres erfaringer og fortælle hvordan det foregår i den børnehave jeres børn går i?

Der er flere ting i det. Han kommer direkte fra dagplejen, så vi er jo vant til 1 fast voksen som vi snakker med om det hele og laver aftaler med.

Hvordan gør man i børnehaven? Der er jo mange forskellige voksne og det er jo næppe den samme der er der når man afleverer og når man henter? Hvem skal man lave aftaler med hvis der er noget omkring ens barn? Skal man bare finde en random pædagog?

Hvem aftaler man indkøringsforløb med?
Det forvirrer mig helt vildt at der er så mange voksne, jeg synes det er så rart i dagplejen at den der passer ham også er den man snakker med om det forskellige...

Er der mon en voksen som har tid til at tage imod ens barn hver morgen? Får man af vide hvordan deres dag har været når man henter?

Min største bekymring er egentlig det der med at hvis der er et eller andet vigtigt omkring min søn pædagogerne skal vide, hvis jeg så siger det til den ene, så ved de andre det jo ikke? Og det er jo ikke sikkert at den pædagog jeg siger det til overhovedet er ved ham den dag?

Jeg har også læst et sted at pga den dårlige normering i børnehaver generelt kan børnene være der en hel dag uden rigtig at have voksenkontakt? Det synes jeg da er ekstremt synd, kan det virkelig være rigtigt?

Bekymrer jeg mig mon for meget? Jeg synes det er meget skræmmende ærlig talt

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. februar 2017

MKBP

Profilbillede for MKBP
A-1995 skriver:

Hej!

Min ældste søn skal i børnehave 1 april.

Jeg har tusind ting jeg går og spekulerer og bekymrer mig lidt omkring, så håbede at nogen herinde kunne komme med deres erfaringer og fortælle hvordan det foregår i den børnehave jeres børn går i?

Der er flere ting i det. Han kommer direkte fra dagplejen, så vi er jo vant til 1 fast voksen som vi snakker med om det hele og laver aftaler med.

Hvordan gør man i børnehaven? Der er jo mange forskellige voksne og det er jo næppe den samme der er der når man afleverer og når man henter? Hvem skal man lave aftaler med hvis der er noget omkring ens barn? Skal man bare finde en random pædagog?

Hvem aftaler man indkøringsforløb med?
Det forvirrer mig helt vildt at der er så mange voksne, jeg synes det er så rart i dagplejen at den der passer ham også er den man snakker med om det forskellige...

Er der mon en voksen som har tid til at tage imod ens barn hver morgen? Får man af vide hvordan deres dag har været når man henter?

Min største bekymring er egentlig det der med at hvis der er et eller andet vigtigt omkring min søn pædagogerne skal vide, hvis jeg så siger det til den ene, så ved de andre det jo ikke? Og det er jo ikke sikkert at den pædagog jeg siger det til overhovedet er ved ham den dag?

Jeg har også læst et sted at pga den dårlige normering i børnehaver generelt kan børnene være der en hel dag uden rigtig at have voksenkontakt? Det synes jeg da er ekstremt synd, kan det virkelig være rigtigt?

Bekymrer jeg mig mon for meget? Jeg synes det er meget skræmmende ærlig talt

Ja, du bekymrer dig for meget  - men det gør jo ikke din bekymring mindre reel !! Jeg arbejder selv som pædagog, pt i vuggestuen, men har også været i børnehavedelen ! Vi snakker jo sammen på stuen om de vigtige ting - at Peter fx skal smøres med creme på hans udslæt, at Mille har klaget over ørene derhjemme, så det skal vi være obs på og at Søren ikke har hans sut med !! Hos os er der altid mulighed for at vinke med en voksen, fordi vi vægter, at man får et godt farvel om morgenen ! Hvordan er din mavefornemmelse af stedet hvor han skal starte ??

//Mette

Anmeld Citér

6. februar 2017

Guldlok88

Har du ikke været nede i den børnehave hvor dit barn skal starte? Der kan du få svar på alle de spørgsmål du har.. 

Men i min søns børnehave har de faste pædagoger på hver stue, også er der faste "reserver" når der er sygdom.. Så børnene lære hurtigt pædagogerne at kende.. Selvom der er besparelser og der tit kun er en på fra kl 15 eller om morgenen, så har de stadig tid til alle børnene (utroligt nok) Og til lige at fortælle et eller andet når jeg henter  

Anmeld Citér

6. februar 2017

Jegermoar

Profilbillede for Jegermoar

Ja der er da en masse bekymringer...men det er nu meget naturligt. Min ældste kom også fra DP og over i BH. Mit største og klareste minde fra opstarten er at pigebarnet spænede rundt og legede og jeg sad mutters alene tilbage :-) Mht til pædagoger og information, der kan du lige så godt vænne dig til at informationsflowet er et andet. Du får naturligvis stadig info og en sjov historie indimellem om dit barn, men ikke så meget om hvor mange gange de har lavet stor og småt og alle de der detaljer som DP har styr på. Og når de kommer i BH er det faktisk ikke så vigtigt længere...man skal bare lige vænne sig til det.

Jeg synes vi har en super BH med skønne pædagoger der er med nede på gulvet hele dagen. Der er tid til at vinke om morgenen med en voksen hvis der er behov osv. Alle voksne i hele huset kender alle børn, så det er ikke vigtigt for mig om det lige er "vores egne" pædagoger eller nogen af de andre der er kommet.

Så alt i alt fungere det meget godt - man skal bare lige vænne sig til den nye hverdag med mere fart over feltet og større arealer :-) Men det er så fedt i BH for de lærer sindsygt meget.

Glæd dig og tro på det bliver godt.

Anmeld Citér

6. februar 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Jeg kan godt forstå din bekymring. Børnehave er noget helt andet en dagpleje. Der er jo ca 22 børn på stuen. Du kan ikke forvente samme voksenkontakt nogle gange er der kun 1 voksen når du henter eller aflevere men de skal nok hjælpe din søn. Men selvfølgelig er der ikke samme overlevering som du er vant til, men din søn er jo også større og kan snakke. 

Den undersøgelse du henviser til sagde vist at der i snit er 10 min direkte voksen kontakt med fokus på et barn. Skræmmende men de får jo også voksenkontakt i grupper mv. 

Jeg er sikker på det nok skal gå godt. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.