Gudmor - Faddere, hvad er forskellen..??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11.233 visninger
10 svar
0 synes godt om
5. oktober 2009

Bom

Ja som overskrifter sig, hvad er forskellen på en gudmor og faddere??

Mig og min kæreste har lige diskuteret det, men kan ikke rigtig finde en fornuftig forklaring.. Så håbede at nogle af jer tøser kunne hjælpe os lidt.

Knus Maria 9+4

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2009

Mira0911

Mini-Terp skriver:

Ja som overskrifter sig, hvad er forskellen på en gudmor og faddere??

Mig og min kæreste har lige diskuteret det, men kan ikke rigtig finde en fornuftig forklaring.. Så håbede at nogle af jer tøser kunne hjælpe os lidt.

Knus Maria 9+4

Der er ikke nogen forskel... Gudmor er os fadder.... Gudmor er bare kommet til, som et "kaldenavn", hvert fald det jeg har fået afvide...

Anmeld

5. oktober 2009

FrkT

Hej Maria.

Det kan jeg sagtens forklare dig.

En gudmor stammer fra gammel tid og er den der bærer barnet i kirken. Hun bliver dog OGSÅ skrevet som fadder (uanset om man vælger det eller ej), så hun har også fadder-funktionen. Men en gudmor/gudfar regnes ofte som værende tættere på barnet end fadderne.

Faddere er vidner til at jeres barn er blevet døbt i den kristne tro, og dette skriver de også under på at de har været vidne til. Der skal være mellem 3 og 5 faddere. Faddere er også de personer, som, hvis I er så uheldige at komme ud for en ulykke, og jeres barn/børn overlever (og er under 18 år gamle), skal sørge for at jeres børn bliver opdraget i den kristne tro. De har ingen juridisk forpligtelse overfor at tage sig af børnene, hvis I dør, eller finde hjem til dem.

Håber du forstod forskellen?

Anmeld

5. oktober 2009

cille22

gudmor eller gudfar er dem der skal opdrage jeres børn i den kristende tro i så fald at i ikke selv er i stand til det.
fadderne er vidner og skal også hjælpe med at opdrage i den kristne tro.

hilsen cecilie, ps der er også derfor at de folk der er fadder eller gudforældre helst skal være konfirmeret, så de har et indblik i hvad det vil sige at være kristen.

Anmeld

5. oktober 2009

Mutti2B

En gudmor/gudfar er den, der bærer barnet, når det bliver døbt, og faddere er dem, der skal lære barnet om den kristne tro, hvis i så fald forældrene falder bort. Så det er i reglen kun faddere der får en "opgave" i barnets liv, mens gudmor/gudfar får æren i at bære barnet.
 Håber det gav mening

Anmeld

5. oktober 2009

Mutti2B

Hvad er en fadder?
En fadder er en person, som ved dåben forpligter sig til at opdrage dåbsbarnet i den kristne tro, hvis det ulykkelige skulle ske, at forældrene dør inden barnet bliver voksent. Der følger ikke et juridisk eller økonomisk ansvar med at være fadder. Det er udelukkende en religiøs forpligtelse.

Derudover er fadderen vidne på, at dåben rent faktisk har fundet sted. Det er derfor også et paradoks, at man kan være fadder in absentia, altså uden at være fysisk tilstede ved dåben. Ordningen er praktisk, hvis man har et elsket familiemedlem, som af en eller anden grund ikke kan være til stede, men som man gerne vil have som fadder.

Hvem kan stå fadder?
Det kan alle, som er døbte i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn. Det vil sige alle kristne, uanset hvilken kristen kirke de tilhører. Ifølge de regler, der er for faddere, skal man dog mindst have den normale konfirmationsalder, for at kunne være fadder. Det er en afgørelse, der er truffet i en skrivelse fra Kirkeministeriet af 31/8 1950 for at sikre, at fadderne er rustet til ansvaret, man lægger på dem.

Udmeldte af folkekirken eller folk, som er konverterede til en anden tro kan også stå fadder, såfremt de er døbte. Årsagen er, at dåben er et sakramente, det vil sige helligt og indstiftet af Gud, og at man derfor aldrig kan tage sin dåb tilbage, blive udøbt. En gang døbt, altid døbt.

Hvor mange faddere skal man have?
I dag har de fleste tre-fire faddere. Fem faddere ses også, om end ikke så tit. I gamle dage ansås det for fint med mange faddere, og især børn af konger og andre fyrster kunne have et ret anseligt antal faddere. Det var der prestige i.

Hvad er en gudmor og en gudfar?
En gudmor eller gudfar har ingen kirkelig betydelig, om end det er en stor ære at få lov til at være gudmor eller gudfar for et ba rn. Betegnelsen bruges i reglen om den, der bærer barnet til dåben og svarer ja til at blive døbt på barnets vegne. En gudmor eller gudfar er ofte også fadder, men behøver ikke at være det.

Jeg har fundet det her på www.kristendom.dk

Anmeld

5. oktober 2009

cille22

En gudmor/gudfar er den, der bærer barnet, når det bliver døbt, og faddere er dem, der skal lære barnet om den kristne tro, hvis i så fald forældrene falder bort. Så det er i reglen kun faddere der får en "opgave" i barnets liv, mens gudmor/gudfar får æren i at bære barnet.
 Håber det gav mening

lidt sjovt at vi ikke mener det samme...
vi fik afvide nu her da Silje blev døbt 20juni at det var gudmoderens ansvar at opdrage i den kristene tro i så fald at vi ikke var i stand til det.
og hvis hun ikke kunne så blev det fadderne...

Syntes faktisk det er sjovt at der er så mange "meninger"

Hilsen cecilie

så lige det indlæg du havde nuppet fra kristendom.dk
men syntes stadig det er sjovt

Anmeld

5. oktober 2009

Mutti2B

cille22 skriver:

lidt sjovt at vi ikke mener det samme...
vi fik afvide nu her da Silje blev døbt 20juni at det var gudmoderens ansvar at opdrage i den kristene tro i så fald at vi ikke var i stand til det.
og hvis hun ikke kunne så blev det fadderne...

Syntes faktisk det er sjovt at der er så mange "meninger"

Hilsen cecilie

så lige det indlæg du havde nuppet fra kristendom.dk
men syntes stadig det er sjovt

Hi hi, ja. Jeg har også altid været så meget i tvivl for alle havde forskellige opfattelser. Men da jeg så skulle være gudmor, fik jeg søgt på nettet. Hurra for www

Anmeld

5. oktober 2009

Mumto3

Man skal jo opgive cpr-nummer på dem der er faddere og derfor kan den der bære barnet aldrig automatisk blive fadder. (Tænk nu hvis man ude i våbenhuset ombestemmer sig, og det pludselig er en anden der bære barnet, har man så fået en ny fadder: NEJ, det har man ikke!!!)

Grunden til at nogle præster bruger ordet Gudmor, er fordi der er så mange folk der bruger ordet Gudmor om dem der har stået fadder, og fordi der ofter er sammenfald mellem fadder og den der bærer barnet, så er mange begyndt at opfatte 'barne-bærer' som Gudmor. -og så er det at forvirringen opstår. Forvirringen bliver så ikke mindre at præster også begynder at mikse de to betegnelser.

Anmeld

5. oktober 2009

cille22

Mumto3 skriver:

Man skal jo opgive cpr-nummer på dem der er faddere og derfor kan den der bære barnet aldrig automatisk blive fadder. (Tænk nu hvis man ude i våbenhuset ombestemmer sig, og det pludselig er en anden der bære barnet, har man så fået en ny fadder: NEJ, det har man ikke!!!)

Grunden til at nogle præster bruger ordet Gudmor, er fordi der er så mange folk der bruger ordet Gudmor om dem der har stået fadder, og fordi der ofter er sammenfald mellem fadder og den der bærer barnet, så er mange begyndt at opfatte 'barne-bærer' som Gudmor. -og så er det at forvirringen opstår. Forvirringen bliver så ikke mindre at præster også begynder at mikse de to betegnelser.

altså min søster var gudmor, denne her gang og hun skulle altså også oplyse sit cpr-nummer og hun står på papiret under fadder, de 2 andre gange har vi selv båret.

hilsen cecilie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.