vil ikke spise frugt og grønt

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.603 visninger
7 svar
1 synes godt om
1. februar 2017

A-1995

Anton på 14 mdr vil simpelthen ikke spise frugt og grønt. Kun banan. Alt andet gider han kke engang smage på Jeg har forsøgt både at mose det som topping på hans havregrød osv men ha nægter. Dagplejemorkan heller ikke få ham til at spise frugt og grønt. Det gik fint med grøntsagsmos da han var helt lille, men han ville ikke have frugtmos og nu vil han slet ikke have noget. Jeg kan ikke forstå det for han er altid blevet tilbudt det ligesom storebror og den store spiser simpelthen bare alt hvad der bliver serevet... Hvad kan jeg gøre for at få anton til at spise frugt og grønt?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. februar 2017

Babilooo

A-1995 skriver:

Anton på 14 mdr vil simpelthen ikke spise frugt og grønt. Kun banan. Alt andet gider han kke engang smage på Jeg har forsøgt både at mose det som topping på hans havregrød osv men ha nægter. Dagplejemorkan heller ikke få ham til at spise frugt og grønt. Det gik fint med grøntsagsmos da han var helt lille, men han ville ikke have frugtmos og nu vil han slet ikke have noget. Jeg kan ikke forstå det for han er altid blevet tilbudt det ligesom storebror og den store spiser simpelthen bare alt hvad der bliver serevet... Hvad kan jeg gøre for at få anton til at spise frugt og grønt?

Smoothies, juice af bla. Grønsager....

Ellers er det vel et spm. Om at blive ved med at prøve...

Anmeld Citér

1. februar 2017

anonym12

Jeg ville gi ham muligheden for at smage, men lade være med at presse på. 

Her har han haft en periode, hvor jeg var ved at gå ud af mit gode skind, fordi han var meget selektiv (nægtede især frugt og grønt). Nu er det ved at vende igen (han smager ihvertfald på en del og spiser mere frugt og grønt end normalt), men der kommer nok perioder igen, hvor han er selektiv.

Her vil han oftest smage alt muligt når han er med til at lave mad, knap så meget når vi spiser. Jeg respektere hans nej tak og forsøger ikke at tvinge ham til at smage (det er svært). 

Anmeld Citér

1. februar 2017

God-mor

A-1995 skriver:

Min datter på 3,5 var næsten lige sådan i den alder og er det stadig til dels. Mit eneste råd er at i ikke fokusere på det, og bare bliver ved med at tilbyde frugt og grønt, det har hjulpet hos os. I dag spiser vores datter agurk, ærter, majs og sjældent kan vi få gulerod i hende. Af frugt kan hun i dag spise de fleste bær, æble, banan, vindruer og vandmelon. Alt andet vil hun slet ikke smage på, men jeg tror på at det kommer. Jeg lægger stadig broccoli osv op på hendes tallerken, men hun spiser det ikke. Tænker at hun en dag smager på det, men vi giver hende ikke opmærksomhed på at hun ikke vil spise det. Men som skrevet så spiste vores datter stort set intet grønt før 2 års alderen. Hun nægtede også, så han er slet ikke den eneste. Men jeg har stået og været ligeså frustreret som dig.

Anmeld Citér

1. februar 2017

FruK

Jeg ville som de andre skriver ikke fokusere på det, ikke presse på - men blive ved med at give ham muligheden.

Hee spiser den 4-årige mest grønt hvis hun får f.eks. en lulle skål med rød peber skåret ud i små tern stukket i hånden imens hun sidder og ser tegnefilm. Eller en kop med stænger af gulerod, agurk og peberfrugt. På tallerknen under aftensmaden ville hun ikke røre det. 

Jeg tvinger hende aldrig - men spørger altid om hun vil smage.

Og så får hun altid udskåret grønt med i madpakken. Ofte bliver det ikke rørt - det kommenterer jeg ikke. 

Anmeld Citér

1. februar 2017

B&J

Så giv dit barn banan.

også prøv ind i mellem med noget andet.

ellers så bare pyt med et smil på læben 

Anmeld Citér

1. februar 2017

Aggemusen

Profilbillede for Aggemusen

Det er egentlig pudsigt, at søskende kan være så forskellige. Jeg har et sæt tvillingedrenge på 3 år, og de er blevet budt nøjagtig den samme kost. Helt fra de begyndte på mos og grød, var det tydeligt, at de foretrak forskellige ting. I dag har de også vidt forskellige præferencer - den ene elsker frugt og grønt, og den anden kan på en god dag overtales til lidt banan, melon eller bær (men han er helst fri).  Jeg var, før drengene, af den overbevisning, at det med at få børn til at spise, kun var et spørgsmål om at tilbyde dem forskellige ting mange gange nok, men jeg har nu erfaret, at alle mennesker åbenbart er født med forskellige præferencer mht. mad 

Anmeld Citér

2. februar 2017

MM00

A-1995 skriver:

Jeg er enig med de andre at de fleste børn har en periode hvor de ikke vil spise frugt og grønt.

Jeg vil forsætte med at tilbyde grønt til aftensmaden og frugt fx til eftermiddags mad. Spiser han det ikke, men det andet han får tilbudt så er det fint. Så i ikke presser ham til, men kun tilbyder ham også tror jeg helt sikkert på at det kommer tilbage en dag. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.