barsel - samboende - forsørger

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

760 visninger
5 svar
2 synes godt om
31. januar 2017

LayLow

Hej alle sammen

Jeg har brug for teknisk vejledning mht barsel, uddannelseshjælp og forsørger da kommunen/ydelsescentret ikke virker til at ville svare mig på noget.

forklaring;

Jeg er 29 år og kom på uddannelsehjælp her i starten af januar og er på barsel, men har endnu ikke født. Jeg fik bevilget barselstillæg fra start. Jeg har i forvejen en datter på 9 år.

Nu er det så jeg undrer mig, da jeg hører fra flere at de får 10*** kr udbetalt efter skat, og det kan jeg slet ikke få til at hænge sammen, med mindre at alle har et fradrag på enormt  meget - mit ligger på 5524 kr hvilket jeg selv synes er en del.

Beløbene jeg har, er;

uddannelseshjælp + barsel er 11,143 brutto, dvs jeg får 8895 kr udbetalt, med en trækprocent på 40.

Men jeg kan forstå andre i samme situation får et forsørgertillæg oveni, så de har 14.*** kr brutto, hvilket jeg jo er langt fra. Min mand har fast arbejde.

Er der nogen der kan hjælpe mig med en mening, bekræftelse/afkræftelse om jeg har ret til forsørgertillæg når jeg har et barn i forvejen, kommer det først på når man har født på trods af et andet barn, eller er jeg helt i skoven?

Det skal endelig ikke ses som at jeg er grådig, men jeg undrer mig virkelig over den store forskel der er.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

31. januar 2017

Astoria

Profilbillede for Astoria

Det skifter først til den højere sats når du har født. Det lyder helt rigtigt.

Anmeld Citér

31. januar 2017

LayLow

Astoria skriver:

Det skifter først til den højere sats når du har født. Det lyder helt rigtigt.

og det er på trods af jeg er forsørger i forvejen?

Ved du om det direkte hedder forsørgertilskud, når nu jeg allerede nu får barselstillægget?

Anmeld Citér

31. januar 2017

Astoria

Profilbillede for Astoria
LayLow skriver:

Ved du om det direkte hedder forsørgertilskud, når nu jeg allerede nu får barselstillægget?

Det er på trods af at du er forsørger i forvejen. Det er den sats du får nu under graviditeten (under 30 år, gravid - 11.143 kr. pr. måned), og så får man den fulde sats når barnet er født (under 30 år, bidragspligt, maksimum hjælp inkl. tillæg - 14.808 kr. pr. måned), hvorefter du falder til en almindelig sats igen (medmindre du når at fylde 30). Det er stort set kun enlige forsørgere der får en højere sats (undtaget graviditet og barsel). Grunden til til at man får den højeste sats under barsel er fordi er fritaget kravet om aktivitet. 

Anmeld Citér

31. januar 2017

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
LayLow skriver:

Hej alle sammen

Jeg har brug for teknisk vejledning mht barsel, uddannelseshjælp og forsørger da kommunen/ydelsescentret ikke virker til at ville svare mig på noget.

forklaring;

Jeg er 29 år og kom på uddannelsehjælp her i starten af januar og er på barsel, men har endnu ikke født. Jeg fik bevilget barselstillæg fra start. Jeg har i forvejen en datter på 9 år.

Nu er det så jeg undrer mig, da jeg hører fra flere at de får 10*** kr udbetalt efter skat, og det kan jeg slet ikke få til at hænge sammen, med mindre at alle har et fradrag på enormt  meget - mit ligger på 5524 kr hvilket jeg selv synes er en del.

Beløbene jeg har, er;

uddannelseshjælp + barsel er 11,143 brutto, dvs jeg får 8895 kr udbetalt, med en trækprocent på 40.

Men jeg kan forstå andre i samme situation får et forsørgertillæg oveni, så de har 14.*** kr brutto, hvilket jeg jo er langt fra. Min mand har fast arbejde.

Er der nogen der kan hjælpe mig med en mening, bekræftelse/afkræftelse om jeg har ret til forsørgertillæg når jeg har et barn i forvejen, kommer det først på når man har født på trods af et andet barn, eller er jeg helt i skoven?

Det skal endelig ikke ses som at jeg er grådig, men jeg undrer mig virkelig over den store forskel der er.

Det lyder som om det du får nu er gravid-satsen. Når man er gravid efter uge 12, får man lidt mere end hvis man ikke er gravid. Det passer ca med det du får nu. Når du så har født, så stiger det ydderligere og du får 14xxx før skat. - Det er barselssatsen. Når din barsel slutter ryger du tilbage på forsøgersatsen på 85xx.

Anmeld Citér

31. januar 2017

Moar2011

LayLow skriver:

en alm sats på forsøger er 9900 og noget, så for mig synes jeg det lyder helt korrekt det du får nu.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.