Jeg kender en, som har gjort det med tvillinger, som hun ikke kunne overskue at amme. (Og jeg kender også en, som ammede baby, fortrød, fik stoppiller, fortrød igen, brugte brystpumpe i nogle uger, indtil mælken kom og endte med at fuldamme - men det er jo en anden historie. Teknisk set fik hendes barn dog kun råmælken i første omgang)
Det er forskelligt, hvor meget råmælk der er, men de fleste får noget ud af det. Og det er en rigtig god idé, da råmælken er spækket med antistoffer.
Den pille (eller piller - det er vist to), man får, er den samme som hvis man overhovedet ikke ønsker at lægge baby til. Man tager den bare ikke lige med det samme (men det gør man heller ikke ellers - de skal bare tages indenfor 24 timer.
Der er to forskellige at vælge imellem: Cabergolin og Bromocriptin. De fleste foretrækker vist Cabergolin.
Man skal være klar over, at det kan give forbigående hovedpine og svimmelhed. Men det gælder jo uanset om man giver råmælken eller ej. Jeg har selv prøvet at tage dem langt senere i et forløb, hvor jeg fik brystbetændelse efter at være stoppet med at amme min 1-årige, og jeg oplevede ingen bivirkninger.
Anmeld
Citér