Huskøb før, under eller efter graviditet?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.736 visninger
11 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
9. januar 2017

Anonym trådstarter

Hej alle 

Jeg er lige anonym, da ingen kender til vores planer, og helst ikke skal gætte hvem jeg er 

Min kæreste (27) og jeg (25) er efter godt og vel 3 års parforhold klar til at udvide fra 2 til 3 

Men inden vi begynder projektet, så har kontrolfreaken (læs: jeg) brug for at få nogle praktiske ting afklaret

På nuværende tidspunkt bor vi i en lejlighed, hvor der ikke er plads til at have en baby, og det naturlige næste skridt vil være at finde et hus. 

Det mit lille hoved ikke selv kan regne ud er, om hvornår det er smartest at købe hus (og nemmest i forhold til bankens velvillighed til at låne til det) - er det inden, under eller efter graviditet? 

Praktiske informationer:

- Vi er begge fastansatte i fuldtidsstillinger (pædagog og lærer)

- Vi har en sund økonomi, hvor vi minimum har et rådighedsbeløb på 8000-10000 i alt, når vores faste udgifter er betalt.

Måske er der nogle, som selv har stået i en huskøbssituation, der kan hjælpe mig lidt? 

På forhånd tak, og god aften 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. januar 2017

Anonym

Anonym skriver:

Hej alle 

Jeg er lige anonym, da ingen kender til vores planer, og helst ikke skal gætte hvem jeg er 

Min kæreste (27) og jeg (25) er efter godt og vel 3 års parforhold klar til at udvide fra 2 til 3 

Men inden vi begynder projektet, så har kontrolfreaken (læs: jeg) brug for at få nogle praktiske ting afklaret

På nuværende tidspunkt bor vi i en lejlighed, hvor der ikke er plads til at have en baby, og det naturlige næste skridt vil være at finde et hus. 

Det mit lille hoved ikke selv kan regne ud er, om hvornår det er smartest at købe hus (og nemmest i forhold til bankens velvillighed til at låne til det) - er det inden, under eller efter graviditet? 

Praktiske informationer:

- Vi har en sund økonomi, hvor vi minimum har et rådighedsbeløb på 8000-10000 i alt, når vores faste udgifter er betalt.

Måske er der nogle, som selv har stået i en huskøbssituation, der kan hjælpe mig lidt? 

Vi skal igang med at bygge selv. 

Jeg tænker at 8000-10.000 ikke er meget i rådighedsbeløb . Jeg tror i hvert fald ikke der er nogle banker der vil låne jer, hvis i havde et barn også

Det er helt vildt de rådighedsbeløb man skal have. 

Anmeld Citér

9. januar 2017

Anonym

Kravene til rådighedsbeløb stiger når i får et barn, så tænker det ikke forbedrer jeres situation i forhold til huskøb. Rådighedsbeløbet afhænger også af hvor i bor henne. 

I forhold til at bo i lejlighed, så har en baby virkelig ikke brug for meget plads i hvertfald det første år. 

Anmeld Citér

9. januar 2017

Cvbn

Med et enkelt barn, skal man have et rådighedsbeløb på omkring 15000, så udfra de oplysninger du giver her, så vil det være nemmest at låne til hus inden I får barn. Har I til udbetalingen? For så ville jeg gå i gang med at lede. Men husk at det er temmelig dyrt med små børn i institution, så indtil I stiger i løn, så sæt jer endelig ikke for hårdt i det; går ud fra, at I er på grundløn, når I ikke er ældre....

Anmeld Citér

9. januar 2017

Lunae

Vores bank siger et rådighedsbeløb på 5000 kr voksen og 2500 kr pr barn. Tror at de vil regne det ud fra at I skal have et rådighedsbeløb på 12500 kr.

Anmeld Citér

9. januar 2017

Munk

1. læg et budget ud fra købt eller leje og se hvad I har råd til med barn. 

2. Køb enten inden I får barn så I ikke står med nyt hus og baby oven i hinanden eller vent til barnet er 2-3 år. Så kan I øve jer rent økonomisk og måske spare lidt op. 

Anmeld Citér

9. januar 2017

Anonym

Anonym skriver:

Hej alle 

Praktiske informationer:

Spørgsmålet er nok nærmere, om I overhovedet får lov at købe med så lavt rådighedsbeløb, banken er jo heller ikke dummere, end at de kalkulerer med 1-2 børn på den lange bane, og så skal rådighedsbeløbet ligge omkring 15000 kr, når alt er betalt.

Anmeld Citér

9. januar 2017

BigHope13

Nu det godt nok ikke huskøb men et billån på 250 tusind vi lige har fået lov at få. Og der havde vi et rådighedsbeløb på 10.800 og det synes bankmand ikke var nok, og vi fik faktisk et afslag i første omgang. Vi vender den om og gør opmærksomme på vores forbrug osv og hvad vores planer for de næste par år er og ja nu har vi altså fået bevilget et lån på 250 tusind kr  og vi har en 3 årige plus en mere på vej. Så tænker i forhold til rådighedsbeløb er det altså forskelligt alt efter hvilken bank og hvilket område i kommer fra. Men jeg ville købe inden graviditet,.

Anmeld Citér

9. januar 2017

EKAB

Profilbillede for EKAB

Jeg synes også det er et lavt rådighedsbeløb. 

I vores bank skal man have 15.000 kr. 

Det er naturligvis "nemmere" at købe inden graviditet, men banken er jo ikke dumme. De ved godt at der kommer et barn eller to, og der skal kalkuleres med det i budgettet når man taler om hus.

Anmeld Citér

9. januar 2017

Panther

Profilbillede for Panther

Indlæg og kommentarer i denne kategori har ofte en ordlyd som om, banken er onde, hvis de ikke vil låne penge ud, og at man skal prøve at undlade at fortælle om familieforøgelser og andre eventuelle udgifter, således at man kan snyde sig til at kunne låne. Brug dog banken som en rådgiver i stedet - de har rent faktisk stor erfaring med privatøkonomi, og de er interesserede i, at I kan betale Jeres regninger og ikke sætter Jer for hårdt, således at de kan få deres penge tilbage.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.