Er det virkelig okay?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. januar 2017

Sandratoft

Soonmom skriver:

Det evige dilemma vi oplever gang på gang i vuggestuerne,  forældre der ikke gider kampen om aften og fortrækker at have et død træt barn der  er så færdig om aftenen at det omkommer af træthed. 

Det er i bund og grund det, det handler om.  De fleste steder har de heldigvis søvnpolitikker,  hvor de ikke vækker eller også hvor de kun vækker en gang fx.  Kl.  14. Jeg har arbejdet et sted hvor vi seriøst hver dag sad med et a4 ark og skrev ned hvornår børnene skulle vækkes

Carl måtte sove 30 min. 

Clara skulle ligge og på efter 30 ligegyldigt om hun osv eller ej 

Johan Max 45 min

Børge 2 timer

Osv

Håber næsten ikke du er pædagog med den indstilling, tænk at have grundtanken at "forældre ikke gider kampen med deres børn".

Måske har forældrene bare opdaget at deres børn sover bedre om natten, hvis middagsluren fjernes eller reduceres? Og vil blot lige nævne, at dødtrætte/overtrætte børn bestemt ikke er nemme at putte, så hellere en frisk lille trold. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. januar 2017

God-mor

Soonmom skriver:

Det evige dilemma vi oplever gang på gang i vuggestuerne,  forældre der ikke gider kampen om aften og fortrækker at have et død træt barn der  er så færdig om aftenen at det omkommer af træthed. 

Det er i bund og grund det, det handler om.  De fleste steder har de heldigvis søvnpolitikker,  hvor de ikke vækker eller også hvor de kun vækker en gang fx.  Kl.  14. Jeg har arbejdet et sted hvor vi seriøst hver dag sad med et a4 ark og skrev ned hvornår børnene skulle vækkes

Carl måtte sove 30 min. 

Johan Max 45 min

Børge 2 timer

Osv

Nu er det bare sådan at der er noget der også hedder en hverdag hjemme. Det fungerer da ikke hvis pædagoger og dagplejere lader ungerne sove flere timer til middag, hvis forældrene oplever at børnene er vågne hele natten og at ingen kan hænge sammen dagen efter. Det er da klart at Børge så er ekstra træt om dagen, hvis han ikke sover om natten fordi han sover halvdelen af dagen væk i institutionen. Nu du så anfægter forældre og insinuere at de ikke gider deres unger om eftermiddagen/aftenen kan det så også være pædagogerne/dagplejerne der syntes det er dejligt hvis børnene sover så meget så muligt om dagen, da det er nemmest for dem i hverdagen i institutionen? 

Hmm blev bare provokoeret af din kommentar

Anmeld Citér

5. januar 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Den er svær

en næsten toårig bør ihvertfald ikke have formiddagslur men nøjes med en lur. 

Hun har formentlig behov for at sove mere i institution end derhjemme det er naturligt. 

Det er mega hårdt for så små børn at være i institution få voksne og meget larm så set fra hendes synspunkt er det bedst hun sover meget derovre og list mindre derhjemme. Jeg tror det med hun vågner om natten er en fase. Prøv evt at putte lidt senere. Det er langt bedre at i hygger om aftenen end hendes søvn begrænses alt for meget. 

Kan du spørge om de kan lægge hende førdt så hun sover tidligt derovre. 

Anmeld Citér

5. januar 2017

God-mor

Sandratoft skriver:

Håber næsten ikke du er pædagog med den indstilling, tænk at have grundtanken at "forældre ikke gider kampen med deres børn".

Måske har forældrene bare opdaget at deres børn sover bedre om natten, hvis middagsluren fjernes eller reduceres? Og vil blot lige nævne, at dødtrætte/overtrætte børn bestemt ikke er nemme at putte, så hellere en frisk lille trold. 

Anmeld Citér

5. januar 2017

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123
Sandratoft skriver:

Sådanne forældre kender jeg altså også. Få forældre står fast på at deres børn skal sove til middag til de er 3-4 år selvom mange søvn eksperter anbefaler det. 

Så jeg har også et indtryk af at nogle forældre er så pressede at de nyder at ungerne allerede puttes 19 så de får fred og mulighed for voksentid. Det er jo logisk at de sover senere hvis de får lur.  Vi har skabt et samfund hvor det opfattes af normalt for mange på trods af de stakkels unger knokler i 8 timer uden pause i institution og dårligt ser deres forældre i hverdagen. 

Dette er ikke et svar møntet på trådstarter! Men blot en kommentar til dit svar. 

Anmeld Citér

5. januar 2017

EKAB

Profilbillede for EKAB
Soonmom skriver:

Carl måtte sove 30 min. 

Johan Max 45 min

Børge 2 timer

Osv

Eller også handler det for pædagogerne om, at det er nemmere når børnene sover så længe som muligt  

I bund og grund er det altså forældrene som bestemmer. Hvis barnet sover godt om natten, fordi middagsluren max bliver 1,5 time, hvad er problemet så?? 

Anmeld Citér

5. januar 2017

Kattha

Min datter går bare hos privat dagplejemor, men der sover hun også fint middagslur. Hun er 2,5 år og sover i gennemsnit 3 timer til middag stadig. Og vi vil ikke vække hende. Er hun træt og har brug for søvn, så er det sådan det er. Så sover hun om aften først kl 22, og vågner selv ved 8-9 stykker. Vi regulerer nogle gange hendes søvn, så det passer med evt planer næste dag osv., ved andet end antal sovetimer - bruger ekstra tid ude i frisk luft, tager på en lang indkøbstur, lange bade, aktiv tosset leg osv. Men hun sover altid til hun er helt udhvilet. Det føles rigtigt at gøre, og vi har en glad pige, der faktisk kun er sur og pjevs hvis noget vækker hende før hun selv vågner.

Anmeld Citér

5. januar 2017

Sprit25

Soonmom skriver:

Carl måtte sove 30 min. 

Johan Max 45 min

Børge 2 timer

Osv

Eller så handler det om at pædagoger ikke gider vågne børn, da de så ikke får pause. For mig handler det ikke om mit barn skal omkomme af træthed, jeg hader når jeg er nød til at putte mit barn kl 19. Men hvis hun først sover kl 21 og skal op kl 06.00 for at kunne nå i dp jamen så har jeg en datter, der ikke hænger sammen. Så JA hun skal ikke sove mere end en time..

Anmeld Citér

5. januar 2017

lineog4

Der bliver meget sort/hvidt... 

men jeg vil hellere skrive ro på, det er i dag 4. Dag efter ferien, hun har haft 3 nattesøvne siden I startede op efter ferien. Hun er knap 2 år og er efter en skøn tid med mor og far blevet bombarderet med sanseindtryk, været i en stor gruppe børn, savnet jer, fået andet mad, rykket lidt på rytmen osv. Og hun reagerer ved en dårlig nattesøvn - det gør jeg også og jeg sover ikke til middag selvom jeg godt kunne 

alle de børn jeg har haft igennem fingrene de sidste par plus mine egne har været trætte, lidt grådlabile, sure, lidt mere bevægelige osv. Ja min egen datter på 13 knækkede sammen over hvis nu reinkarnation var rigtig og hun så skulle lege sit næste liv uden os. Sådan er det at have bærb der er nogle spidsbelastede perioder og alfabet omega er at slå koldt vand i blodet og ikke lave en masse ændringer med det samme, se nu tiden an måske om en lille uges tid så kommer det SF sig selv og hun vågner i vuggestuen efter halvanden time eller måske bliver nattesøvnen bedre. Og hvis det om to uger er det samme så må I tage en snak med vuggestuen. Men lad hende nu lige komme tilbage fra en skøn og tryg ferie.... at læse barnet og ikke bogen er også at kunne trække vejret dybt ned i maven og anerkende der er lorte nætter men man skal ikke ændre alt med det samme. 

Måske er jeres datter en der skal vækkes - kr3( har ikke kunne selv med mine børn også selvom nattesøvnen blev lidt dårligere men det er fordi jeg har en ide om kun børn der får nok søvn lærer optimalt og at de jo i en eller anden grad er selvregulerende i og med vi ikke giver dem sovemedicin  problemet er jo sådan set alle de rammer og krav vi sætter op omkring dem, så hvis eg i det mindste kunne give dem retten til at sove når de var trætte så fik jeg da gjort lidt rigtigt. 

Nå mek koldt vand i blodet fin hende lige en uge til at komme tilbage fra ferien 

Anmeld Citér

5. januar 2017

Soonmom

Svare lige alle i en:

Nej det handler ikke om at vi skal have vores pause i pædagogverden har vi afbrudt pause, dvs. at vi ikke kan være sikker på at få vores pause, når det er sagt skiftes man jo bare til at gå til pause og så er der nogen der sidder tilbage og lytte efter børnene, så NEJ vi ligger ikke bare børnene ud kl. 12 og svinger benene op til kl. 14 

Det handler om at vi skal gå ud og vække børn der tydligvis har brug for mere søvn og som kæmper en brag kamp for at vågne op fordi deres forældre har krævet at de SKAL op efter 30 min fx. vi haler børnene op som så sidder og kæmper på sofaen og bare slet ikke er klar til at komme op, stakkels unger, vi føler os seriøst nogle gange som børnemishandler og det er dælme synd for børnene. 

Bare fordi mor og far er trætte efter en lang arbejdsdag og ikke orker kampen om aften og måske fordi de, som en anden også skrive, synes det kunne være lækkert at ungerne sov kl. 19 så de kunne have en dejlig rolig aften. 

- Understreger at det IKKE er alle forældre vi ser på den måde, men der er altså et par stykker i mængden der tænker egoistisk og fordi lille Lasse kan klare sig uden lur i weekend mener de også han kan i vuggestuen, nu bruger lille Lasse så bare meget mere energi i vuggestuen, højere lydniveau, massere af indtryk osv.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.