Kristinaaa skriver:
Jeg forstår ikke helt barselsreglerne i forhold til uddannelse.
Jeg er lige nu gravid og har en termin lige inden uddannelsesstart på videregående uddannelse. Når jeg har født vil jeg jo naturligvis gerne på barsel og starter derfor først på videregående i 2018. Jeg går altså ikke i skole når jeg føder..
Er jeg berettiget til SU (fordi jeg jo har søgt ind og planlagde start på uddannelse) eller skal jeg på noget andet?
Det kommer an på, om du skal starte på en ungdomsuddannelse eller en videregående. Nedenstående tager udgangspunkt i videregående..
Umiddelbart er du berettiget til 12 ekstra (barsels) su klip, jv SU loven p. 28 stk. 1 nr. 2 og p. 28 stk 2. Dog minus de måneder der finder sted mellem fødsel og den dag uddannelsen starter. Så hvis du føder en måned inden du skulle have startet uddannelse, så er du altså berettiget til 11 ekstra.
uddrag af loven:
§ 28. Moderen har ret til ekstra klip i forbindelse med fødsel eller adoption, hvis fødslen eller adoptionen finder sted,
1) mens hun er indskrevet på og gennemgår en uddannelse, der giver ret til uddannelsesstøtte, eller
2) inden for 12 måneder før hun begynder på en uddannelse, der giver ret til uddannelsesstøtte.
Stk. 2. Moderen har ret til 12 klip, hvis fødslen eller adoptionen finder sted, mens hun er indskrevet på og gennemgår uddannelsen. Hvis fødslen eller adoptionen finder sted inden for 12 måneder, før hun begynder på uddannelsen, har hun ret til 12 ekstra klip med fradrag af
1) klip, der svarer til antallet af måneder mellem den måned, fødslen eller adoptionen finder sted, og den måned, hun begynder på uddannelsen, og
2) klip, der svarer til antallet af måneder i en tidligere uddannelse, hvor der er udbetalt 2 ekstra klip eller uddannelsesstøtte med dobbelt beløb til en uddannelse uden for klippekortet i forbindelse med samme fødsel eller adoption.
Anmeld
Citér