hånd mad

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

523 visninger
3 svar
1 synes godt om
2. januar 2017

brevkassen-37115

Hej jeg har en søn på 8 måneder. og er kommet lidt i tvivl om jeg måske skal lade ham sidde med maden selv allerede nu ?

Han sidder selv engang imellem med hans rugbrødshapser men eller giver jeg ham alt hans mad. 

Men tænker han nok ikke får nok hvis han selv skal spise ?

Hvad er jeres erfaringer? Og er det alt de sidder med selv ? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. januar 2017

Lucinde

Profilbillede for Lucinde

Barnet skal endelig selv have lov. Der er så mange fordele ved det. Sålænge det får tilstrækkeligt mælk ved siden af, så er det fint. Du kan evt. søge på BLW, en metode hvor børn ikke får skemad, men selv spiser. Så kan du også få inspiration til, hvad du kan tilbyde, som fx ikke knækker i store stykker, hvis barnet skulle bide stykker af.

Mit barns nysgerrighed omkring mad blev væsentligt forøget af selv at få lov, og i dag spiser hun alting og med stor fornøjelse. Det sviner lidt i starten, men træner motorikken så meget, at hun tidigt spiste rigtigt pænt med både gaffel og ske.

Anmeld Citér

2. januar 2017

MorTilN

Det rigtig godt vis de får lov at sidde med det selv og er en rigtig god træning/stimulering at de skal lave den kodination at gribe om maden/skeen og føre det op til munden selv. Det sviner mere end vis vi voksne gør det men er meget bedre for børnene selv at prøve. Du kan evt ved grød/mad hvor der bruges ske eller gaffel have en ekstra ske/gaffel i starten til barnet har mere styr på det. Så dit barn selv sidder med en men du også har en til at hjælpe med at der alligevel kommer noget indenbords en gang imellem.

Anmeld Citér

2. januar 2017

anonym12

Jeg tror at mange ved traditionel overgangs kost, lader barnet sidde med noget selv, samtidig med at de mader lidt. Netop, fordi at de ikke får nok mad ind i starten til at de bliver mætte. 

Jeg er ikke sikker på min dreng er BLW barn og har siddet med maden selv, siden vi begyndt ved 6 mdr. Her har den primære kost været amning indtil han blev 9-10 mdr og så begyndte han selv at skære ned. Nu er han 13 mdr og vi er nede på ca 6 amninger i døgnet. Han er dog ved at få kindtænder, så han er ved at øge antallet af amninger igen.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.