pligter....og lommepenge

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.136 visninger
10 svar
0 synes godt om
5. oktober 2009

memuffin

Hvilke pliger har jeres børn.... er lidt i vildrede med om jeg forlanger for meget af min søn...
Min søn på 10 støvsuger og går ned med skraldespanden...
Til tider hjælper han også med at dække bord og rydde ud..
Han syndes selv det er alt for meget

Deruover holder han selv sit værelse ( med lidt hjælp) det får han 50 kr om ugen for...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
memuffin skriver:

Hvilke pliger har jeres børn.... er lidt i vildrede med om jeg forlanger for meget af min søn...
Min søn på 10 støvsuger og går ned med skraldespanden...
Til tider hjælper han også med at dække bord og rydde ud..
Han syndes selv det er alt for meget

Deruover holder han selv sit værelse ( med lidt hjælp) det får han 50 kr om ugen for...

Det synes jeg da lyder fuldstændigt fair!

Anmeld

5. oktober 2009

memuffin

Rosa skriver:

Det synes jeg da lyder fuldstændigt fair!

ja ikk

Syndes det er vigtigtde lærer det som "små" så gror de ikke til i skidt når de flytter hjemmefra.

Anmeld

5. oktober 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
memuffin skriver:

ja ikk

Syndes det er vigtigtde lærer det som "små" så gror de ikke til i skidt når de flytter hjemmefra.

Tror næsten ikke den kan undgås.   jeg er slev vokset op med rengøring hver søndag og masser af huslige pligter - og jeg kastede mig da ud i et sandt rode-rengørings-oprør da jeg fik min egen lejlighed, og lod alt stå til i flere uger af gangen   , total frihedsfølelse!!! 

Det stod på i 1-2 år, så gad jeg simpelthen ikke se på det længere...  Men jeg tror det er en fase de fleste kommer igennem - det er ihvertfald mit indtryk fra kammeraterne også...

Anmeld

5. oktober 2009

memuffin

Rosa skriver:

Tror næsten ikke den kan undgås.   jeg er slev vokset op med rengøring hver søndag og masser af huslige pligter - og jeg kastede mig da ud i et sandt rode-rengørings-oprør da jeg fik min egen lejlighed, og lod alt stå til i flere uger af gangen   , total frihedsfølelse!!! 

Det stod på i 1-2 år, så gad jeg simpelthen ikke se på det længere...  Men jeg tror det er en fase de fleste kommer igennem - det er ihvertfald mit indtryk fra kammeraterne også...

Ja det har du sikkert ret i men så ved han da i det mimdste hvordan man gør når han så bliver træt af det

Min mor var meget afslappet ang. rengørning og jeg er selv meget penitten men det er vel også en slags oprør

Anmeld

14. oktober 2009

memuffin

hej alle... ville gerne lige ha hevet denne tråd op igen så jeg kunne få nogle flere indput

Anmeld

14. oktober 2009

Mumto3

Mine drenge på 3 og 5 år dækker bord og tager ud af bordet. Rydder op på deres værelse (med hjælp) og lægger selv ALT deres tøj i vasketøjskurve.

De hjælper ofte med at støvsuge, gøre håndvasken i både køkkenet og badeværelset rent.

Derudover vasker min søn på 5år sit eget tøj ca. 1 gang om ugen (jeg vasker det resten af tiden)

De er alt for små til lommepenge, men når den tid kommer hvor de skal have lommepenge, så vil jeg helt klart adskille huslige pligter og lommepenge. Hos os skal man ikke have penge for at gøre ting, der bare skal gøres. Jeg får heller ikke penge for at lave mad, købe ind, gøre rent osv. Så hvorfor skulle mine børn det? Jeg risikere jo at de ikke vil gøre noget herhjemme med mindre de får noget for det, og det gider jeg ikke høre på.

For det meste synes de det er sjovt at lave noget herhjemme, men de brokker sig også. Det får de lov til. Jeg synes jo heller ikke altid det er sjovt med huslige pligter. Men når man er en familie er der jo ting der bare skal gøres, og det mener jeg lige så godt man kan lære fra start af.

Anmeld

14. oktober 2009

Honningblomst

Min drenge på 12, snart 7 og 3 år har ingen pligter og det kommer de heller aldrig til. Jeg gider simpelthen ikke gå rundt som den store politibetjent og holde øje med og have konflikter osv over de dumme pligter. Så her er der absolut intet som skal gøre dagligt.

De får lommepenge, den lille får bare lidt i sparegrisen når der er mønter, den store får 200kr og den mellemste får vidst 150kr(det er farmand der betaler for ham) Og de penge fåes ikke for at gøre noget, de kan ikke vokse eller blive mindre alt efter børnenes opførsel...det er penge de altid vil få lige meget hvad. Mit hjem er ingen arbejdsplads men et hjem og en familie der kun fungere hvis alle hjælper hvor der er brug for det og det er det jeg vil lære mine drenge. At de er nødvendige og det er vigtigt at gøre det der er nødvendigt for at hverdagen fungerer..

Knus Eva.

Anmeld

14. oktober 2009

Mor.sander

Mine unger har pligter og jeg mener man kun gør børn/unge en bjørnetjeneste ved at gøre alt for dem! Det er sundt at lære det hjemmefra, istedet for som jeg stod som 17 årige og flyttet hjemme fra og ikke viste hvor jeg skulle starte eller begynde fordi, min mor altid have gjort alting for mig og mine søskende, for det var det nemmeste.

Felicia på 10½ år, tager af bordet, fylder/tømmer opvaskemaskinen, Simon på knap 7 år, dækker bord og går ud med skrælle spanden, og ja så har de hver en opvasketøjs kurv på værelset som de skal komme ned med når den er fyldt, ellers bliver der ikke vasket tøj og det må jeg sige at det har de måtte lære på den hårde måde, Simon har dog fået lidt ekstra hjælp med at huske på det pga. hans ADHD.
De få henholdsvis 100 og 50 kr. hver om måneden.

Anmeld

15. oktober 2009

Lærke90

Nu har jeg ingen børn endnu, men mine skal da helt sikkert have lidt pligter.

Er selv vokset op med at jeg bare skulle holde orden på mit værelse og lave mine lektier, som jeg fik lommepenge for. SÅ har jeg selvfølgelig også sat tallerken ud, ryddet op efter mig, smidt vasketøj til vask - men det er kommet helt af sig selv, uden at det var en "pligt"

jeg er og bliver altid et ordens menneske. Så selvom jeg aldrig havde prøvet at vaske tøj eller gøre hovedrengøring kunne jeg det uden problemer da jeg flyttede hjemme fra..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.