Eksperthjælp: Søvnproblemer

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

526 visninger
0 svar
0 synes godt om
17. december 2016

Gitte Sander

Hej

Jeg skriver fordi vi i vores familie har store søvnproblemer.

Min søn på 2,5 vågner tidligt mellem 5-6 - vi forsøger altid og strække det til kl. 6 for så er han mest frisk. I perioder er han vågnet mellem 4-5. Men for tiden går det okay. Dog med opvågninger 2-3 gange om ugen, hvor han bare skal have afvide, at det ikke er tid til at stå op.
Jeg har altid haft et meget stort søvnbehov - før barn kunne jeg sagtens sove 9-10 timer. Men har vænnet mig til mindre nu. Men da jeg er gravid igen er jeg bare mere træt og kan sagtens være næsten ligeså træt som da jeg gik i seng, når jeg vågner efter en nat. Lægen kan ikke finde noget.

Det største problem ligger hos min mand som sover ekstremt let og dårligt. Han vågner gerne selv 1-2 gange om natten og skal på toilet. Han vågner ved at jeg vender mig, snorker eller når jeg går op for at putte vores søn videre. I perioder har han også svært ved at falde i søvn bagefter. Han er lige kommet ud af en depression og jeg er rigtig bekymret for at han ikke kommer helt ovenpå hvis vi ikke får styr på søvnen. Han får sjældent mere en 2 timer sammenhængende søvn i løbet af en nat, og vågner helt når han vågner.
I denne uge har vi prøvet to nætter med at sove hver for sig. Altså jeg rykkede ned på sofaen med babyalarmen. Det gik godt, mere frisk mand og han var kun oppe en gang. Men vi vil jo allerhelst sove sammen - men det er også sjovere at være sammen om dagen, når vi ikke er bombet.

Mit spørgsmål går egentlig på hvad du synes er vejen frem? Skal vi til at sove hver for sig? eller hvad skal der ske? Det bliver jo ikke bedre med søvn når der kommer en lille ny :-)

Gittes svar

Hej Ammi,

Ja, det er godt nok ikke let, når de voksne jo har brug for deres søvn og har svært ved at få nok af den.

Jeg synes det lyder som en god ide nogle gange at sove hver for sig. Prøv at være fleksibel i forhold til problemet. Som du skriver går det nok ikke lige over, når I venter endnu en lille ny, og min erfaring er, at det kan tage meget lang tid før små børn sover længe og stabilt.

Man kan selvfølgelig tænke på om alle får de gavnlige vitaminer og mineraler i forhold til søvn og vågenhed, man kan også tænke på at ingen indtager fx sukker og kaffe om aftenen, men i stedet får en beroligende kop urte-te og nogle proteiner (læs mere om det ved at google på kost og søvn). Man kan også tænke på at få motion nok og dagslys nok, da begge dele har en gavnlig effekt på søvnen. Om soveværelset har en god temperatur, om madrassen er god osv.

Men i sidste ende handler det, når man er småbørnsforældre, også om at indrette sig, så man i det mindste på skift kan få den søvn, vi har så meget brug for. Du har ret i, at når man har haft en depression er søvnen vigtig. Men det er den jo også, når man er gravid. Så jeg tænker at I må skiftes. Gøre det der skal til for at få den mest optimale søvn. 

Tænk på at dette problem er blot i en periode af livet og ikke noget, der vil vare ved for evigt. Nogle gange kan I måske få den lille passet og sove ude ved bedsteforældre? Nogle gange kan en af jer måske tage en middagslur mens den anden laver mad? Eller en af jer kan sove på sofaen nogle gange? ... Selvom det ikke lyder særligt komfortabelt som gravid.

Held og lykke med det.

Venlig hilsen,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.