at ligge til aflastning/ sengeleje, ved forkortet livmoderhals/ Arabins Pessar

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.339 visninger
0 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
16. december 2016

Falk43

nedenstående  er langt, men jeg håber at det kan bruges og kommer frem når man googler:

Aflastning og gravid, forkortet livmoderhals og evt arabins pessar

Det ville have været en stor hjælp for mig så jeg håber at der er andre der kan bruge det 

Graviditet : information om at komme igennem en aflastningsperiode som gravid

“Når du ligger til aflastning”
I forbindelse med din graviditet kan du være uheldig at læge og jordemoder vurderer, at du og dit ufødte barn, har bedst af  at ligge til aflastning .
Dette kan være  flere årsager til, at din livmoderhals er forkortet eller at du har mange  plukkeveer
Der er lavet et lægefagligt skøn af du har behov for aflastning for at forbygge veer og eller for tidlig fødsel. Omfanget af aflastning kan også variere, nogle må være mere oppe og gå omkring end end andre . Nogen ligger hjemme andre er indlagt
 Spørg altid din jordemoder og/ eller læge om , hvorfor du skal ligge og hvor meget du skal ligge, hvad du skal være opmærksom på af symptomer og hvornår du skal kontakte barselsafsnittet, egen læge eller akuttelefonen / lægevagt , ved forandring

Alt efter hvor du ligger til aflastning og om du har børn i forvejen ,  vil der være  nogle  udfordring. Denne  information er primært  til dem der ligger hjemme , men kan benyttes i det omfang, man synes at  kunne bruge det i hospitals regi

Dagene hjemme.

Når  man ligger hjemme,  sker det at  man hører fra andre,  der ikke har prøvet at ligge til aflastning “ nå det må være dejligt sådan at kunne  snue på sofaen “,  “så ligger du der og driver den af”,  “ håber at du nyder det,  det  bliver helt anderledes  når den lille kommer ud “ . Folk siger ikke dette for at være onde ,men fordi  de tænker et par dage frem,  men ikke kan forstille sig at ligge i flere uger .  Prøv at fortælle dem at det er som at have 2  brækkede ben .
Du kan ikke lige gå ned og handel ind , du kan ikke bage småkager fra bunden af du kan ikke tage støvsugeren og  vaske gulvet eller gå på biblioteket , hente dit andet barn . De ting  som giver struktur og indhold i en alm hverdag,  er ikke muligt at gøre aktivt nu .

At få tiden til at gå.

Det kan være vigtigt at få skabt sig en hverdag med indhold, for de fleste af  os trives med en hvis grad af struktur i hverdagen .

Prøv at  stå op og gå i seng på  samme tid hver dag , så der bliver forskel på hverdage og weekender , dette hjælper også med at understøtte en mere naturlig træthed om aftenen ,  nu da din fysiske aktivitet er begrænset
nogen finde mening med at skemalægge dagene , del evt formiddag og eftermiddag  op i to dele , således at man afsætter  nogle timer til  forskellige ting  . det  kan være at man spiser morgenmad,  læser  nyheder på nettet en times tid , herefter  lavet  mellem måltid og går i bad .
Brug nettet til at sætte dig ind i emner der interessere sig . Det er også muligt , hvis du har overskud,  at finde E-learning på nettet gratis . Der er kurser online , eller fagbøger om ting du ellers ikke ville få tid til at læse. brug  din hjerne.
Se film eller dokumentar som du ellers ikke ville have valgt , du har tiden til at udvide din horisont nu .  Lær et håndværk . strikke hækle , noget der kan laves liggende  på ryggen eller på siden.  Sørg for at når du rejser dig  har det mere end et formål derved står du mindst muligt i løbet . eks vis  skal man på toilettet , kan man planlægge at tage sin tallerken med ud i køkkenet og et mellemmåltid med tilbage til sofaen .
Aftal besøg af veninder, venner, pårørrende i det omfang du orker, det kan være svært for  nogen at have andre der går i køkkenet i ens  hjem, for andre har igen problemer med at have veninder til at sørge for mad og drikke hente ting. Vær selv opmærksom på at det skal være en aflastning og fornøjelse at have besøg og ikke en yderligere belastning af dig . Sig fra eller  fortæl at  du kun magter korte besøg hvis du har det sådan . Du og baby er det vigtige  nu .

Fysisk.

Læg øvelser ind hver dag .  Du taber muskelmasse af at ligge og vil sikkert opleve at få ondt i ryg, skuldre nakke, lår.  Find øvelse for gravide, som du kan lave  liggende  på sofa eller seng og  som IKKE belaster din bækkenbund eller få instruktion fra en fysioterapeut i øvelser som netop du må lave. Brug evt elastik øvelser for overkroppen som muskel styrkende øvelser  

Når man ligger meget er et vigtig at at være godt støttet af puder. Som ofte  er sofa puden ikke nok til at understøtte en ordentlig ligge position. Køb eller fremskaf evt en skråpude/ kilepude tl at lægge underballerne når du ligger på ryggen , dette giver et andet kip til bækkenbunden og du undgår svaj i ryggen . støtte og til  at  lægge  mellem benene  når du ligger på siden og i knæhaserne når du ligger på ryggen , evt kan en blød og en hård pude supplere hinanden som rygstøtte. Pas på din nakke hvis du ligger og læser på ryggen , man kommer til at løfte hovedet og nakken mod det  man holder . dette kan give nakke, skuldre smerter  og hovedpine.   Brug et minut i timen på at modstrække din overkrop og nakke.

Vær opmærksom på din tarm funktion nedsættes betragteligt og det  er tilrådeligt at tale med læge  om kost væske og afføringsmiddel . sørg for at have blød afføring,  det vil sige  med form men med minimalt  presse , hold evt med  latex handske eller toilet papir på mellem kødet og skedehullet  som mod-pres,  når du bugpresser  ved afføring. Forstoppelse kan give  både plukkeveer,  kvalme, mavesmerter og diarré .   

Hvem gør hvad.

Det kan være en fordel at  få talt med en  evt partner, ægtefælle,  pårørende om hvem der gør hvad  og i hvilke omfang du kan deltage . For mange er det svært ikke at  bidrage  til hverdagen om ikke så bare med at sætte opvaskemaskinen i gang eller  tage og tørre et par glas af . Det kan også være svært for pårørende at se at du bare ligger og ikke foretager dig noget . Der kan opstå gnidninger og en uudtalte forventninger .Det kan  anbefales at  man aftaler samtale tid og forventningsafstemning en gang om ugen selv  om det kan føles kunstigt på den måde kan du/ i  forbygge dårlig stemning eller få luft for frustration .   

tvivl.

Skriv ned og Spørg din læge, jordemoder eller egen læge . Accepter ikke et svar du ikke forstår. Spørg igen og vær ærlig, hvis der er noget der er uklart  , “ har jeg forstået det rigtigt når du siger  …. ? “  “ vi du gentage det med andre ord?  “ , “ vil du skrive det ned for mig “  Er fif til at få ting forklaret  . Tag gerne pårørende med til samtaler .

J eg håber at  ovenstående kan være en hjælp til at komme igennem  perioden.  Jeg har selv savnet lidt samlet information omkring hvad man kunne gøre i denne situation  og personligt som førstegangsfødende og  liggende til aflastning på syvende uge  i hjemmet, ville jeg gerne have  haft lidt fif om hvad  jeg  skulle være opmærksom på. I skrivende stund kan jeg regne med at skulle ligge i ca 5 uger endnu inde jeg når uge 34 .

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.