Eksperthjælp: Dreng i første klasse - ked af det

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

634 visninger
0 svar
0 synes godt om
15. december 2016

Gitte Sander

Har sidste fire dage haft en faktisk hård uge...min dreng som er startet efter sommerferien... Det går meget godt med ham i det faglige område men har små problemer med det sociale...ikke fordi han ikke er aktiv men måske er lidt anderledes i dette område...

men sagen er faktisk den at deres lærer har været syg og de har haft vikar nu fjerde dag i træk...han er meget ked ad det og næsten er urolig at der kommer en vikar... Og det er faktisk ikke første gang de har haft det.. Sidst de havdi en har de haft en episode som min søn ikke kommer direkte ind men fortæller at vedkommende blev sur over nogle børn i klassen faktisk siden da har det siddet på ham.. Snakket med ham utallige gange hvordan det faktisk kan være sjovt at ha en vikar men nej det er det samme lige meget hvad... Hvad skal jeg gøre så han ikke står i den samme dilemma

Gittes svar

Hej Umut,

Ja, det er hårdt når ens barn ikke trives.

Det lyder i mine ører som at du har en sensitiv dreng, som simpelthen er følsom for forandringerne og opsnapper vikarens hårde tone og har svært ved at kapere den.

Jeg synes du skulle kontakte vikaren og tale med ham/hende om det.

Og derudover: Du fortæller at din søn er god fagligt og ikke så stærk socialt. Så er det er din opgave at gøre noget ekstra ud af det sociale. Ved for eksempel at invitere legekammerater, klassekammerater eller nabo-børn med hjem eller finde muligheder for at han kan blive bedre socialt, her tænker jeg på sådan noget som skolefritidsordning eller fritidsaktiviteter. Gøre noget ekstra for at han får flere sociale erfaringer.

Det vil uden tvivl styrke ham også i forhold til den anden situation, når han bliver bedre til at forstå og navigere i de sociale sammenhænge. At han reagerer sådan på vikaren kan skyldes at han selv føler sig sårbar eller udsat, måske føler han en stor støtte i klasselæreren, - og man føler sig mindre sårbar eller udsat, hvis man har gode venner i klassen.

Der er selvfølgelig også den mulighed at han på en eller anden måde har følt sig involveret i de omtalte konflikter i klassen. Men der kan vikaren nok bedre svare på, hvad der egentlig er foregået.

Held og lykke med det. Husk på at situationer som disse kan være med til at udvikle og styrke din dreng. Børnene kan og skal ikke gå igennem skolegangen totalt problemfrit, det er gennem udfordringerne at barnet lærer mere om, hvad man kan gøre, når det er svært, hvis forældrene går forrest. Og det vil i sidste ende styrke barnet.

Mange hilsener,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.