Gode råd til førfødsels depression

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

775 visninger
4 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
14. december 2016

Anonym trådstarter

Jeg er gravid med mit andet barn. Jeg er 33 uger henne og sygemeldt pga bækkenløsning, men hjælper min mand lidt hver dag med hans firma med opgaver ved computeren. Jeg ender dog med at bare sidde og stirre på computeren og lave ingenting i flere timer. Jeg kan ikke sove om natten, bliver hurtigt vrissen, træt og spiser skidt. Jeg stresser over julen, en ellers næsten tom kalender og økonomien. Jeg havde en efterfødsel depression med mit første barn, som "helede" på en måneds tid. 

Nu har jeg samme symptomer, men har ikke engang født endnu. Nogle herinde der har haft førfødselsdepression? Hvad gjorde i for at slippe af med det? Og blev det ved efter fødslen? Det kører mig helt ned i et hul.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. december 2016

Riva

Snak med din læge om det.

Anmeld Citér

14. december 2016

Anonym trådstarter

Riva skriver:

Snak med din læge om det.

Min læge siger "så er det godt der ikke er længe til du skal føde" ... hun er alt andet end hjælpsom.

Anmeld Citér

14. december 2016

Anonym

Først og fremmest får du en krammer herfra!  

For det andet, så er jeg igang med at uddanne mig til psykolog. Skal ikke gøre mig til mester i din situation, men jeg tænker et par hjælpende råd ikke kan skade. Julen er stressende for de fleste, og dit situation omkring arbejde og koncentration stresser dig yderligere. Har du prøvet at fortælle dig selv, at det er okay at være ked af det, bange, nervøs og stresset? For det er det. Find en ting som gør dig glad, kun dig. Brug tid på det, og giv dig lov til at nyde de tidspunkter. Når du går i seng, så sig en god ting til dig selv, som er sket i løbet af dagen. Og når du står op, så sig en ting som du glæder dig til, eksempelvis at møde dit barn, det første smil, ikke at have ondt i dit bækken, en god gang aftensmad - alt du kunne forstille dig. 

Din læge håndtere det ikke fornuftigt, og det synes jeg du skal holde fast i. Det er bedre at tage hånd om det nu, end at det udvikler sig senere. Du er bevidst omkring det, og det er det første skridt i den rigtige retning!  

Dernæst kunne det være en god idé at tale med en. Det er ikke et svaghedstegn, men derimod at du prøver. Mange depressioner starter i hjemmet, så du ville kunne få nogle gode redskaber til at håndtere når du får det skidt. Få idéer til hvad du kan gøre, tage hen eller få et frirum.

Personligt, så synes jeg det er så flot af dig, at du erkender at din situation ikke er som den skal være. Der er mange som "ser det hen", eller som din læge siger, venter til de har født.

Alt held og lykke til dig, jeg er sikker på at du nok skal komme på den anden side hurtigere end du tror. Og en kæmpe portion kærlighed og varme tanker din vej 

Anmeld Citér

15. december 2016

Anonym

Med min den første startede min fødselsdepression omkring uge 33-34 - og fortsatte efter fødsel (37+1). 

Men jeg var heller ikke god til at gøre noget ved det. Du skal til lægen og virkelig få sagt hvordan du har det, så det ikke bliver værre. Prøv også at snakke med jordemoderen. 

Her anden gang kom det snigende op imod termin men blev værre efter jeg fødte. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.