Eksperthjælp: Klar til at få barn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

427 visninger
1 svar
1 synes godt om
12. december 2016

Gitte Sander

Jeg er en kvinde på 31 år, som har været i fast forhold i 4 år. Jeg har altid følt mig fast besluttet på, at jeg ikke skulle have børn. Jeg har aldrig følt den længsel som andre kvinder har haft efter at sætte børn i verden, og har fra starten også gjort det klart for min kæreste. I de sidste par måneder er jeg dog kommet i tvivl. Jeg kan mærke en forandring inden i mig som skræmmer mig. Jeg ved ikke om jeg kan ændre mit liv, om jeg overhoved kan være en god mor.
Hvordan ved man, at man alligevel gerne vil have børn og hvornår man er klar til det?

Gittes svar

Hejsa,

Du skal ikke blive bange over forandringen indeni. Sådan er livet. Man forandre sig. Man har et standpunkt til man tager et nyt, er det ikke sådan man siger?

Du behøver ikke engang tænke over, om du kan forandre dit liv, medmindre du har nogle helt konkrete meget store forhindringer for at kunne få et barn. Det sker nærmest helt af sig selv, at dit liv forandrer sig. Og der er god tid til at vænne sig til det, fx er man jo gravid i ni måneder, hvor man kan begynde at forberede sig.

Om du kan være en god mor kan du ikke med sikkerhed vide, før du står med fletningerne i postkassen og har et barn. De allerfleste mødre er på nogle måder nogle rigtig gode mødre og på andre måder har de nogle utilstrækkeligheder. Du behøver ikke være perfekt, du skal bare gøre dit bedste.

Du spørger; hvordan ved man at man alligevel gerne vil have børn; og der tænker jeg, at det kan man mærke indeni, hvis man er ærlig overfor sig selv. Mon ikke de allerfleste har de samme tvivlsspørgsmål som du: Er jeg klar? Kan jeg klare det? Spørgsmålene er for mig at se nogle sikkerheds-tjek, og tvivlen er naturlig.

Men hvis man er 31 synes jeg måske ikke man skal tænke så meget over det, men bare springe ud i det og prøve. Hvis man tænker alt for mange år over det, når det bare at blive mega-kompliceret mentalt og man kan gå og bygge alle mulige forestillinger og historier op.

Just do it.

Der er altså ikke ret mange, der ligefrem fortryder, at de fik et barn ;-) 

Venlig hilsen,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

13. december 2016

anonym12

Profilbillede for anonym12

Det lyder som mig det der.

Jeg kan kun tale for mig selv, men jeg sprang ud i det og jeg har i dag (sammen med min mand) en dreng på 1 år og jeg ville ikke undvære ham for noget i verden. Jeg var meget i tvivl, men som tiden gik blev følelsen stærkere og stærkere.....tja og så fik vi et barn.

Der er stadig dage, hvor jeg er i tvivl om det er en god ide. Han er så heller ikke blandt de nemmeste børn. Tilgengæld er han sød, sjov, skør og dejlig. Og det bedste i verden at at kramme ham hver aften, inden jeg lægger mig til at sove. 

Jeg tror jeg ville få barnet.....når man først har ungen så fortryder man ikke, men jeg ville være bange for at fortryde at jeg ikke fik et barn (eller forsøgte at få barn). Her var det dog meget vigtigt at vi kunne holde til det som par (og at far var en aktiv del af at få det hele til at hænde sammen),for jeg er slet ikke typen der kan være alene mor. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.