Eksperthjælp: Skizofreni og graviditet

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

803 visninger
1 svar
8 synes godt om
7. december 2016

Gitte Sander

Hej!
Jeg er i denne situation at jeg for ca 3 år siden blev sterileseret, på daværende tidspunkt var det det rette for mig da jeg aldrig har kunne tåle nogen præventioner, og haft tre spiraler som selv er vandret ud...
For to år siden møder jeg så min mand, vi bliver gift to gange og vi elsker hinanden højt. jeg har to børn fra tidl. og han har 4.
Vi kunne nu godt tænke os en lille efternøler, et fælles barn og gennemleve alt hvad der hører til at blive forældre sammen. Det mangler hos os.
Desværre har jeg skizofreni som gør at jeg bliver meget træt og ulykkelig i korte perioder (ca. en uge af gangen) 3 gange om året. Dette bekymrer os selvfølgelig meget i forhold til en baby!
Mit spørgsmål er, vil jeg mon blive mere syg af at få en lille ny, eller vil mit moderinstinkt holde mig kørende? Det sidste var min erfaring ved min to andre børn.
Vi vil gerne genåbne mine æggeledere og håbe på en baby den vej.
Pga. min skizofreni er det ikke muligt at blive godkendt til IVF.
På forhånd tak.

Gittes svar

Hej Carousoe,

Jeg kan faktisk ikke svare på dit spørgsmål, om du vil reagere med at blive mere syg af en lille ny, men må henvise dig til at tale med en psykiater om det, helst en, der kender dig og din historie godt. 

Mine første tanker er; at det er meget forståeligt, at I gerne vil opleve at have en baby sammen som nyt par. - Men 6 børn er søreme mange børn at have allerede at tage vare på, ikke mindst når man døjer med skizofreni. Og hvis det er gået rigtig godt med de to første børn, hvorfor så udfordre skæbnen.

Det kan jo virke meget romatisk i tanken at få børn sammen, men fakta er jo også, at det også er en belastning både praktisk og mentalt at få børn, både for en selv, men også for parforholdet.

Dertil kommer at det også er en operation og et indgreb at få åbnet æggelederne igen, jeg ved ikke hvor stor sandsynligheden er for at man kan få børn herefter og der er jo altid en risiko ved operationer.

Hvis jeg var dig tror jeg ærlig talt at jeg ville vælge den anden mulighed, som jo er at gøre sig umage med de børn, man allerede har ;-)

Men tal med din psykiater eller din læge om det, de vil kunne vejlede dig bedre end jeg kan.

Venlig hilsen,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

7. december 2016

carousoe

Tak for svar!

Forstår godt budskabet med at 6 børn er nok, men det er store børn vi har. Jeg går hjemme og vi har tid og råd til det.

Vi tager dit svar til os og har det med i vores overvejelser, imens vi undersøger mere om vores sag.

Mange tak!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+