Kan man have en privat jordemoder med på riget?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.428 visninger
10 svar
14 synes godt om
1. december 2016

Elli

hej alle, 

som overskriften siger. 

Jeg er førstegangsfødende og bliver meget bekymret over de ting jeg læser i avisen i øjeblikket. Jeg er bange for at få en dårlig oplevelse og blive ladt alene og ikke kunne fornemme om tingene går den rigtige vej til fødslen.

jeg har ikke lyst til hjemmefødsel da jeg ikke føler vi har rammerne til det pt i vores mini lejlighed.

men jeg ved ikke om det er tilladt at "medbringe" ejen jordmoder så at sige og om det er en ydelse de tilbyder.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. december 2016

Miti's mama

Mener du en doula? Det vil der vel ikke være noget i vejen for.

Anmeld Citér

1. december 2016

Elli

Miti's mama skriver:

Mener du en doula? Det vil der vel ikke være noget i vejen for.

Det har jeg ikke hørt om før men tak det vil jeg undersøge ��

Anmeld Citér

1. december 2016

Miti's mama

Hvilken region bor du i? Hvis du bor i region Sjælland er der privat klinikker der er dækket af sygesikringen. Jeg var selv rigtig bange for at føde på et hospital, fordi der er så travlt. Det vil sikkert gå fint, men jeg havde det ikke godt med det. Nu er jeg tilknyttet Storkereden i Slagelse (de har også en klinik i Roskilde), og her er der meget mere ro på. Lidt hjemmefødsel agtigt, men på deres adresse. Ved ikke om du kan bruge det til noget, men ville lige nævne det. Ved ikke om der er andre steder i landet også.

Anmeld Citér

1. december 2016

Mariehøne123

Profilbillede for Mariehøne123

Jeg er ret sikker på du må have hvem du vil med,  men personen må ikke agere som jordmor og træffe beslutninger/yde behandling men kun være med som støtte

men tag det nu roligt. Det er jo kun skrækhistorierne der kommer i medierne langt hovedparten af alle fødsler foregår heldigvis stille og roligt. Jeg har selv født 2 gange på Hvidovre og haft 2 super gode oplevelser med jordmødre under hele forløbet selvom det også er et sted mange kritiserer. 

Læs i øvrigt denne artikel der er flere jordmødre end tidligere

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-05-09-ekspert-undrer-sig-over-travlhed-faerre-foedsler-og-flere-jordemoedre-end-for-10

jeg er sikker på du får en rigtig god fødsel med en super dygtig jordemor. Men snak med dem til dine konsultationer så de kan berolige dig  

held og lykke. 

Anmeld Citér

2. december 2016

CBbaby

Jeg vil så lige tilføje, at ja, der er flere men jordemødre har LANGT flere opgaver end for ti år siden. De skal eksempelvis dokumentere meget mere OG masser af andet personale er blevet skåret væk, så jordemødre skal lave deres arbejde også. 

Så det der med, at der er kommet flere jordemødre? Ja - teknisk - men de har fået flere opgaver og mindre hjælp. 

Så det kan da godt være, at du får flere kolleger på din arbejdsplads, men hvis pludseligt rengøringspersonalet på 10 mennesker blev fyret og du skulle overtage deres arbejde sammen dine 2 nye kolleger OG dokumentere dobbelt så meget i et system som ikke fungerede (hvilket de har haft store problemer med grundet en fejl) 

Så kan det da godt være, at du har fået flere kolleger på din arbejdsplads - me. Kan du stadig lave det samme? 

Jeg kan ærligt godt forstå, du er nervøs TS. Jeg havde selv en dårlig fødsels PGA for lidt personale  - men det var mest bagefter.

jeg vil dog sige, at jordemødrene var skide dygtige! Det handler nok om, hvad vi som forældre forventer ved en fødsel. Hvis du ved, at der er pres på, og du forventer at de ikke er ved din side hele tiden osv, så kan du også give din mand eller fødselshjælper "flere" opgaver. 

Uanset hvad, så er de der, hvis der er farlige situationer osv. Og de skal NOK passe på dig :-) 

Anmeld Citér

2. december 2016

Lillefrø

Jeg fødte på Riget i marts og havde, ud over min mand, min stedmoder, som er jordemoder, med. Jeg var enormt bange for at blive ladt alene under fødslen, da der også var meget fokus på travlheden på fødegangene i løbet af sidste efterår. Så hun var der mest for at agere "min advokat", hvis jeg skulle føle, at mine behov ikke blev hørt, eller at beslutninger blev taget hen over hovedet på mig. Den jordemoder jeg fik på Riget accepterede det fuldstændig, og de to sparrede egentlig ganske fint med hinanden om fødslens forløb. Hun havde selvfølgelig ansvaret for fødslen og min stedmoder trådte i baggrunden og kunne hjælpe min mand med lændemassage, hente kolde klude mm., når den anden jordemoder skulle skrive journal. Dog vil jeg sige, at selvom der var mange fødende inde den aften, kunne vi slet ikke mærke det på jordemoderen fra Riget, hun var hos os fra start til slut. Det var faktisk først efter selve fødslen vi kunne mærke travlheden. Der gik lang tid før vi igen så en jordemoder, og hun jagede lidt rigeligt med os - nok fordi hun selv var presset ud over det rimelige.

Det vil nok ganske givet variere, hvordan de enkelte jordemødre på fødegangen vil håndtere at der også er en anden jordemoder til stede. Men hvis du tror, at det vil give dig en ekstra tryghed at medbringe din egen jordemoder/ doula, så gør det - for at du er tryg er aller vigtigst 

Anmeld Citér

2. december 2016

modesty

Jeg er ret sikker på du må have hvem du vil med,  men personen må ikke agere som jordmor og træffe beslutninger/yde behandling men kun være med som støtte

men tag det nu roligt. Det er jo kun skrækhistorierne der kommer i medierne langt hovedparten af alle fødsler foregår heldigvis stille og roligt. Jeg har selv født 2 gange på Hvidovre og haft 2 super gode oplevelser med jordmødre under hele forløbet selvom det også er et sted mange kritiserer. 

Læs i øvrigt denne artikel der er flere jordmødre end tidligere

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-05-09-ekspert-undrer-sig-over-travlhed-faerre-foedsler-og-flere-jordemoedre-end-for-10

jeg er sikker på du får en rigtig god fødsel med en super dygtig jordemor. Men snak med dem til dine konsultationer så de kan berolige dig  

held og lykke. 

Hvidovre har ry for at være en af landets bedste fødeafdelinger.

Jeg oplevede at få en grad 3 bristning udelukkende på grund af en menneskelig fejl. Min jordemoder var MEGET træt og helt i slutningen af sin vagt, og hun glemte simpelthen at fortælle mig hvordan jeg skulle presse (og at holde på mit mellemkød) da hovedet skulle ud.

Det er 5 år siden, så jeg kan godt forstå at man i lyset af flere besparelser ser sig om efter andre muligheder.

Anmeld Citér

2. december 2016

Mariehøne123

modesty skriver:

Hvidovre har ry for at være en af landets bedste fødeafdelinger.

Jeg oplevede at få en grad 3 bristning udelukkende på grund af en menneskelig fejl. Min jordemoder var MEGET træt og helt i slutningen af sin vagt, og hun glemte simpelthen at fortælle mig hvordan jeg skulle presse (og at holde på mit mellemkød) da hovedet skulle ud.

Det er 5 år siden, så jeg kan godt forstå at man i lyset af flere besparelser ser sig om efter andre muligheder.

Det kommer vist an på hvem du spørger. Hvidovre er også kendt for at være en upersonlig fødefabrik fordi det er så stort. 

Mim pointe var bare at langt de fleste heldigvis har gode fødselsoplevelser men at det er skrækhistorierne der fylder. 

Anmeld Citér

2. december 2016

Mariehøne123

CBbaby skriver:

Jeg vil så lige tilføje, at ja, der er flere men jordemødre har LANGT flere opgaver end for ti år siden. De skal eksempelvis dokumentere meget mere OG masser af andet personale er blevet skåret væk, så jordemødre skal lave deres arbejde også. 

Så det der med, at der er kommet flere jordemødre? Ja - teknisk - men de har fået flere opgaver og mindre hjælp. 

Så det kan da godt være, at du får flere kolleger på din arbejdsplads, men hvis pludseligt rengøringspersonalet på 10 mennesker blev fyret og du skulle overtage deres arbejde sammen dine 2 nye kolleger OG dokumentere dobbelt så meget i et system som ikke fungerede (hvilket de har haft store problemer med grundet en fejl) 

Så kan det da godt være, at du har fået flere kolleger på din arbejdsplads - me. Kan du stadig lave det samme? 

Jeg kan ærligt godt forstå, du er nervøs TS. Jeg havde selv en dårlig fødsels PGA for lidt personale  - men det var mest bagefter.

jeg vil dog sige, at jordemødrene var skide dygtige! Det handler nok om, hvad vi som forældre forventer ved en fødsel. Hvis du ved, at der er pres på, og du forventer at de ikke er ved din side hele tiden osv, så kan du også give din mand eller fødselshjælper "flere" opgaver. 

Uanset hvad, så er de der, hvis der er farlige situationer osv. Og de skal NOK passe på dig :-) 

Der er helt sikkert sket ændringer min pointe var bare at så gode var de gode gamle dage heller ikke. 

Jeg måtte personligt bede min jordmoder gå da jwg havde brug for fred og første gang havde jeg konstant 2-3 jordmødre fordi min jordemor var nyansat samt en Falck elev så der kan være massere af personale. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.