Hej. Jeg har en søn på næsten 16 måneder. Da han var ca 9 måneder havde jeg ham til børnekiropraktor som konstaterede at han er hypermobil i sine hofteled. Det er genetisk fra min fars familie. Grunden til jeg havde ham til kiropraktor var, at han havde møvet rundt siden han var 6 måneder, men kom ikke igang med at kravle rigtigt. Hun mente det var fordi hans bløde hofteled ikke kunne bære ham. Han er tilmed en stor og lang dreng. Han begyndte at kravle da han var ca 10 måneder. Nu er han så næsten 16 måneder, og vil/kan altså ikke gå endnu. Han tog dog sine første skridt som 12 måneder, og har mange gange gået korte ture selvstændigt rundt i stuen. Han kravler også op og ned af møbler uden problemer. Min bekymring er dog at han ikke rigtig udvikler sig sådan gå-mæssigt. Han bliver ligesom på det her niveau, og tager ikke selv initiativ til at gå. Han spæner afsted med gåvogn og kan gå laaaangt med denne. Han vil også meget gerne gå med os i hænderne, men hvis vi giver slip, bliver han ked af det, og så er det som om benene forsvinder under ham. Er dette mønster normalt for hypermobile børn, og er der noget vi kan gøre/ikke må gøre. Det frustrerer mig meget at han ikke vil gå, og jeg har enormt ondt i ryggen af at bære ham. Han vejer over 13 kg. Jeg synes også det er synd for ham at han er den eneste i vuggestuen som ikke kan gå...Mange hilsner
Karis svar
Tak for dit spørgsmål, beklager den sene tilbagemelding.
Det er ikke ualmindeligt, at de hypermobile børn er senere i deres motoriske udvikling, end andre jævnaldrende. Endda vil jeg sige, at det ikke er sent at kravle 10 mdr gammel, og også flot han har taget de første selvstændige skridt 12 mdr gammel.
Det kan muligvis være, at han ganske enkelt har fået for meget hjælp gennem gå-vogn og gå med jer i hænderne, så han ikke har optrænet sin egen balance godt nok. Det er vigtigt, at det er ham, der går med gå-vognen, og ikke den, der går med ham! Med det mener jeg, at den skal være tilpas bremset i hjulene til, at han skal skubbe til den for at den triller, i stedet for den triller så stærkt, at han skal "løbe efter den". At lade ham gå med jer i hænderne er aldrig en god og fremmende træning, da børns arme ikke skal være over hovedhøjde når de lærer at gå, og da han også her ofte vil skulle løbe efter sit eget tyngdepunkt.
Dog ville jeg lade tvivlen komme barnet til gode, da der er visse hoftelidelser man skal være opmærksom på hos børn. Så hvis I ikke har fået ham tjekket hos børnekiropraktoren eller alternativt egen læge for nylig, vil jeg anbefale jer at gøre det nu.
Håber svaret er fyldestgørende, ellers skriver du bare igen!
Bedste hilsner
Kari Skovmand, kiropraktor
Kari tilbyder grundig undersøgelse, kiropraktisk behandling og vejledning af ovennævnte problemer. Hun har klinik i Kolding, men har et godt kendskab til andre børnekiropraktorer rundt om i landet, og kan derfor henvise til en kiropraktor tæt på dig.
Se Karis hjemmeside: FlicFlac.dk