Hjælp til barsels-jungle!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

667 visninger
4 svar
0 synes godt om
20. november 2016

Rixus

Profilbillede for Rixus

Som overskriften siger så søger vi hjælp til alt det her med barsel.

Min kæreste er gravid og skal føde 3. maj og har fået af vide at hun må gå fra 8 uger før termin pga risikofyldt job.

Jeg selv er studerende.

Sådan som jeg har forstået det så ser barselsorlov normal sådan her ud:

- Graviditetsorlov til moren 4 uger før fødslen. (fuld løn)

- Barselsorlov til moren 14 uger efter fødslen. (fuld løn)

- Fædreorlov på 14 dage.

- Forældreorlov på sammenlagt 32 uger (barselsdagpenge).

Men, nu har min kæreste pludselig 8 ugers graviditetsorlov - trækkes de 4 uger mere fra forældreorloven eller fra andre steder? Eller er hun bare heldig at have 4 ugers ekstra barsel?

Derudover kan jeg læse en masse steder at min kæreste som lønmodtager har ret til at 6 uger med fuld løn af de 32 uger som vi har til deling (men nogen steder læser jeg det også som om at hun har 12 ugers ret til fuld løn af de 32 uger?!) Og at man har ret til at forlænge barslen med 8 eller 14 uger? Men er det så på barselsdagpenge eller hvordan?

Som i måske kan læse så er jeg meget forvirret omkring alt det her og håber nogen kan hjælpe?

Og hvad med mig når jeg bliver færdiguddannet? Jeg er færdiguddannet når baby er cirka 8 mdr gammel og vil gerne tage barsel der - men ved ikke om det er smartest at tage desideret barsel eller bare passe baby imens jeg er på dagpenge?

Håber nogen kan hjælpe, selvom det er et yderst rodet indlæg

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. november 2016

Frk.S

Hvor mange af ugerne der er med fuld løn afhænger helt af hendes overenskomst. Her er det også forskelligt om man har ret til at gå fra 4 eller 8 uger før termin.

Hvilken overenskomst hører hun under?

Jeg kan fx gå fra 8 uger før termin. Efter fødslen har jeg også i alt 26 uger med fuld løn (de 14 uger + 12 af ugerne som ellers ville være på dagpenge). Og så har jeg 20 uger tilbage på dagpenge.

Min mand har på sit job ret til 7 uger (ud over de 2 uger lige efter fødslen) med fuld løn..... som jo så går fra mine 20 uger på dagpenge, hvis han afholder dem.

Anmeld Citér

20. november 2016

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20

Det er nemlig bare en jungle. 

Vigtigt er først lige at fastholde at arbejdsgiveren ikke har ret til at vide det før end baby er 8 uger(vidt nok), altså inden der. Så der er lang tid til at finde ud af det endnu. 

Som skrevet, kommer det helt an på overenskomsten hvor meget Af det der er med løn. 

Da jeg var gravid tog vi af samme grund til min egen fagforening og fik hjælp til at finde ud af alt dette her. 

Jeg gik også fra 8 uger før, og nej, de bliver ikke trukket nogle steder. Det er fagforeningen der har forhandlet sig frem til det. 

Det med forlængelse, er snarere en forstrækkelse. De strækker bare dagpengene. Altså, mindre udbetalt, men flere uger. 

Husk ovenpå alt dette at det er en god ide at afvikle gammel ferie lige efter barslen, inden jobstart.

Men måske var det en god ide at I også lavede en aftale med jeres fagforening? Vi betaler dyrt til dem i forvejen 

Anmeld Citér

20. november 2016

januar16

Jeg mener at du skal være på barselsdagpenge og ikke alm dagpenge hvis du skal gå hjemme og passe baby. Og barselsdagpenge giver vist det samme som alm dagpenge udbetalt. Forskellen er om du står til rådighed for arbejdsmarkedet - og det gør du ikke hvis du går hjemme med jeres barn uden institutionsplads. Desuden tæller tiden på barselsdagpenge ikke med i de 2 års dagpenge der er maks. Så vil anbefale at du får snakket med din a-kasse om at gå direkte på barselsdagpenge og først når det er opbrugt gå over til alm dagpenge og så få barnet tilmeldt institution. På alm dagpenge er der jo ikke noget i vejen for at du afleverer sent/ henter tidligt som det passer jer.

Generelt har i udover de 14 ugers barsel til mor 32 ugers forældreorlov til deling. Dem kan du jo sagtens bruge af. 

Anmeld Citér

20. november 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Rixus skriver:

Som overskriften siger så søger vi hjælp til alt det her med barsel.

Min kæreste er gravid og skal føde 3. maj og har fået af vide at hun må gå fra 8 uger før termin pga risikofyldt job.

Jeg selv er studerende.

Sådan som jeg har forstået det så ser barselsorlov normal sådan her ud:

- Graviditetsorlov til moren 4 uger før fødslen. (fuld løn)

- Barselsorlov til moren 14 uger efter fødslen. (fuld løn)

- Fædreorlov på 14 dage.

- Forældreorlov på sammenlagt 32 uger (barselsdagpenge).

Men, nu har min kæreste pludselig 8 ugers graviditetsorlov - trækkes de 4 uger mere fra forældreorloven eller fra andre steder? Eller er hun bare heldig at have 4 ugers ekstra barsel?

Derudover kan jeg læse en masse steder at min kæreste som lønmodtager har ret til at 6 uger med fuld løn af de 32 uger som vi har til deling (men nogen steder læser jeg det også som om at hun har 12 ugers ret til fuld løn af de 32 uger?!) Og at man har ret til at forlænge barslen med 8 eller 14 uger? Men er det så på barselsdagpenge eller hvordan?

Som i måske kan læse så er jeg meget forvirret omkring alt det her og håber nogen kan hjælpe?

Og hvad med mig når jeg bliver færdiguddannet? Jeg er færdiguddannet når baby er cirka 8 mdr gammel og vil gerne tage barsel der - men ved ikke om det er smartest at tage desideret barsel eller bare passe baby imens jeg er på dagpenge?

Håber nogen kan hjælpe, selvom det er et yderst rodet indlæg

Vil lige tilføje at hvis du er på su så har du ret til 6 barsels-klip. De skal bare bruges inden barnet er 6 mdr. Dvs du kan gå 6 mdr med alm su, eller 3 mdr med dobbelt, eller blande det. 

Det er udover de 32 uger. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.