Privat børnehave vs. Offentlig børnehave

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7.985 visninger
9 svar
2 synes godt om
27. oktober 2016

Lykkelig-Kvinde

jeg overvejer at skifte min datters børnehave af personlige årsager.. 

men hvad er egentlig forskellen mellem den offentlige børnehave og den private ? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. oktober 2016

L-mor

Lykkelig-Kvinde skriver:

men hvad er egentlig forskellen mellem den offentlige børnehave og den private ? 

En privat børnehave må selv fastsætte sin forældrebetaling og ejerne må tjene penge på at drive den. 

Kommunerne lægger typisk en højere standard end lovens minimumskrav for de fysiske rammer, ansætter personale på overenskomst, har krav til uddannelsesgrad, osv. En privat daginstitution kan selv vælge sine standarder, så længe den holder sig indenfor rammerne af dagtilbudsloven. Kort sagt er der 'skidt og kanel' og længere mellem top og bund blandt de private. 

Anmeld Citér

27. oktober 2016

Lykkelig-Kvinde

L-mor skriver:

En privat børnehave må selv fastsætte sin forældrebetaling og ejerne må tjene penge på at drive den. 

Kommunerne lægger typisk en højere standard end lovens minimumskrav for de fysiske rammer, ansætter personale på overenskomst, har krav til uddannelsesgrad, osv. En privat daginstitution kan selv vælge sine standarder, så længe den holder sig indenfor rammerne af dagtilbudsloven. Kort sagt er der 'skidt og kanel' og længere mellem top og bund blandt de private. 

Mange tak for dit svar 

Anmeld Citér

28. oktober 2016

Skouboe

Vi rykkede begge børn fra en offentlig institution til en privat, og det er det bedste vi nogensinde har gjort for vores unger. Du skal huske at private institutioner skal konkurrere om børnene, de får dem ikke bare igennem pladsanvisningen ligesom de offentlige, og derfor gør de meget for at tiltrække og fastholde børn. De er simpelthen nødt til at være gode, ellers får de ingen børn, og så går de konkurs.

I vores tilfælde var betalingen den samme, normeringen var bedre, personalet var meget mere engagerede, der var væsentligt flere ture og aktiviteter - kort sagt, der var en kæmpe forskel. Begge vores børn blomstrede op og det var med meget tungt hjerte at vi sagde farvel i foråret, da den yngste skulle i skole.

Nu kom vi så også fra en dårligt fungerende offentlig institution, men vi var nærmest chokerede over hvor stor forskel der var.

Anmeld Citér

28. oktober 2016

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Lykkelig-Kvinde skriver:

Vores går i privat institution og det er det bedste valg vi har gjort. (Vores ældste fik i kommunal så vi har prøvet det)

I vores private er.

Betaling næsten det samme som kommunal.

Vi betaler 100 for frugt ordning om md. Dette indebærer formiddag og eftermiddagsmad. 

Bedre normering. Det er 20 børn i min søns gruppe og de er  formiddag 3 faste og en studerende. Eftermiddag 2-3 inkl studerende.

Nu har vi en søn med nogle sociale udfordringer hvilket den høje normering hjælper rigtig meget på i de dage han har brug for mere ene voksen kontakt.

Anmeld Citér

28. oktober 2016

Lykkelig-Kvinde

Okay tak for jeres svar 

Anmeld Citér

28. oktober 2016

Newsence

de private børnehaver har som regel en bedre normering hvilket vil sige at dit barn har flere voksne omkring sig.. Som regel er de private institutioner også mindre end de offentlige især efter at flere kommuner sammenlægger inst.

officielt er der ikke fastsat hvor mange uddannet pædagoger der skal være i en privat inst. men langt de fleste kommuner har lokalt fastsatte regler som børnehaven skal følge.. 

Derudover er det meget forskelligt hvad den enkelte inst. er.  Så det er om at komme ud og kigge og snakke. 

De private institutioner er som regel dyrere end offentlige institutioner og du kan kun få tilskud til den pris en offentlig ville koste i din kommune. Dvs. at hvis en inst. med madordning koster 2000 kr og den private med madordning koster 3000 kr. kan du kun få tilskud til og med 2000 kr og skal derfor uanset indkomst selv betale de sidste 1000 kr. Sådan er det i hvertfald i min kommune. 

Jeg er selv uddannet pædagog og valgte helt bevidst en privat inst. til min datter på 3 og det er jeg 100 % tilfreds med da institutionerne er meget store i min kommune og i den private er der 40 børn i alt inkl. vuggestuegruppen. Vi betaler 750 kr. mere for denne plads end ellers men får til gengæld både bleer og frugt med i prisen ( som ikke er med i prisen på en offentlig inst. her i kommunen) Så alt i alt tror jeg ikke den er så meget dyrere end en offentlig inst. hvis man regner alt med. 

Anmeld Citér

28. oktober 2016

Tascha26

Lykkelig-Kvinde skriver:

Vores datter går i privat børnehave og vi har aldrig fortrudt! Der er bare styr på tingene, langt bedre bemanding og så har vi som forældre langt mere at skulle ha sagt. Ku aldrig finde på at vælge offentligt  

Anmeld Citér

28. oktober 2016

modesty

Lykkelig-Kvinde skriver:

En tommelfingerregel er at private børnehaver, på samme måde som private skoler, ofte (ikke altid, men ofte) har en meget konkret pædagogik og vision. Det kan f.eks være en Steiner børnehave eller lignende. Det gør at der ofte er meget engageret ledelse og personale og at de "nære" værdier bliver vægtet højt.

Men man bliver selvfølgelig nødt til at vurdere den enkelte institution for sig.

Anmeld Citér

28. oktober 2016

Rtjm05

Lykkelig-Kvinde skriver:

Min datter går i privat børnehave, og vi har på ingen måde fortrudt det valg, de kommer på flere ture,er i skoven 1 gang i ugen,  der er 40 børn inddelt i 2 grupper,  der er ingen madordning til gengæld bliver der lavet mad med børnene et par gange i måneden...

Min pige har problemer med at spise nok, det bliver der taget hånd om og der er et tæt samarbejde med pædagogerne om det....

Derudover samarbejder de med den private skole min datter senere skal gå i,  så når hun starter i skole, kender hun skolen.....

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.