20 måneder - ekstremt kræsen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.557 visninger
9 svar
30 synes godt om
17. oktober 2016

Lomm

Profilbillede for Lomm

vores dreng på næsten 20 mdr har en jernvilje uden lige, han spiser KUN det han selv vil. Han kan lide masser af kød, pølser, æg, pasta m sovs, ostepops, mælk, yoghurt, havregrød & frugt.

Han spiser aldrig grøntsager, end ikke ærter & majs, som han ellers godt kunne lide som baby. Han nægter kartofler, og undgår for det meste brød, medmindre det er søde boller. Jeg tænker at han må mangle nogle vitaminer, og al den protein kan da heller ikke være sundt i det lange løb.

Her til aften fik vi rester: pasta m kødsauce & bønner, kål, lidt biksemad & medister. Han åd 2 stykker medister og intet andet. Lidt senere lavede jeg havregrød m banan som begge børn fik inden sengetid (dette gør jeg hver dag, enten havregrød eller yoghurt m havregryn, han har en kraftig appetit, og vil ikke han er sulten når han skal sove).

Vi havde mellem 6-12 mdr problemer med at få ham til at spise, så jeg indrømmer vi har været slemme til at tilbyde ham hvad som helst bare så han spiste.

Men hvordan får vi ham tilbage på rette kurs ? Vi kan nok ikke finde ud at at smide ham i seng uden mad....

Eller er det noget der skal vente til han er lidt ældre? Er det helt normalt i den alder? Vores store pige har aldrig været kræsen, spiser det hun får serveret og/eller besked på.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. oktober 2016

MM00

Lomm skriver:

vores dreng på næsten 20 mdr har en jernvilje uden lige, han spiser KUN det han selv vil. Han kan lide masser af kød, pølser, æg, pasta m sovs, ostepops, mælk, yoghurt, havregrød & frugt.

Han spiser aldrig grøntsager, end ikke ærter & majs, som han ellers godt kunne lide som baby. Han nægter kartofler, og undgår for det meste brød, medmindre det er søde boller. Jeg tænker at han må mangle nogle vitaminer, og al den protein kan da heller ikke være sundt i det lange løb.

Her til aften fik vi rester: pasta m kødsauce & bønner, kål, lidt biksemad & medister. Han åd 2 stykker medister og intet andet. Lidt senere lavede jeg havregrød m banan som begge børn fik inden sengetid (dette gør jeg hver dag, enten havregrød eller yoghurt m havregryn, han har en kraftig appetit, og vil ikke han er sulten når han skal sove).

Vi havde mellem 6-12 mdr problemer med at få ham til at spise, så jeg indrømmer vi har været slemme til at tilbyde ham hvad som helst bare så han spiste.

Men hvordan får vi ham tilbage på rette kurs ? Vi kan nok ikke finde ud at at smide ham i seng uden mad....

Eller er det noget der skal vente til han er lidt ældre? Er det helt normalt i den alder? Vores store pige har aldrig været kræsen, spiser det hun får serveret og/eller besked på.

Først vil jeg spørger dig hvorfor begge børn får mad inden de skal i seng? Tænker hvis de spiser fint til aftensmad så burde der ikke være behov for mere mad inden sengetid. Lav i stedet lidt frugt som de kan få inden sengetid. 

Jeg tænker hvis i laver aftensmad og tilbyder det til ham og han skal både spise kød og tilbehør. Hvis han kun spiser kød så får han ikke mere kød før han har spist det andet. Hvis han nogen dage slet ikke spiser noget så kan du inden sengetid tilbyde en rugbrød eller havregrød. 

Tror det handler om at i som forældre skal holde fast og ikke lade ham få sin vilje. 

Anmeld Citér

18. oktober 2016

Meyer

Profilbillede for Meyer

Er det friske eller kogte grønsager han ikke kan lide? Mine børn spise kun friske. Jeg ville passe på med at gøre aftensmad til en konflikt. Mit moto er at man som forældre skal holde næsen fra barnets tallerken, lad vær med at kommentere hvad han spiser, lad vær med at portion anrettet hans mad, men lad ham selv tag. 

Prøv at sæt gnave grønt frem når I er kommet hjem. 90 % af de grønsager mine piger spise, spiste de om eftermiddagen.

Og så synes jeg ikke han er så kræsen, min den mindste var meget være, hun spiser stort set alt i dag som 8 årige.

Jeg ville huske på at tryk ofte avler modtryk.

Anmeld Citér

18. oktober 2016

lineog4

Jeg er sådan en lidt underlig en og tror vi et eller andet sted godt ved hvad vi har behov. Selvsagt kan det ødelægges ved der bliver tilbudt en masse sødt som slik, frugtyoghurt osv for så spiser vi det i stedet for frugten som skulle give os sukker. 

I din søns kost som du beskriver den mangler der grøntsager og frugt. Der mangler ikke brød for hb får det med pasta. 

Bliv ved at tilbyd grønt og frugt. Rigtig mange børn kan lide grøntsagerne rå, gulerodsstave, agurkstave, peberfrugt mm. 

Og drengen kan lide kød, så sørg for at spække frikadellerne op med grøntsager alla gulerødder, squash og og... det samme kødsauce, bollerne i boller med karry osv. Vær super kreativ, men lad være med at gøre maden til en kamp, lad ham spise og sørg for alt på bordet er sundt. Ikke presse: du skal spise kålen før du får mere medister. Lad ham spise sig mæt så længe det på bordet er lødigt. 

Og så erkend sådan er det bare, jeg har hørt så meget om det handler om opdragelse mm. Men har så 3 børn her hjemme der kan fortælle det modsatte, de bliver opdraget på samme måde og svinger fra ham der spiser 3 retter (overdrivelse fremmer forståelsen) til ham der spiser alt, smager på alt sågar levende melorme i zoo. Og så er der hende der er en mellemting.

Anmeld Citér

18. oktober 2016

modesty

Lomm skriver:

Han spiser - andre ting end slik - så det er jo fint. 

Små børn har brug for masser af proteiner, min dreng havde også stor appetit på kød i den alder. Nu er han 5 og spiser stort set ikke kød. Han kan lide kødsovs, æg og salamistænger, fint nok, så får han dækket sit proteinbehov derigennem.

Jeg er stærk modstander af tvang a la "du får ikke mere kød før du har spist din broccoli". Det kommer der ikke noget godt ud af. Det er bedre at barnet får et lystfyldt forhold til mad. 

Herhjemme er der et enkelt, men effektivt trick: Når min dreng ser fjernsyn, kan han godt lide at hyggespise. Så hvis jeg stiller en skål med f.eks æblebåde eller agurkestænger foran ham når det er fjernsyntid, ryger de som regel ned. Ikke altid dog. Lur hvilke grønsager/frugt han bedst kan lide og servér det som han bedst kan lide.

To stykker medister til aftensmad og havregrød med banan... Jeg kan ærligt talt ikke se problemet. 

Anmeld Citér

18. oktober 2016

modesty

Nå ja, et andet trick (min søn er generelt meget småtspisende så jeg har flere tricks oppe i ærmerne): Han vil gerne spise rugbrød (vi har ikke hvidt brød i huset) hvis jeg kommer et tyndt lag honning på eller pålægchokolade med Stevia som f.eks den her https://www.easis.dk/moerk-paalaegschokolade-112-g/ eller Nellie Dellies (de fås begge i diverse supermarkeder). På den måde får han godt med groft brød og en lille smule sukker, hvilket er fint nok efter min mening.

Anmeld Citér

18. oktober 2016

Hck

Profilbillede for Hck
Lomm skriver:

Med det du skriver der, ville jeg tage det helt roligt og absolut ikke tvinge ham til at spise en grøntsag. Han spiser og drikker jo både kød, æg frugt og mælk, så han har jo valgt nogle ting som dækker hans behov fint. Jeg er en af dem som absolut ikke går ind for " tvang " ved måltiderne, så længe af man kan forsvare deres kost, og det kan du jo fint med din søn. At han måske ikke lige spiser grøntsager i øjeblikket, betyder jo ikke noget så længe han gerne vil have det andet. Det har gyst i mig de ( heldigvis) få gange, Jeg har overvejet en magt kamp på helt op til en time ved middags bordet, fordi at barnet absolut skulle spise et stykke broccoli f.eks

Anmeld Citér

18. oktober 2016

alenemor42

Jeg har pt. Fuldstændig samme problem med min søn han er 18 mdr. Han har været alt spisende men pt vil han kun spise pasta og kødsovs, frikadeller, lidt kartofler og kun grøntsager når det behager ham. Han nægter kategorisk at smage noget ... forleden nægtede han at spise ris og kylling i karry.

Jeg tror det er alderen .... han spiser hvad som helst i dagpleje men ikke herhjemme. Tror det er en overgang og som det er nu får han også havregrød inden sengetid fordi han ikke spiser nok til aften. Tænker det ændrer sig og at der ikke sker noget ved at spise det samme i et par måneder. 

Anmeld Citér

19. oktober 2016

Lomm

Profilbillede for Lomm

Tak til alle for svar, tror jeg satser på at det nok skal rette sig op med tiden, det er rigtigt at det eneste der jo reelt mangler er grøntsager, så jeg må forsøge med lidt gnavegrønt - storesøster Kan nok hjælpe lidt der, da han er glad for at kopiere hende

Anmeld Citér

5. december 2016

Enitst86

Vi portionsanretter og lader så vores datter på halvandet om at vælge hvad, hvor meget og i hvilken rækkefølge hun vil spise.. Ja, nogen gange spiser hun kun kødet.. Andre dage kun kartoflerne og nogen aftner spiser hun stort set ikke noget.. Hun mangler bestemt ikke noget på kroppen så hvis hun en aften ikke vil spise så kommer hun i seng uden mad og sover dejligt i små tolv timer uden at vågne og være sulten.. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.