Lomm skriver:
vores dreng på næsten 20 mdr har en jernvilje uden lige, han spiser KUN det han selv vil. Han kan lide masser af kød, pølser, æg, pasta m sovs, ostepops, mælk, yoghurt, havregrød & frugt.
Han spiser aldrig grøntsager, end ikke ærter & majs, som han ellers godt kunne lide som baby. Han nægter kartofler, og undgår for det meste brød, medmindre det er søde boller. Jeg tænker at han må mangle nogle vitaminer, og al den protein kan da heller ikke være sundt i det lange løb.
Her til aften fik vi rester: pasta m kødsauce & bønner, kål, lidt biksemad & medister. Han åd 2 stykker medister og intet andet. Lidt senere lavede jeg havregrød m banan som begge børn fik inden sengetid (dette gør jeg hver dag, enten havregrød eller yoghurt m havregryn, han har en kraftig appetit, og vil ikke han er sulten når han skal sove).
Vi havde mellem 6-12 mdr problemer med at få ham til at spise, så jeg indrømmer vi har været slemme til at tilbyde ham hvad som helst bare så han spiste.
Men hvordan får vi ham tilbage på rette kurs ? Vi kan nok ikke finde ud at at smide ham i seng uden mad....
Eller er det noget der skal vente til han er lidt ældre? Er det helt normalt i den alder? Vores store pige har aldrig været kræsen, spiser det hun får serveret og/eller besked på.
Han spiser - andre ting end slik - så det er jo fint. 
Små børn har brug for masser af proteiner, min dreng havde også stor appetit på kød i den alder. Nu er han 5 og spiser stort set ikke kød. Han kan lide kødsovs, æg og salamistænger, fint nok, så får han dækket sit proteinbehov derigennem.
Jeg er stærk modstander af tvang a la "du får ikke mere kød før du har spist din broccoli". Det kommer der ikke noget godt ud af. Det er bedre at barnet får et lystfyldt forhold til mad.
Herhjemme er der et enkelt, men effektivt trick: Når min dreng ser fjernsyn, kan han godt lide at hyggespise. Så hvis jeg stiller en skål med f.eks æblebåde eller agurkestænger foran ham når det er fjernsyntid, ryger de som regel ned. Ikke altid dog. Lur hvilke grønsager/frugt han bedst kan lide og servér det som han bedst kan lide.
To stykker medister til aftensmad og havregrød med banan... Jeg kan ærligt talt ikke se problemet.