Eksperthjælp: Bamse vansiret af hund

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

893 visninger
0 svar
3 synes godt om
24. september 2016

Gitte Sander

Hej, vores søn Albert (1 år og 10 måneder) har en absolut yndlingsbamse, som han har med sig overalt. Albert efterspørger ofte 'Bammer' , som giver ham tryghed og trøst.
Her til aften var vi henne og spise hos nogle bekendte som har hunde, og disse hunde får fat i 'Bammer' og bider snuden af bamsen, så den bliver helt vansiret at se på :-( Nu er Albert nærmest blevet bange for bamsen, og efterspørger den, men vil ikke have den når han ser den :-( Hvad skal vi gøre ??! Jeg vil forsøge at reparere den, men ved ikke om Albert vil godtage den. Hvordan erstatter man sådan et tab ?! Køber/finder man en ny yndlingsbamse ? Måske er jeg lidt overbekymret, men kan Albert få 'traumer' af det ?! Hvad kan vi som forældre gøre for at minimere skaderne, og hjælpe Albert bedst igennem oplevelsen ?! mvh
AS

Gittes svar

Hej AS,

Ja, du behøver ikke bekymre dig over om Albert direkte får traumer af begivenheden, for det gør han ikke, så det ville nok være at overbekymre sig.

På den anden side er det da en voldsom oplevelse for et lille barn, at den bamse, man har som tryghed og har et nært forhold til, kommer til skade på den måde. Det er naturligt at han efterspørger bamsen og også naturligt, at han ikke rigtig ville have bamsen, når han ser den, den er jo ikke helt "Bammer" mere.

Jeg ville nok gå med en reperation af Bammer. Sige noget i retningen af, at Bammer er kommet til skade og i aften vil mor se om hun kan hjælpe Bammer med at få en ny snude. Og så ville jeg sætte mig og sy en ny snude på bamsen og give Albert den næste morgen.

Og måske også samtidigt finde en ny bamse til ham, som måske kunne blive en ny yndlings, den slags er dog aldrig helt til at styre, da børn har forskellige og nogle gange uventede preferencer hvad angår tøjdyr.

Bare rolig, han skal nok komme sig over det. Det er den slags knubs livet giver og som man også bliver stærkere af at gå igennem. Tag det alvorligt og lyt til de følelser der bliver udtrykt, men pisk ikke en stemning på omkring det, så skal det nok gå. Det er alvorligt, for små børn lægger nogle gange meget liv, tryghed og trøst ind i et bestemt tøjdyr. Men værre er det heller ikke, og det er også en del af livet at lære at miste noget trygt, lade gå, og finde tryghed i noget nyt.

Held og lykke med det, jeg håber snart at Albert finder en anden bamse, som han bliver lige så glad for.

Vh.

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+