Eksperthjælp: Et barn mere eller ej

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

679 visninger
0 svar
0 synes godt om
20. september 2016

Gitte Sander

Hej
Jeg er 43 år gammel og mor til et barn på 12 år.
Min søn er autist.
Jeg er blevet skilt for min søns far, da min søn var 10 måneder.
Jeg mødte en ny kæreste efter 2 år og vi har været sammen i 9 år.
Min kæreste har 3 børn fra tidligere forhold.
De er store børn i dag, en på 22 år og tvillinger på 17.
Vi ser dem ikke så tit i dag...

Jeg havde ikke lyst til at få flere børn , da jeg mødte min nuværende mand, fordi jeg skal have mere overskud til min søn pga. hans autisma.
Min kærestes børn fyldte også en del i vores liv, da de var små.
Nu fortryder jeg at jeg ikke have en søster eller bror til min søn.
Min søn spørger også tit, hvorfor har jeg ikke søskende. Han føler sig ensom.
Jeg synes at jeg er for gammel til at blive gravid igen, men jeg får dårlig samvittighed en gang i mellem for min søns skyld ??

Jeg har virkelig svært ved at tage beslutningen om graviditet eller ej.

Hilsen
Rasha

Gittes svar

Kære Rasha,

Det er meget forståeligt, at det er en svær beslutning at tage om du vil have et barn mere eller ej. At få barn er dog en meget personlig beslutning og det er svært at rådgive andre mennesker om de skal få et barn eller et barn mere eller ej.

Det giver mening, at når din søn var autist, plus at din nye kæreste også havde tre børn, at der umiddelbart ikke var plads til flere børn hos jer. Mon ikke at det har været en klog beslutning, som har hjulpet jer med til at få tingene til at fungere?

Det giver mening, hvis du nogle gange kan fortryde at du ikke fik et barn mere. Spørgsmålet er dog om du skal få et barn mere for din søns skyld,- hvis du fik en lille nu, ville den lille jo ikke komme din søn til gavn før han nærmest skal til at flytte hjemmefra, de vil ikke vokse op sammen.

Du har ikke nogen grund til at have dårlig samvittighed for din søns skyld. Du har formentlig netop kunne være der for ham, fordi der ikke var andre søskende at se til. Måske er det fordi du er bange for hvordan han skal klare sig, når I bliver ældre? Hvis det er tilfældet kan du søge rådgivning hos Landsforeningen Autisme vedrørende at sikre ham. Hvis det, der piner dig, er at han føler sig ensom, var det måske værd at tale med skolen om hvad I kan gøre for at hjælpe på det problem. En baby vil næppe hjælpe på hans ensomhedsfølelse, tværtimod vil en baby jo tage opmærksomhed og tid fra ham.

Endelig er der aspektet med din alder og om du bør tale med lægen om, hvorvidt der er forøget risiko for at få et handicappet barn, hvis du bliver gravid nu. Det må jo ihvertfald være absolut sidste udkald for at blive gravid, hvis det skal nås inden 'lukketid', så det giver mening at spørgsmålet presser sig på.

Sluttelig skriver du ikke noget om, hvad din kæreste synes om at få flere børn. Det er jo værd at tage med ind i overvejelserne om det skal være eller ikke være, det er jo en fælles beslutning og måske kan det hjælpe at tale med din kæreste om det og om de forskellige aspekter i det for at blive mere afklaret.

De bedste hilsener,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.