En samlet pakke

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

577 visninger
4 svar
15 synes godt om
5. september 2016

MaleneLA

Hej alle forældre og kommende forældre. 

Jeg er en nybagt mor til en datter på 10 uger. Det er mit første barn og det giver jo en masse spørgsmål og overvejelser. I al min søgen på hvad der er bedst for min lille øjesten, er jeg nysgerrig på, hvad der findes af "løsninger" til at finde det helt rigtige legetøj/ udviklingsmateriale til min lille pige. På internettet er der jo tonsvis af sider med legetøj, gode råd og debatindlæg. Men hvad jeg egentlig godt kunne tænke mig er en samlet pakke. Jeg har nok at tænke på med en lille datter, der havde en svær fødsel og derfor fik hold i nakken, hvilket gjorde, at jeg straks tog til kiropraktor. Så var der maveproblemerne der gjorde søvnen lille for både mor, far og datter. Alt dette gør, at jeg føler, at tiden til at læse om udvikling, det gode legetøj osv. kan være svær at overskue. Og hvis der er noget jeg vil, så er det at min datter får den bedste udvikling lige fra starten.
Alt denne spekulation har ført mig frem til en idé, som jeg vil lufte for jer. Jeg vil høre jer, om i ville benytte jer af den pakkeløsning jeg nu præsenterer:
Hvis i som nybagte forældre kunne købe et abonnement der løb fra jeres guldklump blev født og 1-2 år frem, ville i så benytte jer af det?
Abonnementet er baseret på
- alt det, som er vigtigt for, at dit barn udvikler sig på det rigtige tidspunkt i livet. Man ville få tilsendt pakker med udviklingslegetøj i god kvalitet, som er tilpasset babys alder. Hertil ville følge manual og vejledning i, at bruge dette legetøj optimalt. Alt dette ville foregå i samarbejde med sundhedspersonale og personer med stor kendskab i børns udvikling. Man ville vide præcis hvad man fik tilsendt, ingen overraskelser. Det ville også være muligt at vælge mellem forskellige stykker legetøj, hvis man ligger inde med noget i forvejen.

På den måde, skal den nybagte moder ikke koncentrere sig om, om hun har fået købt det rigtige legetøj til sit lille barn. Alt man skal gøre er at tilmelde sig en abonnementsløsning og herefter vil man blive guidet igennem de første år at babys levetid.

Ville i være interesseret i en sådan løsning? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. september 2016

Anonymor

Nej, på ingen måde!

Og det skyldes, at jeg synes, at det lægger et for stort pres på at barnet skal præstere noget bestemt i forhold til en bestemt alder. Som fagperson ville jeg synes, at det var ret bekymrende, at man ved den og den alder fremsendte legetøj, som skulle stimulere barnet i forhold til at kunne sådan og sådan, simpelthen fordi der ikke findes færdige manualer for, hvornår børn bør kunne forskellige ting (spændvidden er massiv), og derfor mener jeg, at det er meget forkert på den måde at lægge fokus på "Tillykke, i dag er dit barn 6 måneder, så her får du et stykke legetøj som kan stimulere dit barn ift. sådan og sådan".

Jeg synes også, at det lægger et uhensigtsmæssig pres på forældre i det hele taget. Hvad så hvis barnet får et eller andet stimulerende legetøj på et tidspunkt, hvor barnet i følge "manualen" burde kunne et eller andet, men ikke kan det endnu? Det forestiller jeg mig kunne medføre massive bekymringer hos mange forældre, især særligt sårbar førstegangsforældre.

Og så synes jeg egentlig bare, at det der er vigtigst i babytiden er den menneskelige kontakt og dén slags følelsesmæssige stimulering, og så simpelthen lade barnet udvikle sig, når det er klar til det. Det er altså overhovedet ikke nødvendigt at stimulere barnet helt vildt i den retning, så længe man har en god kontakt med sit barn og træner basale ting som at ligge på maven, så skal det altså nok komme helt af sig selv.

Så jeg er nok bare helt fundamentalt modstander af den tankegang, der ligger bag din idé. Hvis det bare var sådan en generel abonnementspakke, hvor man en gang om måneden modtog noget nyt legetøj, så fint. Men den her bagvedliggende tanke om, at det skal stimulere udviklingen, styre barnets udvikling i den "rigtige" retning osv., det kan jeg virkelig ikke støtte.

Det understøtter, i mine øjne, den her unødvendige stress mange forældre føler, i forhold til at deres børn skal kunne præstere noget. Jeg er mere fortaler for, at vi forældre tager "en chill pill" og så lader være med, allerede fra spædbarnsalderen, at have vores fokus dér. Tingene skal nok komme af sig selv, hvis man er helt almindeligt sammen med sit barn. Børn skal nok lære at gribe ud efter ting eller lege rollelege, om så det er mælkekartoner de leger med.

Anmeld Citér

5. september 2016

Troldemommi

MaleneLA skriver:

Jeg er en nybagt mor til en datter på 10 uger. Det er mit første barn og det giver jo en masse spørgsmål og overvejelser. I al min søgen på hvad der er bedst for min lille øjesten, er jeg nysgerrig på, hvad der findes af "løsninger" til at finde det helt rigtige legetøj/ udviklingsmateriale til min lille pige. På internettet er der jo tonsvis af sider med legetøj, gode råd og debatindlæg. Men hvad jeg egentlig godt kunne tænke mig er en samlet pakke. Jeg har nok at tænke på med en lille datter, der havde en svær fødsel og derfor fik hold i nakken, hvilket gjorde, at jeg straks tog til kiropraktor. Så var der maveproblemerne der gjorde søvnen lille for både mor, far og datter. Alt dette gør, at jeg føler, at tiden til at læse om udvikling, det gode legetøj osv. kan være svær at overskue. Og hvis der er noget jeg vil, så er det at min datter får den bedste udvikling lige fra starten.
Alt denne spekulation har ført mig frem til en idé, som jeg vil lufte for jer. Jeg vil høre jer, om i ville benytte jer af den pakkeløsning jeg nu præsenterer:
Hvis i som nybagte forældre kunne købe et abonnement der løb fra jeres guldklump blev født og 1-2 år frem, ville i så benytte jer af det?
- alt det, som er vigtigt for, at dit barn udvikler sig på det rigtige tidspunkt i livet. Man ville få tilsendt pakker med udviklingslegetøj i god kvalitet, som er tilpasset babys alder. Hertil ville følge manual og vejledning i, at bruge dette legetøj optimalt. Alt dette ville foregå i samarbejde med sundhedspersonale og personer med stor kendskab i børns udvikling. Man ville vide præcis hvad man fik tilsendt, ingen overraskelser. Det ville også være muligt at vælge mellem forskellige stykker legetøj, hvis man ligger inde med noget i forvejen.

På den måde, skal den nybagte moder ikke koncentrere sig om, om hun har fået købt det rigtige legetøj til sit lille barn. Alt man skal gøre er at tilmelde sig en abonnementsløsning og herefter vil man blive guidet igennem de første år at babys levetid.

Nu udvikler babyer sig jo ikke på samme måde, ligesom med voksne mennesker kan man heller ikke sætte babyer i kasser, f,eks babyer kan begynde at gå fra de er 7-8 måneder til de er over 1 år, det er en lang tidsinterval for mennesker der kun har levet i så kort tid.

Så mit endelige svar er nej tak. 

Anmeld Citér

5. september 2016

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
MaleneLA skriver:

Jeg synes, det er helt misforstået at tro, et lille barns udvikling kan styres og styrkes optimalt gennem legetøj. Og jeg bryder mig heller ikke om "standardiseringstanken" - jeg så på mine børn individuelt, fra de begyndte at vise lidt personlighed, og fandt noget, der matchede netop deres interesser. 

Nu har jeg det generelt rigtigt svært med "input - outcome"-opfattelsen af småbørn, læringsmål i vuggestuen etc. etc., og jeg bliver så begejstret, når jeg ser små rollinger pirke med en pind, som er en drage, og en grydeske, som er en guitar. Så jeg kunne nok ikke være længere væk fra målgruppen, end jeg er, selv hvis jeg havde små børn. 

Sorry - men for mig lyder det meget maskinelt. 

Anmeld Citér

5. september 2016

Abracadabra

Jeg synes, at det lyder meget overtænkt. Mange spædbørn bliver faktisk overstimuleret, fordi (førstegangs)forældre af deres hjertes godhed stimulerer og stimulerer. En sådan pakkeløsning skulle således levere en tom æske de første par måneder for at understrege, at forældrene skulle slippe tanken om stimulation.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.