Nej, på ingen måde!
Og det skyldes, at jeg synes, at det lægger et for stort pres på at barnet skal præstere noget bestemt i forhold til en bestemt alder. Som fagperson ville jeg synes, at det var ret bekymrende, at man ved den og den alder fremsendte legetøj, som skulle stimulere barnet i forhold til at kunne sådan og sådan, simpelthen fordi der ikke findes færdige manualer for, hvornår børn bør kunne forskellige ting (spændvidden er massiv), og derfor mener jeg, at det er meget forkert på den måde at lægge fokus på "Tillykke, i dag er dit barn 6 måneder, så her får du et stykke legetøj som kan stimulere dit barn ift. sådan og sådan".
Jeg synes også, at det lægger et uhensigtsmæssig pres på forældre i det hele taget. Hvad så hvis barnet får et eller andet stimulerende legetøj på et tidspunkt, hvor barnet i følge "manualen" burde kunne et eller andet, men ikke kan det endnu? Det forestiller jeg mig kunne medføre massive bekymringer hos mange forældre, især særligt sårbar førstegangsforældre.
Og så synes jeg egentlig bare, at det der er vigtigst i babytiden er den menneskelige kontakt og dén slags følelsesmæssige stimulering, og så simpelthen lade barnet udvikle sig, når det er klar til det. Det er altså overhovedet ikke nødvendigt at stimulere barnet helt vildt i den retning, så længe man har en god kontakt med sit barn og træner basale ting som at ligge på maven, så skal det altså nok komme helt af sig selv.
Så jeg er nok bare helt fundamentalt modstander af den tankegang, der ligger bag din idé. Hvis det bare var sådan en generel abonnementspakke, hvor man en gang om måneden modtog noget nyt legetøj, så fint. Men den her bagvedliggende tanke om, at det skal stimulere udviklingen, styre barnets udvikling i den "rigtige" retning osv., det kan jeg virkelig ikke støtte.
Det understøtter, i mine øjne, den her unødvendige stress mange forældre føler, i forhold til at deres børn skal kunne præstere noget. Jeg er mere fortaler for, at vi forældre tager "en chill pill" og så lader være med, allerede fra spædbarnsalderen, at have vores fokus dér. Tingene skal nok komme af sig selv, hvis man er helt almindeligt sammen med sit barn. Børn skal nok lære at gribe ud efter ting eller lege rollelege, om så det er mælkekartoner de leger med.