Hej
Jeg er mormor til tvillinger på snart 3 år en dreng og pige ( 25 oktober ) synes virkelig min datter og svigersøn klare det fint, men de små banditter suger efterhånden alt energi ud af min datter da det kun er mor der dur. Ligemeget hvad min svigersøn gør ender det i skrig og skrål for det er kun mor der dur. Jeg hjælper til så godt jeg kan med det bliver mest til madlavning , tøjvask og oprydning for når mor er der skal hun gøre alt, men når hun er væk er der ingen problemer så kan vi andre godt tage over. Har du et godt råd hvad de kan gøre for kan se det slider meget på dem. Når de spørg andre steder får de det svar at det er en fase som går over
VH mormor
Trines svar
Kære mormor
Tak for dit spørgsmål. Hvor er det dejligt at hører at du hjælper og støtter så meget. Særlig når der er tvillinger kan der jo godt være brug for lidt ekstra hjælp.
Det er både rigtig og forkert når I får at vide at det er fase som går over.
For det er rigtig at børn omkring 2-3 års alderen oplever at de kan bestemme selv og at de derved prøver forskellige ting af.
Ofte er det det der bliver kaldt "trodsalderen" hvilket dog er et forsket begreb da børnene ikke gør det af trods men gør det for at lære.
Lære noget om sin egen plads og kunnen men også om sine nærmest plads og grænser.
Når jeg siger at det er forkert at det er en fase. Så er det fordi at børnene skal hjælpes til at lære hvordan de skal forholde sig. Hvis børn ikke får hjælp vil de vokse op og tror at de kan bestemme det hele. Og det giver nogle meget egoistisk børn/voksne.
Derfor skal de have redskaber og det er vigtigt at både du men særlig mor og far giver dem det.
Det første mor og far skal arbejde med at deres tankesæt.
Er det i orden at det kun er mor der dur?
Hvilke konflikter kunne undgås ved at begge forældre kan bruges?
Forhåbentlig kan mor og far se at det ikke er hensigtsmæssigt og derfor skal der laves en plan.
Mor og far aftaler hvilke dage det er mor og hvilke dage det er far der er den. Og så er det kun far der kan bruges når han er den.
Det betyder at de skal fortælle børnene om planen. For på den måde at forberede dem på hvad der skal ske.
På dagen hvor det er far der er den, er det vigtigt at mor træder i baggrunden og givet plads til far.
Hvis en af børnene vil have noget af mor siger mor "Det må du tale med far om".
Det skal både være de gode og dårlige ting.
Hvis de skriger og ter sig er det vigtigt at mor ikke giver efter men bare "giver dem videre til far".
De skal regne med at det vil give store frustrationer i starter og det er så vigtigt at holde det ud.
Husk at dette er for børns bedste. Og hvis det er for svært for mor så skal hun gå en tur.
Når børnene oplever at mor og far er enige og at de ikke giver efter lære de at de er de voksne der bestemmer. Det giver dem redskaber til at håndtere livet.
Og så giver det dem tryghed. Tryghed om at mor og far ved hvad der er bedst og at de begge kan bruges.
Jeg håber det giver mening. Ellers er du velkommen til at skrive igen.
Mange hilsner
Trine
http://naturligopdragelse.dk/
Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.
Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk