HVIS I vil gøre en af de ting for at det kan hjælpe på jeres økonomi (og det vil jeg KUN råde dig til hvis det ser helt sort ud, og du regner med at skulle være på kontanthjælp længe!), så er det eneste der har betydning for din kontanthjælp om hvorvidt I er gift eller ej. Er I ikke gift (men bor evt. sammen), så skulle du få fuld kontanthjælp - dog ikke som enlig forsørger, men bare som "almindelig" forsørger. Problemet i det, hvilket jeg selvfølgelig synes er noget pis, er, at ved det at I er gift, så har I forsørgerpligt overfor hinanden, og de kan derfor sætte din kontanthjælp ned, eller endda fjerne den helt. De regner ud på hvad din mand tjener, og tilsammen (EKSKLUSIV forsørgertillæg, som jeg ikke lige ved hvad ligger på) må I faktisk kun tjene det der svarer til 2x kontanthjælp. Dvs. at det din mand tjener mere end størrelsen på din kontanthjælp, det bliver trukket fra din kontanthjælp. Så hvis din man fx tjener 20000 efter skat, så tager de (stort set altid i hvert fald) hele din kontanthjælp, for så tjener din mand nok til at forsørge jer begge, efter deres standarder altså.
Jeg ved det fordi min forlovede jo er på kontanthjælp, og vi ville gerne have været gift sidste år, men fandt i sidste øjeblik ud af, at hvis vi blev gift ville de tage ca. halvdelen af hans kontanthjælp væk, fordi jeg ville få forsørgerpligt overfor ham og min løn var/er højere end satsen på kontanthjælp. Og jeg siger så bare; sygt system!
Anmeld