Hjælp til strikkeopskrift med fletmønster søges

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.978 visninger
1 svar
0 synes godt om
30. september 2009

alicestrikker

Hej alle,
Håber der er en strikkehaj, der kan hjælpe mig. Jeg er gået i gang med at strikke et par babybukser i uld, og det er mønsteret (et ensfarvet flettemønster), der volder problemer. Opskriften er (selvfølgelig!) på norsk, og mønstret prøver jeg at gengive herunder:

RVRVRV
RVRORV
RVXXXV
RVRVRV

R = Rett
V = Vrang
O = 1 kast (hvad er det????)
XXX = ta 1 m løst av foran arb, 2 rett sammen, strikk den løse m rett

Først troede jeg, at O = 1 kast betød at jeg skulle slå garnet om pinden, så der kommer en ekstra maske, som man jo skal bruge på den næste pind, da der skal strikkes to masker sammen. Eller hvad? Men hvis jeg gør dette, kommer den der O=1 kast jo ikke til at ligge lige under den vrang-maske, som det skal.

Håber det gav bare lidt mening, og at nogen kan hjælpe, for jeg vil så gerne strikke lige præcis de bukser.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. november 2009

tinekj

Hej.

Jeg er ny herinde, og så lige dit indlæg. Det er jo noget tid siden du skrev det, så jeg håber du er kommet videre. Ellers vil jeg da gerne prøve at hjælpe.

Er det en opskrift med hulmønster? Og hvor har du mønstret fra? www.Garnstudio.dk har en masse gratis opskriter som man kan downloade. Da de både er på svensk, dansk og norsk, har de også en ordliste i deres helpdesk. Måske du kan finde hjælp den vej?

Jeg sad på et tidspunkt med en opskrift med et feltmønster. Det var første gang jeg prøvede den slags. Jeg gik frisk til opgaven og strikkede på livet løs indtil jeg fandt ud af, at mønstret bare ikke ville som jeg ville. Jeg pillede op mange gange, indtil jeg en dag fik en lys idé. jeg prøvede at strikke diagrammet som en slange; altså første pind læst fra h. mod v. og anden pind læst fra v. mod h. Og det virkede... Det stod bare ikke nogen steder, at et fletmønster skal læses på den måde. Måske det også er det, der er galt for dig?

Venlig hilsen

Tine

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.