Vi havde indkøbt tremmeseng med henblik på, at vores datter skulle sove i den ved siden af sengen.
Men nej. Nu er hun 16 mdr. og sover i smørhullet mellem mor og far. Hun har ikke sovet én eneste gang i tremmesengen. Den står der stadigvæk og kigger bebrejdende på os fyldt op med rod og legetøj. Dyr ekstra opbevaring. 
Min kæreste var lidt skræmt i starten ved tanken om, at hun skulle ligge i sengen. Men vi udvidede hurtigt til en større seng, og nu nyder vi alle samsovning. Det er både bekvemt (ammer stadigvæk om natten) og en dejlig fornemmelse, at hun efter en lang dag med institution alligevel bruger størstedelen af tiden i løbet af en dag sammen med os. Selvom hun sover, så søger hun trygheden om natten. Hun var i starten meget skeptisk ved andre mennesker, men den ekstra tryghed har virkelig gjort, at hun har udviklet sig enormt og nu tør at åbne op. Vi er SÅ glade for det og har ikke planer om at stoppe foreløbigt. Den kamp tager vi gerne senere.
Der er selvfølgelig nogle forholdsregler, man skal tage sig. Ikke for varmt, egen dyne, osv. Og som helt lille nyfødt, kan det være rart, at barnet ligger i en baby nest. Helt instinktivt holder man dog afstand, også i søvne.
Hun har sovet flest lure i barnevognen eller slyngen, men hvis hun skal sove i sengen, så lægger jeg mig oftest med hende. Det giver os begge en velfortjent pause og hyggestund. Og faktisk tror jeg også, det er sundt for mor, at hun bliver tvunget til at slappe af - særligt de første mange måneder. Så fristes man ikke til at vaske op i stedet for at hvile. 
Når hun skal puttes til natten, lægger jeg mig ind med hende. Tit forlader jeg hende, når hun sover tungt, og så ligger hun alene i sengen med store puder på gulvet i tilfælde af, hun skulle rulle ned, og en dyne som "kant" oppe på sengen, så hun har lidt ekstra at bestige for at komme ned. Det giver os lige et minut til at nå hende, før hun ender på gulvet.
Det har vi dog aldrig oplevet, og nu er hun så stor, at hun selv kan kravle ned, hvis hun vågner. Andre gange går jeg i seng med hende og så ser jeg film og spiser is i sengen med min lille varme mus liggende tæt op ad mig - så hyggeligt!
Ja, man får lidt spark af og til. 
Held og lykke med det og godt valgt!
urkraft.bloggersdelight.dk