Eksperthjælp: Håndtere vrede hos tumling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

418 visninger
0 svar
1 synes godt om
4. august 2016

Gitte Sander

Hvordan håndterer jeg/vi vredesanfald...eller hvad de nu er?
Min anden søn M er 15 mdr.og har en storebror på 4.5 år. De er glade for hinanden og har sjældent konflikter.
M er indenfor den sidste månedstid begyndt at reagere på uopfyldte ønsker med voldsomme reaktioner. Det er eskaleret den sidste uges tid så nu bliver jeg nødt til at søge råd.
Når noget går ham imod søger han væk. Han vil ned på gulvet. Og så giver han sig til at banke hovedet i gulvet eller kravler mod den nærmeste væg for at slå hovedet der i. Han skader sig selv. Han vil ikke trøstes. Nu er putningen også blevet et problem. Han bliver hysterisk og nærmest manisk hvis jeg prøver når han ikke vil. Og så er skaden sket. Selvom jeg opgiver og vil vente er han utrøstelig og helt enormt vedholdende i sin vrede og afvisende adfærd.
Hvad gør vi ?
Hvordan skal vi håndtere det og støtte ham bedst muligt?

Gittes svar

Hej Manna,

Det lyder godt nok voldsomt, at din 15 mdr. ligefrem banker hovedet i gulvet og i væggen. Og at han ligefrem bliver hysterisk over at skulle i seng.

Det er en alder, hvor følelserne godt kan oversvømme en, må man konstatere. Det er også en alder, hvor det, som han er ved at lære, er at "sige nej" og protestere imod noget og lære hvordan man samarbejder mellem sine behov og omgivelsernes behov.

Det betyder også, at han vil 'lege med' -ubevidst- hvordan hans adfærd indvirker på omgivelserne og hvilke resultater, han opnår ved at gøre hvad. Det er vigtigt at forstå, at det han gør næppe er bevidst, men kommer lige så meget bag på ham selv som på jer. Så hvad gør man?

Jeg ville gøre det at jeg først og fremmest sikrer, at der ikke sker ham noget, altså at han kommer til skade. Ved fx. at tage ham op og holde ham fast, hvis han ser ud til at kunne gøre noget, så han kommer til skade.

Jeg ville også lægge vægt på at bevare roen selv og så at sige "tale ham ned i gear" med en rolig stemme og et fast kropssprog. Han kan ikke selv kende eller sætte grænserne, det må den voksne gøre for ham og anvise ham, hvad der vil være klogt at gøre og hvordan vi kan komme ud af en situation, hvor følelserne er løbet af med os. Og samtidigt lægge vægt på, at det er dig, der bestemmer og har styr på det, hvis det fx handler om ikke at ville i seng.

Hvis han pure afviser tilnærmelser er det vanskeligt, må du selvfølgelig vurdere om det er en farlig eller ufarlig situation at efterlade ham i. Nogle gange skal han måske også bare 'rase af'.

Og så tænker jeg også på, om der kan være noget fysisk med ham, det må selvfølgelig tjekkes. Hvis han fx. har ondt i ørerne vil han fx kunne reagere så kraftigt på ikke at ville i seng og ligge ned, da han måske får ondt i ørene af at ligge ned.

Men hvis der ikke er noget fysisk, tror jeg godt du kan regne med at det er en periode og at hvis du bevarer roen og ikke selv bliver vred og på den måde medvirker til at situationerne bliver værre, så vil det langsomt fortage sig og han vil lære at rumme sin egen vrede på en mere rolig måde.

Hvis man som forældre selv kører op i en spids i sådanne situationer bliver spændingen kun større, og barnet begynder at blive bange for, hvad det hele ender med, når vreden starter, hvilket kan gøre ham endnu mere anspændt så at sige. På den måde er opgaven at rumme følelserne med ro, hvilket kan opstår blandt andet ved at forældrene møder følelserne med ro og rummelighed. Og naturligvis sætter grænserne, så ingen kommer til skade og så det, som forældrene ved er klogest, kommer til at ske.

Håber at det gav lidt.

Venlig hilsen,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+