Gode råd til et bedre studieliv

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.120 visninger
9 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
1. august 2016

Anonym trådstarter

Kære Baby-brugere 

Om lidt går et nyt semester i gang og jeg synes det forrige var sindssygt hårdt. 

Jeg læser på kandidaten og pendler mange timer om måneden, har børn og en mand med lidt hårde arbejdstider. Vi er blevet enige om at få rengøringshjælp en gang om måneden, handle stort ind få gange om ugen, lave madplaner, lave mad til to dage ad gangen plus til fryseren, når det er muligt, slappe godt af og lade op i weekenderne osv. Jeg tror, vi har nogenlunde styr på familielivet, men jeg mangler et eller andet til at gøre mit studieliv mindre hårdt. 

Jeg sorterer i teksterne med ret hård hånd, vil jeg mene. Læser det mest relevante, er i god tid, så jeg ikke sidst på semestret skal læse det hele. Har valgt læsegruppe, fredagsbar og alt andet fra (pga. afstanden). Men alligevel er jeg så stresset, særligt i eksamensperioderne. Jeg klarer mig altid godt, men er nogen gange ved at give op, fordi jeg bliver så stresset. Det er ikke bare træls for mig, men det går ud over mine børn og min mand, og alt det dejlige (fx jul) vi skulle have sammen. Sidste jul vrælede jeg konstant og kunne overhovedet ikke overskue nogen som helst. Det er åndsvagt og det skal være anderledes, her det sidste år - but how?

Hvordan klarede I jer igennem studiet med børn, smutveje, nemme, men gode, løsninger, prioriteringer, erfaringer, reflektioner; absolut alt vil jeg gerne høre om. Det vil helt sikkert hjælpe mig meget, at høre andres historier 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. august 2016

Abracadabra

Jeg havde jo ingen børn, da jeg læste, men jeg fik et bedre studieliv, da jeg begyndte at se studiet som et arbejde:

Jeg tog på biblioteket kl 9 og læste til 16 med rigtige pauser hver time - og jeg holdt næsten op med at læse hjemme. Derfor havde jeg fri om aftenen og havde mere energi til min arbejdsdag dagen efter.

Anmeld Citér

1. august 2016

Lisette W

Jeg havde heller ikke børn da jeg læste, men fødte tre måneder før specialet blev afleveret. Men jeg kender udmærket følelsen af at gå glip af det vigtige som fx julen pga. eksamenerne i januar. Det der hjalp mig var at lave en realistisk læseplan i julen og så få lavet gode noter gennem hele semestret så man ikke skal læse det hele igen. Med realistisk læseplan mener jeg, at jeg fx tog helt fri juleaftensdag, de andre dage havde jeg sat 2-4 timer af hvor jeg læste koncentreret. fx. 2 timer om morgenen (tidelig) og så igen lige over middag (fx når der soves til middag hvis dine børn er små).

Da jeg startede studie troede jeg at jeg skulle læse alt og forstå og kunne alle de 2000 sidderes pensum pr. fag, men som du skriver er du allerede god til at skære ind til benet, hvis du også er god til at tage noter, spare du en masse tid op til eksamener. Hvis du er knap så god til at tage noter så kan en læsegruppe være en stor hjælp. I behøves ikke mødes fysik men fx have en gruppe på facebook hvor i fx. skriftes til at lave grunddige noter til en tekst. Det er også en måde at spare tid på    

Anmeld Citér

1. august 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Kære Baby-brugere 

Om lidt går et nyt semester i gang og jeg synes det forrige var sindssygt hårdt. 

Jeg læser på kandidaten og pendler mange timer om måneden, har børn og en mand med lidt hårde arbejdstider. Vi er blevet enige om at få rengøringshjælp en gang om måneden, handle stort ind få gange om ugen, lave madplaner, lave mad til to dage ad gangen plus til fryseren, når det er muligt, slappe godt af og lade op i weekenderne osv. Jeg tror, vi har nogenlunde styr på familielivet, men jeg mangler et eller andet til at gøre mit studieliv mindre hårdt. 

Jeg sorterer i teksterne med ret hård hånd, vil jeg mene. Læser det mest relevante, er i god tid, så jeg ikke sidst på semestret skal læse det hele. Har valgt læsegruppe, fredagsbar og alt andet fra (pga. afstanden). Men alligevel er jeg så stresset, særligt i eksamensperioderne. Jeg klarer mig altid godt, men er nogen gange ved at give op, fordi jeg bliver så stresset. Det er ikke bare træls for mig, men det går ud over mine børn og min mand, og alt det dejlige (fx jul) vi skulle have sammen. Sidste jul vrælede jeg konstant og kunne overhovedet ikke overskue nogen som helst. Det er åndsvagt og det skal være anderledes, her det sidste år - but how?

Hvordan klarede I jer igennem studiet med børn, smutveje, nemme, men gode, løsninger, prioriteringer, erfaringer, reflektioner; absolut alt vil jeg gerne høre om. Det vil helt sikkert hjælpe mig meget, at høre andres historier 

Jeg er "kun" igang med HF, så det er selvfølgelig noget anderledes.

Men da jeg har hultimer hver eneste dag har jeg besluttet at jeg for så vidt muligt ganske enkelt ikke vil lave lektier derhjemme. Jeg vil have fri når jeg har fri og kunne koncentrere mig om min datter, og bruge min aften på at slappe af. 

Hvis det betyder at jeg må lektier i mine hultimer (mindst 2 lektioner om dagen) og evt blive til kl 15 selvom jeg har fri kl 14 så gør jeg det. 

Det har jeg ikke gjort sidste skoleår, og jeg endte med ofte at sidde til sent på aftenen og lave lektier. Og jeg blev rigtig stresset, særligt op til eksamenerne. Da først de var overstået føltes det som om alle musklerne slappede af for første gang i flere måneder og jeg kunne pludselig trække vejret igen.

Ved ikke om du kan bruge det til noget overhovedet, men det er i hvert fald sådan jeg tænker at klare det næste års tid forhåbentlig uden stress.

Anmeld Citér

1. august 2016

Kattha

Anonym skriver:

Kære Baby-brugere 

Det er super hårdt. Jeg er selv i gang med kandidaten, og skal også i gang med andet år nu.. Jeg har en datter der passes hjemme. Så jeg læser når hun sover, samt laver andre ting. Har heldigvis ikke mange forelæsninger om ugen, så der kommer min mor og er sammen med hende. Men der er ikke tid til fester, læsegrupper, næsten ikke engang til at snakke efter timen, jeg skynder mig altid hjem, så min mor kan få "fri". 

Der er altid press op til eksamener. For jeg prøver at have en almindelig hverdag ellers for min datters skyld, være en nærværende og god mor. Godt nok hedder det fuldtidsstudie, men hun er jo også et fuldtidsarbejde. Så når der er eksamener er der tryk på - min mor tager hende i nogle dage, min kæreste tager lidt fri. Så sidder jeg ellers klistret til min bærbar i alle de timer jeg er vågen, har ikke altid tid til bad osv. Og må alligevel tage mig af datteren, for hun vil jo gerne mig..

Jeg har begge semestre valgt at aflevere mine skriftlige opgaver blankt, så jeg har brugt et forsøg, men udskudt dem til reeksamen. Det er den eneste måde jeg har kunnet få det til at fungere. Sidder også nu med en opgave til d. 15 august. Der har ikke været meget sommerferie. Nogle gange bliver følelserne og stress for meget, og der kommer lidt tårer ud, når jeg bliver fortvivlet over jeg ikke kan nå det.

Jeg trøster mig med at der kun er et år tilbage. Så skal jeg holde den længste sommerferie nogensinde, og sikkert være helt crazy med at holde jul osv 

Hold ud

Anmeld Citér

1. august 2016

Mor Christa

Jeg gjorde det stik modsatte end de andre, og læste rigtig meget om aftenen. Selvstudie blev også nøglen for mig til sidst, da jeg havde en dreng på 4 og en nyfødt. Gik hjemme på "barsel" og studerede derfra. Tog de vigtigste timer/forelæsninger i den periode, men ellers var det at selvstudere, og det fungerede så fint for mig. 

Da jeg kun havde et barn, var han i inst. Og jeg kørte til skole hver dag, og læste lektier om aftenen - og sorterede også meget i læsestoffet, og valgte det der var relevant for mig :-) 

Anmeld Citér

1. august 2016

serinasmor

Min uddannelse  var ikke læsetung men havde mange kreative opgaver som krævede tid,  tegninger  og refleksion...  Jeg tog hen på studiet hver dag kl 8 og blev der til kl 15..  Tog bussen og læste på vejen til og fra eller lagde plan for hvad jeg skulle nå / reflektere over dagens problemstillinger... 

holdt fri mellem hent og puttetid -  og nogle gange også om aftenen..  

Holdt generelt fri i weekenden...  Læste måske i middagslur den ene dag 

Anmeld Citér

1. august 2016

mrs.juli

ja, jeg har ikke selv fundet den magiske løsning endnu (skal starte på kandidat i psykologi) men jeg er begyndt at læse allerede og læser fuldtid hele august for at kunne være med, når semestret starter i september, og for at undgå reeksamen, som er det værste jeg ved!!, for så får man ikke ferie og DET er vigtigt at have ferie! Jeg har accepteret at jeg får 4 og ikke 12, for jeg vil hellere hente min dreng kl. 14 end kl. 16  

Anmeld Citér

2. august 2016

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar

Jeg havde også rigtig svært ved at finde rytmen. Især da jeg gik i skole fra 8.00-22.30. Det var virkelig hårdt og følte jeg svigtede min datter... nåede kun at se hende om morgenen. 

Jeg valgte også at sortere noget fra.altså læsning. 

Til eksamener har jeg læst de ting, hvor jeg ikke er så stærk. Så har ikke læst alt op. Men kender det godt mht  jul.. kunne ikke nyde julen sidste år, fordi jeg skulle aflevere noget mellem jul og nytår. 

Mit studie er meget gruppebaseret, så jeg sørgede også for at være i gruppe med nogle som var gode til at planlægge og med forståelse for jeg havde en datter derhjemme. 

Så jeg har siddet om aftenen og læst. Ellers så prøvede jeg at læse alt til ugen i weekenden, når hun sov lur.. 

Jeg er heldigvis i praktik nu, så har fri efter arbejde. Det er rart. 

Held og lykke med det

Anmeld Citér

2. august 2016

Anonym trådstarter

Kære alle.

Tak for jeres besvarelser. Jeg har helt sikkert fået noget at tænke over. 

Jeg har ofte tænkt, at jeg mangler et "kontor", hvor jeg arbejder og har arbejdstid og pauser (der ikke bliver brugt på at sætte en vask over, vande planter osv) Men fordi vi har villet at vores børn går i en "bestemt" skole/daginstitution (som ikke lige ligger i den gode retning) og jeg afleverer og henter på cykel/med bus, kan jeg på ingen måder nå på biblioteket eller et andet sted at arbejde. Men det gode ved det indlæg, der foreslog biblioteket og arbejdstider er, at jeg med en hæftig omgang googleing fandt mulige specialeplads tæt på min store piges skole, som jeg skal søge i sep. Så krydser fingre for at, en af de pladser bliver min  Det ville gøre det hele så meget nemmere. 

Jeg har desværre ingen "hul-timer", det havde ellers været et oplagt tidspunkt at læse. Men de dage jeg pendler, får jeg læst 3,5 time den ene vej og 3,5 time den anden vej, det giver trods alt godt.

Mine forældre er ikke sådan nogle bedsteforældre, der kan komme og tage en hånd med (men så kan de så meget andet ) Men der er en farmor i den anden ende af landet, som med sikkerhed ville elske at få feriebørnebørn nogle dage i den værste eksamenstid. Min mand er med på den, så det går vi videre med, og håber børnene er lige så vilde med ideen.

Jeg har også fået googlet mig frem til at der findes et kloster i midtjylland, der lejer værelser ud til folk, der har brug for ro og stilhed til at arbejde. Det kunne også være en mulighed til at få arbejdet igennem for fuld hammer et par dage uden andre gøremål overhovedet, og så i smukke, smukke omgivelser.

Og så kom jeg i tanke om at der jo også er AIRBNB, hvor jeg ville kunne finde en billig arbejdsværelse til at arbejde igennem et par dage... 

I virkeligheden har jeg nok mest brug for fred og ro i de værste og mest stressede perioder, og hermed er der jo dukket mange muligheder for løsninger op i kraft af denne tråd - så mange tak skal I have 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.