Sove i egen seng 13 mdr? stop af amning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.167 visninger
9 svar
5 synes godt om
29. juli 2016

JustMe123

Jeg har brug for lidt råd. Min datter er 13 mdr og sover i vores seng. Da hun sov i sin vugge, var hun svær at putte samt vågnede op til rigtig mange gange om natten. Da jeg fandt ud af, at hun sov igennem i løbet af natten ved at ligge ved siden af mig, har jeg lod hende ligge i vores seng. Jeg ammer hende stadig.. Dog kun når hun skal puttes og igen om morgenen, når hun vågner ( hendes hygge-behov). 

Min mand har givet udtryk for at han synes vores datter skal ind på eget værelse og hans mor synes amningen skulle til at stoppe.. Men jeg ved ikke om jeg er klar til disse store ændringer. Jeg har ikke lyst til at min lille pige skal sove i et helt andet værelse end vores. Jeg er ikke klar til det rent følelsesmæssigt. Jeg nyder den nærhed og kærlighed vi har sammen, ved samsovning. Desuden har min datter også et stort behov for at blive ammet / bruger ikke sut( dog ikke om natten), kan mærke at hun nyder at ligge i mors amme. 

Hun starter i vuggestue lige om lidt.. Jeg sys bare at det vil være for meget for hende på en gang.. -> vuggestue start, stop af amning og at sove på eget værelse. 

Hvornår " bør" et barn sove på eget værelse? Hvornår "bør" man stoppe amningen? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. juli 2016

Kattha

JustMe123 skriver:

Jeg har brug for lidt råd. Min datter er 13 mdr og sover i vores seng. Da hun sov i sin vugge, var hun svær at putte samt vågnede op til rigtig mange gange om natten. Da jeg fandt ud af, at hun sov igennem i løbet af natten ved at ligge ved siden af mig, har jeg lod hende ligge i vores seng. Jeg ammer hende stadig.. Dog kun når hun skal puttes og igen om morgenen, når hun vågner ( hendes hygge-behov). 

Min mand har givet udtryk for at han synes vores datter skal ind på eget værelse og hans mor synes amningen skulle til at stoppe.. Men jeg ved ikke om jeg er klar til disse store ændringer. Jeg har ikke lyst til at min lille pige skal sove i et helt andet værelse end vores. Jeg er ikke klar til det rent følelsesmæssigt. Jeg nyder den nærhed og kærlighed vi har sammen, ved samsovning. Desuden har min datter også et stort behov for at blive ammet / bruger ikke sut( dog ikke om natten), kan mærke at hun nyder at ligge i mors amme. 

Hun starter i vuggestue lige om lidt.. Jeg sys bare at det vil være for meget for hende på en gang.. -> vuggestue start, stop af amning og at sove på eget værelse. 

Hvornår " bør" et barn sove på eget værelse? Hvornår "bør" man stoppe amningen? 

Der debatteres noget lignende her på siden i øjeblikket, med et-årig i forældrenes seng

Jeg ved ikke hvad der er normalt og hvornår det bør være. Men du skal stoppe med amningen og putte hende på eget værelse når du føler dig klar. Og når du synes det føles som om hun er klar. Det skal ikke være noget man skal kæmpe med, og tvinge sig selv eller barnet til.

Min datter har f.eks. altid sovet i liften da hun var helt lille, vi turde ikke at have hende i sengen. Bagefter sov hun i egen seng bare i vores soveværelse. Men da hun var blevet et år, følte jeg og kæresten begge, at nu ville det da være rart med hendes eget værelse. Så vi kunne få lidt os tilbage, men mest fordi vi var trætte af at liste rundt på tæer for ikke at vække hende, og det lykkedes ikke altid, med knirkende gulve og døre osv.. Men altså, vi var ikke i tvivl om at hun også var klar. 

Hun sover dog sammen med mig når hun er syg, eller vi bare vil hygge en gang imellem. Så bliver far sparket ud på sofaen, for han snorker og fylder det hele i søvne

Hvis I ikke er klar, så vent og nyd det så længe du kan. For det er da helt fantastisk at sove med sit barn. Samtidig med at det her også er de nætter jeg sover dårligst, for bliver prikket i øjet med jævne mellemrum, eller sparket i munden

Anmeld Citér

29. juli 2016

Mor til F

Altså min datter på 2 år sover i samme værelse som os - dog i egen seng. Hun vågner stadig i løbet af aftenen for at få vand - hun drikker rigtig meget i varmen. 

Om morgenen kravler hun fra sin seng og over i vores - gerne kl 05. 30 gaab.Det er ikke for at putte, men for at gøre opmærksom på at hun er vågen og IKKE har tænkt sig at sove mere. 

Situationen er sådan da vi simpelthen ikke har andre muligheder.

Jeg glæder mig til at vi forhåbentlig flytter inden for overskuelig tid. Så får hun eget værelse og skal sove der!  ☺

Frem til hun var på din datters alder tog manden hende over i vores seng når hun vågnede om natten - i midten.Så lagde han sig om på siden og sov videre - han kan sove fra alt! Så lå hun og sparkede til mig - mega irriterende at kæmpe alene med hende. Og jeg sover i forvejen enormt dårligt.

Konfronterede manden om at det ikke var iorden. Hvis hun absolut skulle i vores seng skulle det være i hans side.Det var jo trods alt ham der lagde hende i sengen.Så kunne han mærke hvordan det var. Han var ikke begejstret.

Jeres situation er en anden - jeg tænker at i må finde et kompromis da i har forskellige behov 

Måske du kunne amme datteren i søvn og så ligge hende i egen seng?  Til start kunne sengen stå i jeres soveværelse. 

Når hun så er faldet til i vuggestuen kunne i prøve at rykke sengen i et andet værelse.og se hvordan hun reagerer?  Hun er jo ikke længere væk end at du kan høre hende hele tiden ☺

Og med hensyn til farmor - hun skal da se at blande sig udenom!!!

Anmeld Citér

29. juli 2016

GrønStjerne

Jeg ville springe op og falde ned på hvad din mands mor mener. Er det hendes baby, og hendes bryster? Amning gør man så længe man vil, ikke så længe sviger synes det er ok.

Mht at sove i jeres værelse. Altså jeg ville mene at det er lige spændende nok at gøre det mens hun starter i institution. Vores datter havde lige nogle ekstra ture oppe om natten efter hun startede, der er lige nogle indtryk. Det er i hvert fald ikke hendes behov at blive flyttet, for baby er det nok vigtigere at vide at mor og far er der.

Hvis I gør det nu ville jeg sørge for at det ikke var samtidig med indkøring men at det enten var færdigt før start, eller blev skubbet til indkøring er færdig.

Anmeld Citér

29. juli 2016

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn

Du skal ikke lave sådanne store ændringer, hvis du ikke selv er klar til det. Det er så nemt for andre udenforstående at have meninger om, hvad et barn bør og ikke bør, når det har en vis alder. Men det vigtigste er at lytte til barnets (og egne behov). Jeg synes virkelig, at du skal tjekke Facebook-gruppen 'amning uden grænser'. Her kan du finde god vejledning både til samsovning og amning, når barnet er over 1 år - også hvis du ønsker at ændre på jeres rutiner. 

Jeg er lige stoppet med at amme og min dreng er snart 20 mdr. Jeg synes først, at han var klar nu, og vi skulle også lige have en indkøring i vuggestue overstået. Under indkøringen er jeg så glad for at jeg stadig ammede. Det var virkelig godt til at få ro på efter en hårdt dag i vuggestuen. 

Anmeld Citér

29. juli 2016

JeanMckinley

Hvor den lille skal sove, er noget dig og din mand skal komme frem til i fællesskab. Det skal i blive enige om. 

Og din svigermor har INTET at skulle have sagt i forhold til amning. Der skal hun godt nok blande sig helt uden om!  Du skal amme så længe du har lyst, og din datter har det behov.

Anmeld Citér

29. juli 2016

tossen93

Jeg ammede min datter i søvn om aftenen, og af og til i løbet af dagen, til hun var 15 måneder. Der efter gav hun ikke selv udtryk for at have lyst. 

I starten da vi stoppede aften amning havde hun brug for at ligge ovenpå mig for at falde i søvn. Hun havde tydeligvis brug for nærheden, og jeg nød det også. 

Hun er næsten 2 år nu, og sover stadig i min seng. Hun vågner om natten, men jeg lægger ikke længere mærke til det, da hun bare drikker af sin woow cup og sover videre.

Jeg tror ikke på at det er til barnets fordel at sove selv, før det viser det er trygt ved det.

Mit barn er et af de mest selvstændige børn, i løbet af dagen,  jeg har mødt. Og jeg tror det kommer af at hun får alt den nærhed og tryghed hun har brug for, i løbet af aftenen og natten.

Anmeld Citér

29. juli 2016

migxher

Hvor er det da skønt at du lytter til din datters behov og stadig både ammer og sover sammen  det skal helt sikkert nok komme jer alle til gode i sidste ende.

I skal da stoppe den dag du og din datter ikke trives med nat amning og samsovning længere

Her hjemme sover vi stadig sammen med knægten på 16 måneder. Han ammes så ikke men får stadig en enkelt eller 2 flasker. Og vi glæder os meget til vi alle skal sove sammen til oktober når lillebror kommer.

Du kan jo sige til din kæreste at vil han have hende på eget værelse bliver det ham der tager natte tjansen. Hun vil med garanti stadig vågne flere gange, især når hun starter i institution, det er jo noget af en omvæltning. Men det må han jo så stå op til  lige nu sover han jo alligevel fra nat amning kan jeg forestille mig og det er da en luksus for ham.

Anmeld Citér

29. juli 2016

JustMe123

Mor til Freia <3 skriver:

Altså min datter på 2 år sover i samme værelse som os - dog i egen seng. Hun vågner stadig i løbet af aftenen for at få vand - hun drikker rigtig meget i varmen. 

Om morgenen kravler hun fra sin seng og over i vores - gerne kl 05. 30 gaab.Det er ikke for at putte, men for at gøre opmærksom på at hun er vågen og IKKE har tænkt sig at sove mere. 

Situationen er sådan da vi simpelthen ikke har andre muligheder.

Jeg glæder mig til at vi forhåbentlig flytter inden for overskuelig tid. Så får hun eget værelse og skal sove der!  ☺

Frem til hun var på din datters alder tog manden hende over i vores seng når hun vågnede om natten - i midten.Så lagde han sig om på siden og sov videre - han kan sove fra alt! Så lå hun og sparkede til mig - mega irriterende at kæmpe alene med hende. Og jeg sover i forvejen enormt dårligt.

Konfronterede manden om at det ikke var iorden. Hvis hun absolut skulle i vores seng skulle det være i hans side.Det var jo trods alt ham der lagde hende i sengen.Så kunne han mærke hvordan det var. Han var ikke begejstret.

Jeres situation er en anden - jeg tænker at i må finde et kompromis da i har forskellige behov 

Måske du kunne amme datteren i søvn og så ligge hende i egen seng?  Til start kunne sengen stå i jeres soveværelse. 

Når hun så er faldet til i vuggestuen kunne i prøve at rykke sengen i et andet værelse.og se hvordan hun reagerer?  Hun er jo ikke længere væk end at du kan høre hende hele tiden ☺

Og med hensyn til farmor - hun skal da se at blande sig udenom!!!

Har overvejet tanken om at hun kunne sove i sin egen seng i vores soveværelse men så igen, så skal vi jo bare ændre på hendes soverytmer 2 gange..-> da hun jo også skal ind på eget værelse på et tidspunkt. Men måske det alligevel skulle afprøves? 

Anmeld Citér

29. juli 2016

JustMe123

Morogbarn skriver:

Du skal ikke lave sådanne store ændringer, hvis du ikke selv er klar til det. Det er så nemt for andre udenforstående at have meninger om, hvad et barn bør og ikke bør, når det har en vis alder. Men det vigtigste er at lytte til barnets (og egne behov). Jeg synes virkelig, at du skal tjekke Facebook-gruppen 'amning uden grænser'. Her kan du finde god vejledning både til samsovning og amning, når barnet er over 1 år - også hvis du ønsker at ændre på jeres rutiner. 

Jeg er lige stoppet med at amme og min dreng er snart 20 mdr. Jeg synes først, at han var klar nu, og vi skulle også lige have en indkøring i vuggestue overstået. Under indkøringen er jeg så glad for at jeg stadig ammede. Det var virkelig godt til at få ro på efter en hårdt dag i vuggestuen. 

Du har fuldstændig ret! Tak fordi du sagde det højt--> lige det jeg havde brug for at høre! Det nytter ikke noget at svigermekanikken eller andre fortæller mig at det er på tide amningen skal slutte eller at min lille pige skal ind på eget værelse, når jeg og lille pigen ikke er klar. 

Vi venter lidt endnu og nyder tiden.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.