For tidligt? Kan han ikke li det? Hvordan ved man

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

800 visninger
3 svar
0 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. juli 2016

Mine3drenge

Hej 

Min dreng bliver snart 5 måneder og vi har prøvet at gi ham lidt af den risgrød med æble og mango. Men jeg kan ikke helt finde ud af om jeg gør det rigtigt, om han kan li det eller om det måske er for tidligt.

Hvornår giver I smagsprøver? Skal barnet være sultent eller? Idag fik han lidt inden han skulle ha en flaske men han blev meget sur, tror det var fordi han var sulten og ikke havde tålmodighed til det og jeg skyndte mig at lave en flaske i stedet for. Hvordan pokker timer man det så hvis han ikke skal være sulten når han smager?! Hvordan ved jeg om han overhovedet kan li den grød? Han sidder og skubber det rundt med tungen og laver nogle mærkelige ansigtsudtryk men er i tvivl om han overhovedet får lidt ned eller om det hele bliver skubbet ud af munden igen. Kan det være for tidligt når han reagere på disse måder? Venter hellere end gerne hvis han ikke er klar, men han er mit første barn så kan ikke rigtig finde ud af om det er for tidligt. Alle siger de tror han er god til skemad fordi han bruger tungen rigtig meget og laver umiddelbart de rigtige bevægelser med den som de laver når de spiser det 

Har I nogle råd? :-) 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juli 2016

GrønStjerne

Jeg prøvede at sjusse mig lidt frem, og tilbød grød ca ½ time før min datter ellers skulle spise.

Så var hun interesseret men ikke skrup sulten. Når de er meget sultne vil de som regel have det de kender, og baby har jo ikke erfaringen at det der skemad ender med at man er dejlig mæt Jeg gav det også nogle gange midt i mellem måltider, men det var virkelig bare hygge og smagsprøver. En enkelt mundfuld eller to.

Da hun så var seks måneder gik vi i gang, og det er noget værre svineri den første tid. Meget af maden kommer ud igen lige så hurtigt som det kommer ind.

Anmeld Citér

27. juli 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Mine3drenge skriver:

Hej 

Min dreng bliver snart 5 måneder og vi har prøvet at gi ham lidt af den risgrød med æble og mango. Men jeg kan ikke helt finde ud af om jeg gør det rigtigt, om han kan li det eller om det måske er for tidligt.

Hvornår giver I smagsprøver? Skal barnet være sultent eller? Idag fik han lidt inden han skulle ha en flaske men han blev meget sur, tror det var fordi han var sulten og ikke havde tålmodighed til det og jeg skyndte mig at lave en flaske i stedet for. Hvordan pokker timer man det så hvis han ikke skal være sulten når han smager?! Hvordan ved jeg om han overhovedet kan li den grød? Han sidder og skubber det rundt med tungen og laver nogle mærkelige ansigtsudtryk men er i tvivl om han overhovedet får lidt ned eller om det hele bliver skubbet ud af munden igen. Kan det være for tidligt når han reagere på disse måder? Venter hellere end gerne hvis han ikke er klar, men han er mit første barn så kan ikke rigtig finde ud af om det er for tidligt. Alle siger de tror han er god til skemad fordi han bruger tungen rigtig meget og laver umiddelbart de rigtige bevægelser med den som de laver når de spiser det 

Har I nogle råd? :-) 

Min datter var 4 mdr da vi begyndte med skemad, hun havde dog fået vælling i 2 uger inden, så hun kendte smagen.

Jeg startede med at give grød som morgenmad og det var et hit! Hun var ikke meget for pulvergrød, så hun fik hjemmelavet boghvedegrød og mæskede det i sig. 

Mht timingen ville jeg nok forsøge at give grød lidt tidligere end hans normale "Spisetid". Så han ikke er helt sulten, men heller ikke mæt. 

Har du overvejet at lave hjemmelavet grød til ham i stedet? - Eller købe noget mindre sødt? Min datter kunne slet ikke spise frugtmos, og ville ikke pulvergrød fordi det er noget sødt stads. Det sødeste hun gad var ærtemos, gulerodsmos og hokaidomos. Det guffede hun til gengæld også som slik

Anmeld Citér

27. juli 2016

ninibadini

Du skal ikke give op og tro at han ikke kan lide det. Det er helt normalt at det bliver spyttet ud igen. Det er en stor omvæltning pludselig at skulle bruge tungen til at føre maden bagud og synke. Vi prøvede at lave grøden som anbefalet, altså helt lind, men det gad han slet ikke. Så prøvede vi at lave det i almindelig grød-konsistens, og det gik bedre. Vi prøvede både at give pulvergrød og hjemmelavet, men han ville kun have pulvergrød i starten. Det hjemmelavede var lavet på mel af forskellige kornsorter. Først da han var i stand til at tygge og spise grød lavet på flager, ville han spise det hjemmelavede. Så i starten lavede jeg egentlig mest mos til ham, og det var et hit. Mos af mest kartoffel blandet med forskellige milde grøntsager og så blendet med stavblender. Du kan sagtens starte ud med mos frem for grød.

Husk at tage det stille og roligt. Hvis du stresser, aflæser han det med det samme og stritter imod. I starten er det mest smagsprøver. En skefuld er en succes. Man siger, at man skal smage på en ny fødevare 10-15 gange før man har vænnet sig til smagen. De fleste starter med at give et måltid til frokost. Vi startede ved aftensmadstid. Så var vi begge hjemme, og der var ro på. Du kan jo prøve forskellige tidspunkter og se hvad der passer jer. Han skal helst være frisk og udhvilet, og helst ikke hundesulten.

I øvrigt skal du være opmærksom på at man ikke anbefaler at give risgrød hver dag, hvis du har tænkt at fortsætte med den pakke. Du kan give det engang imellem som variation. Og pulvergrød er ofte meget søde. Prøv at smage på dem selv. Den du beskriver har vi også prøvet. Det smager nærmest som dessert. Så når I kommer godt i gang, skal han ikke vænnes til at alt mad skal smage sødt.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.