Ung mor

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

963 visninger
2 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
29. juni 2016

Manaiz00

Hej derude.

Jeg ville lige hører om der er nogle her inde som er unge mødre? Jeg snakker 17-18-19 år.

Jeg er 17, og er meget moden i forhold til min alder, det siger mig ikke en skid at tage ud og drikke og feste hver anden weekend. Har boet i egen lejlighed siden jeg var 16, flyttede et par måneder efter min 16 års fødselsdag.

Bliver 18 til februar.

Har altid været vandt til at have ansvar, og har tjent mine egne penge siden jeg fyldte 13.

Både mig og min kæreste ønsker et barn, så inderligt. Hvis det sker, når jeg selvfølgelig at blive 18 inden den bette kommer til verden.

Men mit spørgsmål er; hvordan er det at være und mor? Har læst hele Google igennem, men nu vil jeg oprette min egen debat.

Hvad med økonomi? Jeg arbejde på fuldtid, og vil først begynde min uddannelse og skole når jeg er blevet 18, grundet SU, da jeg bor i lejlighed.

Sagde for sjov til min mor, her den anden dag, at det kunne være at jeg var gravid, fordi ar hun synes at jeg var blevet lide små fed

men hendes reaktion var ikke for god.. Trods at det bare var for sjov..

Hvad sagde jeres forældre?

Jeg søger info og erfaringer fra a-å..

Kom med alt hvad i 

fortsat god dag!

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

29. juni 2016

mortilemmasophie

Manaiz00 skriver:

Hej derude.

Jeg ville lige hører om der er nogle her inde som er unge mødre? Jeg snakker 17-18-19 år.

Jeg er 17, og er meget moden i forhold til min alder, det siger mig ikke en skid at tage ud og drikke og feste hver anden weekend. Har boet i egen lejlighed siden jeg var 16, flyttede et par måneder efter min 16 års fødselsdag.

Bliver 18 til februar.

Har altid været vandt til at have ansvar, og har tjent mine egne penge siden jeg fyldte 13.

Både mig og min kæreste ønsker et barn, så inderligt. Hvis det sker, når jeg selvfølgelig at blive 18 inden den bette kommer til verden.

Men mit spørgsmål er; hvordan er det at være und mor? Har læst hele Google igennem, men nu vil jeg oprette min egen debat.

Hvad med økonomi? Jeg arbejde på fuldtid, og vil først begynde min uddannelse og skole når jeg er blevet 18, grundet SU, da jeg bor i lejlighed.

Sagde for sjov til min mor, her den anden dag, at det kunne være at jeg var gravid, fordi ar hun synes at jeg var blevet lide små fed

Kom med alt hvad i 

fortsat god dag!

Du er velkommen til at skrive, jeg blev mor som 17 årig

Anmeld Citér

29. juni 2016

Anonym

Manaiz00 skriver:

Hej derude.

Bliver 18 til februar.

Kom med alt hvad i 

fortsat god dag!

Uanset hvornår man bliver forældre er det jo en stor omvæltning. Det kommer jo an på hvilken person man er, hvilken person ens partner er, og hvor man er i sit liv. Reaktionen fra forældre/venner/omverdenen afhænger jo af hvordan man fremstiller sig selv, og hvor moden andre synes man er. 

Med hensyn til penge må man jo gå ud og få et arbejde, og sørge for at man kan forsørge et barn inden man ligefrem planlægger at få et barn. Man skal ihvertfald ikke gøre sig afhængig af økonomisk støtte fra kommunen (man får heller ikke ekstra SU som forsørger, medmindre man er enlig, eller ens kæreste/mand også er på SU) 

Personligt fødte jeg min store dreng som 19 årig (ikke planlagt graviditet). Både mine svigerforældre og mine egne forældre var helt paf da vi fortalte, at jeg var gravid, men da de var kommet sig over chokket støttede de os fuldt ud. De var aldrig i tvivl om at vi ikke bare betragtede det som en rosenrød drøm, men havde gjort os nogle meget seriøse overvejelser omkring graviditeten.

De tanker vi blandt andet havde gjort os var; Ville vi kunne holde et godt samarbejde omkring vores søn resten af livet hvis vi skulle ende med at gå fra hinanden? Så jeg min mand som en person der ville blive en god forældre for mit barn når jeg så forbi den nyforelskelse vi havde til hinanden? Var jeg villig til at opgive et liv med kaffedates med veninderne til fordel for beskidte bleer og søvnløse nætter? Var jeg klar til at opgive de veninder der faldt fra fordi jeg ændrede mig? (Og jo, der falder veninder fra når man bliver ung mor) Var jeg virkelig klar til den enorme omvæltning det er at blive mor? Er jeg klar til at gå fra at være en egoistisk teenager som kun skal stå til ansvar over for mig selv, til altid at skulle sætte en anden person højere end mig selv? 

Vi tog valget og fik vores søn. Vi har aldrig hørt nogle negative kommentarer fra sundhedspersonale heller, men det skal så også siges at vi er 2 unge ordentlige mennesker, der kommer fra pæne familier. Hvis man har haft problemer med stoffer eller kommer fra socialt belastet familier, så kan jeg kun forstille mig, at kommunen er mere opmærksomme. Specielt hvis man oven i det ikke kan forsøge sit barn selv.

Jeg valgte i øvrigt også ung mødregruppe fra. Jeg følte ikke jeg passede ind i en ung mødregruppe, og kom derfor i en normal mødregruppe med 4 mødre i slutningen af tyverne. Da jeg startede i den mødregruppe vidste jeg, at jeg havde truffet det rigtige valg. Selvom de andre var 10 år ældre end mig var det præcis de samme tanker og bekymringer vi havde omkring vores børn. Jeg tror endda det modnede mig mere at være sammen med de ældre mødre. 

Jeg er nu gift med selvsamme mand som jeg gennemgik alle de tanker med, og vi har fået en dejlig dreng mere. Jeg kigger stadig på min mand i dag, og tænker, at jeg umuligt kunne have valgt en bedre mand til mine børn. Vi er vokset sammen med opgaven, og hvis det forfærdelige en dag skulle ske, at vi gik fra hinanden, så ved jeg, at vi stadig vil støtte hinanden omkring vores børn og opretholde et godt samarbejde, da det er vores største opgave i livet at sørge for, at de får en tryg opvækst. 

Det er bestemt ikke en halvhjertet opgave at blive forældre, og det er hårdt. Meget hårdt! Opgaven varer resten af jeres liv, og når i først har fået børn er de der med alle de glæder og bekymringer børn giver. Det er et meget stort ansvar, og man skylder sine børn at tage det fulde ansvar. Man skal give dem tid og omsorg, forståelse, kærlighed og tryghed.

Det at være forældre er ikke kun rosenrødt. Nogle dage kan man være oppe hele natten med et sygt barn, tørre op efter dem når de har kastet op, leget med dem i timevis, fjernet en edderkop fra deres seng selvom man hader edderkopper, tumlet med dem selvom man er helt udmattet, stået og tilberedt sund aftensmad som stadig skal være lækkert og børnevenligt, og stadig få at vide om aftenen, at man er dum, at de hellere vil sidde hos far, og at de i øvrigt ikke gider spise den aftensmad man har lavet 

Når alt det så er sagt så er det at være forældre og opdrage sit barn den største og mest betydningsfulde opgave i livet. Man vil opleve kærlighed som man aldrig har oplevet den, man vil være stolt på en måde som slet ikke kan beskrives, og for mig har mine unger givet mit liv en helt ny dimension af mening som jeg aldrig har kendt før. Men i er stadig unge, og har massere af tid til at opleve alle de ting, så gør jer en masse tanker om det inden i springer ud i det 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.