nogle med en god opskrift på madbrød

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

959 visninger
7 svar
4 synes godt om
27. juni 2016

debbie19

Jeg har lovet at bage til svigermors fødselsdag søndag. og normalt plejer det at være kage og boller...

men i år har hun nye udfordringer til mig..

skal lave en ny type kage

http://www.eggs.dk/aeggeskolen/opskrifter/bagvaerk/daimkage.aspx

har søgt google rundt kan ikke finde ud af hvor meget daim der skal i ?? 

og så vil hun have madbrød til hendes varmeretter hun servere oksekød og mørrebrad men hun siger brødet er op til mig men er blank for dem jeg finder skal der surdej i og det duer jeg bare ikke til at lave..... så håber lidt i vil give mig nogle ideer til madbrød og der måske en der kender overstående kage som ved hvor meget daim der skal i.....

håber 

Hav en dejlig aften 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. juni 2016

nemisis

Profilbillede for nemisis
debbie19 skriver:

Jeg har lovet at bage til svigermors fødselsdag søndag. og normalt plejer det at være kage og boller...

og så vil hun have madbrød til hendes varmeretter hun servere oksekød og mørrebrad men hun siger brødet er op til mig men er blank for dem jeg finder skal der surdej i og det duer jeg bare ikke til at lave..... så håber lidt i vil give mig nogle ideer til madbrød og der måske en der kender overstående kage som ved hvor meget daim der skal i.....

håber 

Hav en dejlig aften 

Jeg kender ikke den kage, men den ser da lækker ud. Jeg tænker at du må smage dig lidt frem ifht mængden af daim, da det jo bare skal vendes i fyldet. 

Ifht mad brød laver jeg altid foccacia. Der er mange forskellige opskrifter på nettet, jeg har gjort det så mange gange at jeg kan den på rygraden nu. Det er 600 ml lunkent vand, 25 g gør som røres sammen. Når gæren er opløst tilsættes 1 spsk salt og 1 dl god olie. Så tilsætter du ca 600 g hvedemel - lidt af gangen da mængden ind imellem skal justeres. Dejen skal være sej og til at røre i med en grydeske. Så skal den hæve med viskestykke over i mindst 1,5 timer. På en bradepande hældes en halv dl olie, og dejen fordeles på pladen. Den vil være sej og trække tråde. Når den er bredt ud, så prikker du fordybninger i overlade og fordeler yderlige en halv dl olie udover. Der kan nu tilsættes smag, jeg bruger som regel frisk rosmarin og havsalt. Bages midt i ovnen på varmluft 200 grader i ca 30 minutter. 

Anmeld Citér

28. juni 2016

Mo9ca

debbie19 skriver:

håber 

Hav en dejlig aften 

Jeg følger lige med på sidelinjen da jeg også er interesseret i at lave madbrød, men kender desværre heller ikke nogen opskrifter ud i den bageform.

Mvh. Monica

Anmeld Citér

28. juni 2016

Giraffen

debbie19 skriver:

håber 

Hav en dejlig aften 

mht brød kan jeg tilslutte mig "bradepande foccacia" - den er også i standard kogebogen "god mad let at lave" og den er nem og lækker og ikke mindst nem at lave i store portioner

Hvis du laver den i forvejen vil jeg anbefale dig at fryse den ned LIGE efter bagning og så varme den op i ovnen inden servering/på dagen, så bliver den super lækker

mht daim kagen ville jeg nok købe en god portion og sjusse mig igennem til der var en god smag

Anmeld Citér

28. juni 2016

Giraffen

debbie19 skriver:

håber 

Hav en dejlig aften 

og her er også en version med mængde på daim - den hedder "marengskage med daim" og ikke daim kage, hvis du fx vil søge flere billeder og variationer af kagen

http://www.madopskrifter.nu/Opskrifter/Marengskage+med+fl%C3%B8de+og+daim.opskrift?0=10761

Anmeld Citér

28. juni 2016

debbie19

tusind tak for jeres svar  

vil prøve og lave jeres ideer og så laver jeg også et ostebrød som jeg fandt i god mad let at lave.. elsker seriøst den kogebog haha  der altid lækker mad eller kage  man blir jo altid fristet til at bage en masse lækkerier.... så svigermor bliver forkælet 

Anmeld Citér

2. juli 2016

debbie19

jeg er ved at lave de bunde idag så de er klar til imorgen men tror i jeg kan piske fløden og daim og så bare ligge det hele sammen imorgen ? 

Anmeld Citér

2. juli 2016

Berta

debbie19 skriver:

jeg er ved at lave de bunde idag så de er klar til imorgen men tror i jeg kan piske fløden og daim og så bare ligge det hele sammen imorgen ? 

Jeg vil anbefale at du venter med at piske fløden til du skal lægge kagen sammen. Ellers bliver den tam og tør. Det tager heller ikke så lang tid. Du kan evt hakke chokoladen på forhånd og lægge det i en plastik bøtte med låg. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.