En 3 årigs udvikling

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

807 visninger
8 svar
5 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
27. juni 2016

Anonym trådstarter

Goddag de damer (og herrer?)

Jeg har en datter der er fyldt 3 i maj. Der er nogle ting ved hende der siger mig at hun ikke er helt udviklet som hun skal. Hun er først og fremmest utrolig lille. Vi er alle sammen "små" i min familie, men jeg synes faktisk, at hun er meget lille. Hun vejer 10,9 kg og er 91 cm. 

Det er lidt svært at forklare men hun virker heller ikke helt kvik. Hvis man siger noget til hende går der lige noget tid inden hun forstår det. Fx sad min søn og hans ven i stuen og spillede et spil. Min datter kom ind til dem og var igang med at spise en agurk. Min søn spurgte om hun ville hente en agurk til dem. Hun kom tilbage med een agurk. Han spurgte om hun ville hente en til sådan så de havde en hver. Da hun kom tilbage havde hun en med igen, men hun var begyndt at spise den anden. Burde en 3-årig ikke kunne finde ud af at hente to agurker? 

Min søn er 7 år, så jeg kan ikke rigtig huske hvor han var i sin udvikling da han var 3 år. 

Da min søn var baby var han syg rigtig mange gange. På et tidspunkt spurgte jeg sundhedsplejersken om han kunne fejle et eller andet. Hun sagde at tingene ofte følges ad. Altså hvis han fejlede noget ville han ikke vokse så meget. Min datter har ikke taget på eller vokset i over et halvt år nu så jeg har jo selvfølgelig tænkt på det sundhedsplejersken sagde den gang.

Børnehaven siger at min datter er okay med. Hun kunne godt være mere med i udviklingen, men de mener ikke at det er nogen grund til bekymring. 

Jeg skriver det her med den dårligste samvittighed, for hvis nu hun er helt som hun skal har jeg ænkt at hun ikke er helt som hun skal...

Min kæreste synes også at hun ikke "er så langt i sin udvikling"

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. juni 2016

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Jeg har en datter der er fyldt 3 i maj. Der er nogle ting ved hende der siger mig at hun ikke er helt udviklet som hun skal. Hun er først og fremmest utrolig lille. Vi er alle sammen "små" i min familie, men jeg synes faktisk, at hun er meget lille. Hun vejer 10,9 kg og er 91 cm. 

Det er lidt svært at forklare men hun virker heller ikke helt kvik. Hvis man siger noget til hende går der lige noget tid inden hun forstår det. Fx sad min søn og hans ven i stuen og spillede et spil. Min datter kom ind til dem og var igang med at spise en agurk. Min søn spurgte om hun ville hente en agurk til dem. Hun kom tilbage med een agurk. Han spurgte om hun ville hente en til sådan så de havde en hver. Da hun kom tilbage havde hun en med igen, men hun var begyndt at spise den anden. Burde en 3-årig ikke kunne finde ud af at hente to agurker? 

Min søn er 7 år, så jeg kan ikke rigtig huske hvor han var i sin udvikling da han var 3 år. 

Da min søn var baby var han syg rigtig mange gange. På et tidspunkt spurgte jeg sundhedsplejersken om han kunne fejle et eller andet. Hun sagde at tingene ofte følges ad. Altså hvis han fejlede noget ville han ikke vokse så meget. Min datter har ikke taget på eller vokset i over et halvt år nu så jeg har jo selvfølgelig tænkt på det sundhedsplejersken sagde den gang.

Børnehaven siger at min datter er okay med. Hun kunne godt være mere med i udviklingen, men de mener ikke at det er nogen grund til bekymring. 

Jeg skriver det her med den dårligste samvittighed, for hvis nu hun er helt som hun skal har jeg ænkt at hun ikke er helt som hun skal...

Ud fra det du skriver, kan man da overhovedet ikke ha en mening om din datter er lidt tilbage eller ej. Den med agurken synes jeg er ret sød og hun gjorde jo som hun fik besked på - at hente en agurk, og nej efter min mening kan man ikke regne med at hun tænker over at storebror mener en til hver

Anmeld Citér

27. juni 2016

Dut-ugle

Profilbillede for Dut-ugle
Anonym skriver:

Vores datter er også en af de små, 88 cm og 12 kg da hun var 3 år. 

Hun har længe stået stille på 91/92 cm. Hun skal til 4 års undersøgelse på torsdag, så er lidt spændt på hvor meget hun er vokset.

Jeg var lidt bekymret i starten, da hun aldrig har haft travlt med at vokse. Men både læge og sp har været tilfredse. Så længe hun fulgte sin kurve og var glad og tilfreds, så var de ikke bekymret. 

Mht. din datters udvikling, så er det ikke nemt at bedømme. Min datter kunne også sagtens lave det nummer med agurken og hun er langt fremme i hendes udvikling. 

Lyt til lægen og pædagogerne, hvis de er bekymret over noget, så er jeg sikker på at de nok skal vende det med dig 

Anmeld Citér

27. juni 2016

Anonym trådstarter

Hck skriver:

Ud fra det du skriver, kan man da overhovedet ikke ha en mening om din datter er lidt tilbage eller ej. Den med agurken synes jeg er ret sød og hun gjorde jo som hun fik besked på - at hente en agurk, og nej efter min mening kan man ikke regne med at hun tænker over at storebror mener en til hver

Nu fik jeg det formuleret på en dårlig måde, men storebror gjorde det tydeligt  at det var en agurk til hver hun skulle hente Men du har ret i at man ikke kan bedømme een episode..

Tak for svar!

Anmeld Citér

27. juni 2016

Anonym trådstarter

Dut-ugle skriver:

Vores datter er også en af de små, 88 cm og 12 kg da hun var 3 år. 

Hun har længe stået stille på 91/92 cm. Hun skal til 4 års undersøgelse på torsdag, så er lidt spændt på hvor meget hun er vokset.

Jeg var lidt bekymret i starten, da hun aldrig har haft travlt med at vokse. Men både læge og sp har været tilfredse. Så længe hun fulgte sin kurve og var glad og tilfreds, så var de ikke bekymret. 

Mht. din datters udvikling, så er det ikke nemt at bedømme. Min datter kunne også sagtens lave det nummer med agurken og hun er langt fremme i hendes udvikling. 

Lyt til lægen og pædagogerne, hvis de er bekymret over noget, så er jeg sikker på at de nok skal vende det med dig 

Jeg har vist bare glemt hvad 3 årige kan og ikke kan 

Mange tak for svar!

Anmeld Citér

27. juni 2016

2babygirls

Anonym skriver:

Jeg tror ikke hun er bagud. Min datter er fra Feb 2013 og hun er også en lille myre på knap 14kg og omkring 92cm! Jeg tror bare din datter har en lang latens tid og så er lidt distræt?!

Anmeld Citér

27. juni 2016

Anonymor

Små børn er styret af impulser. Deres frontale cortex (den forreste del af hjernen) som spiller en væsentlig rolle i forhold til impulskontrol er på ingen måde færdigudviklet, når de er 3 år. Derfor handler de ofte på deres impulser, og det kan de faktisk ikke gøre for.

Derfor lyder det på mig som om, at hun fint forstod beskeden, men blev ramt af impulsen at tage en bid - den impuls kunne hun af gode årsager ikke bremse. 

Så jeg læser ikke noget bekymrende ud fra det du skriver her i hvert fald

Anmeld Citér

27. juni 2016

lineog4

Jeg læser ikke noget bekymrende i din beskrivelse af din datter, men alligevel lære jeg noget bekymrende og det er at I forældre har tanken - mange gange ved vi forældre mere end alle dem omkring barnet. Jeg siger ikke I har ret, men at I måske skulle få en ekstra snak med sundhedsplejersken enten for at gøre jeg rolige eller for st få lidt råd hvis nu der er noget I kan gøre for at stimulere. 

Anmeld Citér

27. juni 2016

Anonym

Hmm.. Svært at sige hvad der er normalt. Vi hsr en dreng på 2 1/2 som vi godt kan bede om at hente to ting og så gør han det. Han ville heller ikke spise noget han havde i hånden hvis det var til storebror. 

Jeg har givet ham vingummier og chokoladekiks og pointeret hvilken der er til hvem. Det overholder han. Så noget impulsstyring kan de altså sagtens have som 3 årlige. 

Du siger hun ikke virker så kvik .. Det kan jo godt være du har ret. Men du må nok lade tiden vise det. Det er svært at teste en som er så lille. 

Men min erfaring er også at man først selv som forældre ser noget ...før andre.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.