Fødselssamtale - hvad skal jeg forvente

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.281 visninger
9 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
25. juni 2016

nielsen80

Jeg er blevet indkaldt til en fødselssamtale med en fødsellæge, da min første( og eneste) fødsel endte i et akut k1 kejsersnit( dvs fuld narkose m.m.). 

Er der andre der har været til en sådan samtale? Og hvad kan jeg forvente mig? 

Det er enormt vigtig for mig, at komme igennem til lægen med mine bekymringer, som går meget på en familiehistorik og ja min sidste fødsel. Det er vigtig for mig at føle, jeg bliver hørt og taget alvorligt, således jeg føler mig sikker på, at min barn i maven kommer til verden på den sikreste måde for lige netop mit barn. Jeg har med andre ord brug for, lægen ikke bare lirer stats af, men i stedet tager udgangspunkt i min historie( som er et alvorligt akut KS, og en mor og søster begge med kompliceret fødsler pga samme komplikation, som medførte førte mit KS).

Hver gang jeg har fortalt sundhedspersonalet om ovenstående, bliver det fejet af bordet, og i stedet skal det være en " naturlig fødsel er bedst for både mor og barn" samtale. Sidstnævnte er jeg klar over, og jeg argumenter ikke nødvendigvis for et KS, jeg ville bare gerne, at vi kan snakke en plan, så jeg føler mig sikker på, at mit barns sikkerhed ikke bliver sat over styr pga ideen om " naturlig fødsel"

Nogle gode ideer til hvad man kan gøre for at komme igennem? Nogle der evt har nogle erfaringer, de kan dele ud af?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juni 2016

Berta

Hej

Det er min erfaring (ikke som patient, men inde fra væsenet) at kvinder der har oplevet et grad 1 kejsersnit i fuld bedøvelse kan få et planlagt kejsersnit hvis de ønsker det ved næste fødsel - uden de store problemer eller argumenter - da det er en voldsom oplevelse med et så akut kejsersnit. 

Men hvordan holdningen er på lige dit fødested - og holdningen hos den enkelte fødselslæge spiller nok også ind. 

Jeg synes du bare skal lægge ud med at sige det du har beskrevet her ovenfor - at du har brug for at tale om din situation - og at du ikke nødvendigvis behøver et planlagt kejsersnit (hvis det er det du tænker) eller bare sige at du er mest til et planlagt kejsersnit hvis det er sådan du har det. 

Berta 

Anmeld Citér

25. juni 2016

nielsen80

Berta skriver:

Hej

Det er min erfaring (ikke som patient, men inde fra væsenet) at kvinder der har oplevet et grad 1 kejsersnit i fuld bedøvelse kan få et planlagt kejsersnit hvis de ønsker det ved næste fødsel - uden de store problemer eller argumenter - da det er en voldsom oplevelse med et så akut kejsersnit. 

Men hvordan holdningen er på lige dit fødested - og holdningen hos den enkelte fødselslæge spiller nok også ind. 

Jeg synes du bare skal lægge ud med at sige det du har beskrevet her ovenfor - at du har brug for at tale om din situation - og at du ikke nødvendigvis behøver et planlagt kejsersnit (hvis det er det du tænker) eller bare sige at du er mest til et planlagt kejsersnit hvis det er sådan du har det. 

Berta 

Tak for svar!

Det er umiddelbart ikke min oplvelse endnu, men har så også kun haft en samtale med JM, da jeg "kun" er en 19 uger henne. Ved ikke om det er anderledes ved en fødselslægen.

Mit største problem er nok, at jeg ikke nødvendigvis ønsker det ene fremfor det andet, jeg vil bare gerne have en reel faglig samtale med nogle dygtige mennesker om, hvad der er sikrest for mit barn givet den historik, jeg kommer med.

Det er når jeg åbner op for ovenstående, at jeg oplever, man ikke tager udgangspunkt i mig, men i generel stats. Jeg er ikke en person som er bombastisk i min væremåde, ej heller en " slå i bordet" person, og ved ikke helt, om det måske er det, som gør jeg ikke rigtigt bliver taget alvorligt.

Anmeld Citér

25. juni 2016

GrønStjerne

Hej med dig.

Det er min opfattelse af det at man har haft en traumatisk fødsel før gør at lægerne er meget lydhøre overfor ønsker.
Hvilken region hører du til? Jeg er fra hovedstaden, og her har det i hvert fald ikke været et problem. Mit ønske har været ks, og dette har jeg så fået uden lang debat om det. Hvis jeg ville have haft en faglig diskussion havde jeg også fået det, og jeg er sikker på at det er personalets ønske at passe så godt på dig og baby som muligt.

Så vidt jeg husker varer en sådan samtale ca. 30 minutter, men det har jo været  mit tilfælde som ikke kræver dybdegående samtale. Jeg synes du skal tage din mand eller en anden med, og have snakket med dem på forhånd om hvad du har brug for at de gør/hjælper med undervejs, hvis du selv har svært ved at formulere dig eller komme igennem i en presset situation. Min mand var guld værd ved begge samtaler (2 stk pga 3 fødsler ), og jeg ville ikke have undværet at have ham med.

Anmeld Citér

25. juni 2016

nielsen80

GrønStjerne skriver:

Hej med dig.

Det er min opfattelse af det at man har haft en traumatisk fødsel før gør at lægerne er meget lydhøre overfor ønsker.
Hvilken region hører du til? Jeg er fra hovedstaden, og her har det i hvert fald ikke været et problem. Mit ønske har været ks, og dette har jeg så fået uden lang debat om det. Hvis jeg ville have haft en faglig diskussion havde jeg også fået det, og jeg er sikker på at det er personalets ønske at passe så godt på dig og baby som muligt.

Så vidt jeg husker varer en sådan samtale ca. 30 minutter, men det har jo været  mit tilfælde som ikke kræver dybdegående samtale. Jeg synes du skal tage din mand eller en anden med, og have snakket med dem på forhånd om hvad du har brug for at de gør/hjælper med undervejs, hvis du selv har svært ved at formulere dig eller komme igennem i en presset situation. Min mand var guld værd ved begge samtaler (2 stk pga 3 fødsler ), og jeg ville ikke have undværet at have ham med.

Jeg er i region Syddanmark- håber jeg får samme oplevelse! Min partner skal helt klart med! Dels pga de ting du nævner, og dels fordi sidste fødsel satte spor i ham også, så det er vigtigt for mig, vi begge er trygge ved det valg, vi tager.

Anmeld Citér

25. juni 2016

Muffinmus

Jamen her lavede vi en fødselsaftale i fællesskab.

Min første fødsels endte efter 45 timer, også i akut kejsersnit i fuld narkose.

Så, vi aftalte der skulle være naturlig fremgang generelt under forløbet,  og hvis der var mange tegn på at det ville ende som sidst,  skulle de tage hende ud ved ks.

Jeg ønskede for alt i verden ikke at få skåret maven op igen og få mit barn hevet brutalt ud. Overhovedet. Men, jeg kunne heller ikke overskue at skulle igennem en fødsel på 2 dage igen, for så at ende i aks.

Så, for mig var det beroligende at vide jeg havde den aftale i baghånden.  Min 2 fødsel gik i øvrigt lige efter bogen og hun blev født naturligt efter Ca 8 timers veer.

Nr 3 lå som stjernekikker de første mange timer med veer. Frygtede igen at det ville ende i ks,men med lidt forskellige stillinger, fik vi vendt hovedet og ud kom hun så 20 min efter.

Så, altså et aks og to fine fødsler bagefter, der gik fint, netop fordi jeg havde lavet aftaler om forløbet. 

Anmeld Citér

26. juni 2016

nielsen80

Viwisa skriver:

Jamen her lavede vi en fødselsaftale i fællesskab.

Min første fødsels endte efter 45 timer, også i akut kejsersnit i fuld narkose.

Så, vi aftalte der skulle være naturlig fremgang generelt under forløbet,  og hvis der var mange tegn på at det ville ende som sidst,  skulle de tage hende ud ved ks.

Jeg ønskede for alt i verden ikke at få skåret maven op igen og få mit barn hevet brutalt ud. Overhovedet. Men, jeg kunne heller ikke overskue at skulle igennem en fødsel på 2 dage igen, for så at ende i aks.

Så, for mig var det beroligende at vide jeg havde den aftale i baghånden.  Min 2 fødsel gik i øvrigt lige efter bogen og hun blev født naturligt efter Ca 8 timers veer.

Nr 3 lå som stjernekikker de første mange timer med veer. Frygtede igen at det ville ende i ks,men med lidt forskellige stillinger, fik vi vendt hovedet og ud kom hun så 20 min efter.

Så, altså et aks og to fine fødsler bagefter, der gik fint, netop fordi jeg havde lavet aftaler om forløbet. 

Lyder som om, du har haft nogle ok 2 og 3 fødsler. Hvor er det dejligt.

Mit KS var ikke pga af en langtrukken fødsel, det gik faktisk ret stærkt. Min pige var til gengæld ved at blive kvalt( iltmangel), hvorfor hun skulle hurtigt ud. Det er måske netop det som bekymrer mig, ved ikke om man kan se tidlige tegn, hvis det samme sker igen( og bla pga min familiehistorik frygter jeg det).

Min absolut første prioritet er at vælge den sikreste metode for mit barn, om det så er Ks eller fødsel, ved jeg ikke. Det er det, jeg gerne vil have sparring af en læge på, vel og mærke en som tager udgangspunkt i min situation og IKKE generelle anbefalinger.

Håber det bliver en god samtale!!! Det begynder at fylde en del nemlig.

Anmeld Citér

26. juni 2016

Muffinmus

nielsen80 skriver:

Lyder som om, du har haft nogle ok 2 og 3 fødsler. Hvor er det dejligt.

Mit KS var ikke pga af en langtrukken fødsel, det gik faktisk ret stærkt. Min pige var til gengæld ved at blive kvalt( iltmangel), hvorfor hun skulle hurtigt ud. Det er måske netop det som bekymrer mig, ved ikke om man kan se tidlige tegn, hvis det samme sker igen( og bla pga min familiehistorik frygter jeg det).

Min absolut første prioritet er at vælge den sikreste metode for mit barn, om det så er Ks eller fødsel, ved jeg ikke. Det er det, jeg gerne vil have sparring af en læge på, vel og mærke en som tager udgangspunkt i min situation og IKKE generelle anbefalinger.

Håber det bliver en god samtale!!! Det begynder at fylde en del nemlig.

Det er som regel pga iltmangel de ryger ved ks.

Min søn blev født med en APGAR på 2, så ja, han var ret skidt.

Men, jeg ved børn på fg generelt overvåges nøje, derfor turde jeg godt føde normalt både anden og tredje gang.

Til gengæld har jeg efterhånden læst så mange negative påvirkninger fra Ks,  som naturligvis er evidens baseret, at jeg ikke ønskede at udsætte mit barn for det, hvis jeg kunne undgå det.

Ikke at der ikke kan opstå men efter en almindelig fødsel for børnene, men der er bare flere og højere risiko. 

Så, mit valg blev netop taget på baggrund af hvad jeg mente var bedst for mine børn som udgangspunkt,  og skulle det så ende i ks, måtte det jo blive sådan.

Jeg håber du får en god samtale. 

Anmeld Citér

26. juni 2016

nielsen80

Viwisa skriver:

Det er som regel pga iltmangel de ryger ved ks.

Min søn blev født med en APGAR på 2, så ja, han var ret skidt.

Men, jeg ved børn på fg generelt overvåges nøje, derfor turde jeg godt føde normalt både anden og tredje gang.

Til gengæld har jeg efterhånden læst så mange negative påvirkninger fra Ks,  som naturligvis er evidens baseret, at jeg ikke ønskede at udsætte mit barn for det, hvis jeg kunne undgå det.

Ikke at der ikke kan opstå men efter en almindelig fødsel for børnene, men der er bare flere og højere risiko. 

Så, mit valg blev netop taget på baggrund af hvad jeg mente var bedst for mine børn som udgangspunkt,  og skulle det så ende i ks, måtte det jo blive sådan.

Jeg håber du får en god samtale. 

Puha håber din søn kom igennem det uden varige men!!! Og tak for din historie.

Jeg påtænker at tage både min egen og min søsters journal med til samtalen ( tror ikke min mors eksisterer mere) , så lægen kan se famlieligheden på det, der medførte min datters KS. Så tænker jeg, at han/hun ville kunne vurdere, om man kan overvåge dette under en fødsel, så man på den måde ville kunne undgå den risiko, det er at komme i iltmangel, og evt udføre et semi akut KS, skulle komplikationen opstå igen - altså inden det går så galt.

planlagt KS er ikke uden risiko på nogen måde, men holdt op i mod den risiko der er forbundet med iltmangel, lav APGAR score m.m., der er førstnævnte nok at foretrække. Men det er klart, kunne det hele gå efter bogen, med overvågning så man eliminere risikoen for det akutte KS, så vil det være et nemt valg. Er bare ret bange for, at dette ikke muligt.

Men igen tusind tak for din historie!!! Ikke mindst det faktum, at du kunne få en fødselsplan som gav dig ro. Det håber jeg virkelig også at få, vil helst ikke gå og være nervøs resten af min graviditet.

Anmeld Citér

26. juni 2016

Muffinmus

Endnu en ting er at jeg aldrig accepterede mit aks.  At det ikke lykkedes for mig... Det var hårdt, nærmest traumatisk og fyldte mit hoved hver dag.

Efter jeg fødte nr to, har jeg kunne lægge de negative følelser fra mig Ca 95% af tiden. Så psykologisk set, var det noget af det bedste der kunne ske.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.