Hvad kan baby på 9 uger?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.222 visninger
6 svar
4 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
22. juni 2016

Anonym trådstarter

Hej med jer Jeg har en lille søn på 10 uger. Han smiler, pludrer, slår ud efter ting og vifter med arme og ben når han bliver ivrig. Jeg har altid tænkt at han var fint med udviklingsmæssigt. I dag havde vi besøg af min veninde som har to børn på henholdsvis 10 og 7 år. Hun siger at hendes børn som 9 uger gamle kunne vende sig fra ryg til mave og holde ting- en let rangle fx. Hun virkede som om hun var bekymret over at min søn ikke kan disse ting. Hun så mig ligge min søn på maven, hvilket er noget vi dagligt øver, som vores søn hader. Han løfter hovedet, men kortvarigt. Max 20 sekunder og derefter skriger han. Dette mente hun var endnu mere bekymrende. Sidst men ikke mindst talte vi om hans "rytme", som nærmest ikke er eksisterende. Han har ikke bestemte tidspunkter han sover om dagen men spiser ca hver 2. Time( flaskebarn). Hun mente at ved 8 ugers alderen skulle en rytme fremtræde. Jeg vil derfor gerne høre om det et sandt at børn skal kunne overnævnte ting og om jeg bør være bekymret?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. juni 2016

hannetheis

Profilbillede for hannetheis
Anonym skriver:

Hej med jer Jeg har en lille søn på 10 uger. Han smiler, pludrer, slår ud efter ting og vifter med arme og ben når han bliver ivrig. Jeg har altid tænkt at han var fint med udviklingsmæssigt. I dag havde vi besøg af min veninde som har to børn på henholdsvis 10 og 7 år. Hun siger at hendes børn som 9 uger gamle kunne vende sig fra ryg til mave og holde ting- en let rangle fx. Hun virkede som om hun var bekymret over at min søn ikke kan disse ting. Hun så mig ligge min søn på maven, hvilket er noget vi dagligt øver, som vores søn hader. Han løfter hovedet, men kortvarigt. Max 20 sekunder og derefter skriger han. Dette mente hun var endnu mere bekymrende. Sidst men ikke mindst talte vi om hans "rytme", som nærmest ikke er eksisterende. Han har ikke bestemte tidspunkter han sover om dagen men spiser ca hver 2. Time( flaskebarn). Hun mente at ved 8 ugers alderen skulle en rytme fremtræde. Jeg vil derfor gerne høre om det et sandt at børn skal kunne overnævnte ting og om jeg bør være bekymret?

Du har ingen grund til bekymring.

Ingen af mine børn havde en fast rytme i den alder. Det kom først i 4-5 måneders alderen. ( Jeg har 3 børn)

Min mellemste søn kunne vende sig så han var 14 dage og han var ekstremt hurtig i udviklingen.

Min yngste datter var 6 måneder før hun kunne vende sig.

Børn er forskellige.

Vigtigst af alt din søn kan det som man skal kunne i hans alder. I træner at kigge på mave flere gange om dagen og det er super fint. Han skal nok blive hos til.

Så ingen bekymring han udvikler sig som han skal

Anmeld Citér

22. juni 2016

Sedigfor

Børn er forskellige.. 

Lad vær med at høre efter hvad hun siger. En rytme kan først komme rigtig ved en 5/6 mdr alderen..

Anmeld Citér

22. juni 2016

FrkC

Præcis som skrevet ovenfor skal du bare tage det helt roligt ☺️ Alle børn er forskellige og nogen er hurtigere end andre motorisk, sprogligt (når den tid kommer) osv .. Min søn vendte fra mave til ryg da han var 3 mdr og fra ryg til mave da han var knap 5 mdr .. Det var først ved 3 mdr eller deromkring han rigtig begyndte at holde fast i tingene og undersøge dem :) Det med at han ikke vil ligge på maven i længere tid, kan evt skyldes låsninger i ryg eller nakke .. Man kunne snakke med SP om det og evt få ham 'gået igennem' ved en kiropraktor :) Min søn var låst fra bækken til nakke og det var selvfølgelig derfor han ikke ville ligge på maven - det gjorde jo ondt på ham :/ 

Anmeld Citér

22. juni 2016

Maalene

Er helt enig med hannetheis - der er slet ingen grund til bekymring  

Tror ikke jeg har mødt et barn på den alder, som synes det var sjovt at ligge på maven  Synes nogle folk har alt for travlt med at deres børn skal kunne alt hurtigst muligt - i stedet for bare at nyde at de "ingenting" kan og lade børnene vokse og udvikle sig i deres eget tempo  Rigtig fint at I øver i at ligge på maven, og når han bliver ked af det, skal han selvfølgelig ikke blive ved - han skal nok lære at trille, og inden længe render han rundt i hele huset og piller ved alting 

Anmeld Citér

22. juni 2016

Diosa85

Er helt enig i hvad de andre skriver. Børn er forskellige. Nogle hurtige motoriske andre hurtige sprogmæssigt.

Min dreng var 3 mdr da han kunne rulle fra ryg til mave. Nu er han knap 11 måneder og kan stadig ikke rulle fra mave til ryg. Til gengæld kravler han og rejser sig op af alt nu.  

Bed hende pænt om at blande sig uden om

Anmeld Citér

22. juni 2016

ninibadini

Gad vide om hun kan huske helt præcist hvilken uge, hendes børn kunne dit og dat, når det er 7-10 år siden? Så er det meget nemt at slynge et eller andet tal ud...

Min søn er 6 mdr., og allerede nu har jeg da glemt hvornår han begyndte at holde om sit legetøj og undersøge det, og hvornår vi fik en rytme. Men jeg kan da huske hvornår han vendte sig fra ryg til mave første gang, da jeg har skrevet det ned. Det gjorde han ved 3 mdr., og han er virkelig stærk og hurtig motorisk. Mange børn vender sig fra mave til ryg hurtigt, men ofte er det fordi hovedet er så tungt at de vælter rundt. Min søn kan stadig ikke vende bevidst fra mave til ryg. Så snart man lægger ham på ryggen, vender han rundt på maven, så han gider simpelthen ikke ligge på ryggen, og derfor fokuserer han nok ikke på at lære det. Omvendt er der børn, som din søn, som ikke gider ligge på maven, og så gider han nok på samme måde ikke fokusere på at lære at vende om på maven.

Glem hvad din veninde siger. Det lyder som om din dreng udvikler sig som han skal, ellers havde sp nok også nævnt noget

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.