Eksperthjælp: "Hvor er Karlas far"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.473 visninger
0 svar
0 synes godt om
21. juni 2016

Trine Andreasen

Hvordan fortæller jeg min søn på 3 et halvt at han har en far men at det er en donor far . Han har ikke undret sig endnu el spurt om hvorfor han ingen far har men vi må nok heller snart få den snak har aldrig været i tvivl om at han skal kende sandheden og en pige i hans børnehave spurte mig i dag om hvad min søns far hed og viste ikke rigtig hvad jeg skulle svare min søn var nemlig i nærheden. Pædagoerne i børnehaven ved godt at han er donor barn men . Men på hvilken alderssvarende måde skal jeg fortælle min søn el hans kammerater ang liams manglende far

Trines svar

Kære mor

Tak for dit spørgsmål. Som med så mange ting i livet er der altid en masse valg man skal tage. Og du har taget et valg om at blive enlig mor.

Det er heldigvis et valg der er blevet mere og mere accepteret i dag og derfor er det også mere normalt at sige "Peter har ingen far". Eller "Vi ved ikke hvad Peters far hedder".

Der findes i dag også mange fora for kvinder der har taget valget at blive "selvvalgt enelig mor" (SEM). Her findes der en masse artikler og debatter fra andre kvinder der står i samme situation. Jeg vil anbefale dig at kigge lidt der, der findes også fællesskaber der kan være guld vær, hvis man er enelig mor med et lille netværk eller bare gerne vil være sammen med ligestillede.

Men ellers synes jeg du skal vente til en weekend hvor I begge har lidt mere overskud og så sætte jer ned og fortælle ham sandheden. Fortæl hvorfor du gerne ville have ham, hvorfor du valgt som du gjorde, og fortælle at selvom han ikke har en far, så elsker du har dobbelt så meget/så har han onkel......Eller hvordan din situation ser ud.

Det er vigtig at du gør det konkret. Lad vær med at komme med de lange udredninger om hvordan det gøres, men fortæl og svar på spørgsmål.

Der findes også en børnebog "Hvor er Karlas far" som netop tager dette emne op.

Jeg håber du kan bruge mit råd ellers er du velkommen til at skrive igen.

Mange hilsner

Trine

www.naturligopdragelse.dk

Trine yder personlig rådgivning, i spørgsmål omhandlende opdragelsen, institutionslivet, trivsel, leg og børns sociale udvikling enten via e-mail eller ved at kommer ud i jeres hjem, hvor I føler jer trygge og derved bedre kan fortælle om de vanskeligheder I oplever. Endvidere holder Trine foredrag inden for 3 overordnet områder. Det, som hun kalder naturlig opdragelse, børn laver mad og natur oplevelser både med og uden et pædagogisk indhold.

Se Trines hjemmeside: www.naturligopdragelse.dk

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.