Eksperthjælp: Mor med tidligere psykisk sårbarhed

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

492 visninger
0 svar
0 synes godt om
20. juni 2016

Gitte Sander

hej
jeg har haft psykiske problemer siden 15 års alderen, jeg har været i medicinsk behandling i 16 år, for 4 år siden blev jeg gravid og fødte en fantastisk datter, jeg har siden jeg blev gravid ikke haft symptomer på min sygdom, jeg var igennem en børnesagkyndig undersøgelse som jeg klarede fuldt tilfredsstillende, jeg blev medicinfri for ca. 2 år siden, jeg har ikke længere kontakt til psykiatrien, jeg har fået arbejde efter at have fået pension i ove vuderet min forælder 10 år, jeg har været igennem et meget stort vægttab, så jeg har virkelig udviklet mig i en positiv retning de sidste 4 år....
men jeg har en enorm frygt for at jeg igen skal have vurderet min forældre evne, min frygt er helt ubegrundet, men den fylder utroligt meget i vores hverdag, alt bliver dobbelt tjekket når min datter skal i børnehave, tøj, hår, madpakke osv. hvis der alligevel sker fejl eller der kommer en kommentar som jeg opfatter som negativ, bliver jeg ked af det og angst i flere dage...jeg tænker jeg har brug for at snakke med nogen om den frygt/angst, men er bange for at ryge ind i det Psykiatriske system igen og blive fyldt med medicin, da jeg faktisk synes jeg klare mig fint uden....mit spørgsmål er så hvem skal jeg snakke med en psykolog, familievejleder eller en helt tredje
håber du kan hjælpe mig
på forhånd tak
mvh
den bekymrede

Gittes svar

Hej "bekymrede",

Tak for dit skønne brev, hvor er det dog dejligt at læse noget fra nogle af alle dem, der er "kommet ud på den anden side" i god behold efter et langt sygeforløb.

Det er noget af en kamp, du må have kæmpet og stort tillykke med så langt du er nået!

Men ja, jeg kan godt forstå at der opstår noget ængstelighed i dig undervejs i din datters opvækst, det ville næsten være mærkeligt andet. Du ved, når man selv bliver forældre kommer man ofte i kontakt med sin egen sårbarhed undervejs. Og når man har været igennem det forløb, du beskriver, kan man let blive angst for sin egen sårbarhed, så at sige. Altså for en opblomstring af tidligere symptomer osv.

Jeg tror jo det er okay - fordi det minder dig om at passe rigtig godt på dig selv og din sårbarhed og din datter. Sådan ville jeg ihvertfald tage det; som et signal om at du skal fortsat tage godt vare om dig selv.

Herunder hente hjælp og støtte til, når det bliver svært. Hvis du helst vil holde dig ude fra psykiatrien kunne en familievejleder være et godt bud. Kommunens PPR måske (pædagogisk psykologisk rådgiving). Eller måske du og eventuelt faderen kunne gå hos en privatpraktiserende familievejleder, psykolog eller psykoterapeut MPF. Jeg tror måske også at Psykiatrifondens rådgivning ved noget,- der kunne jo ikke ske noget ved at ringe til dem og spørge om der måske er nogle forældre-grupper i dit område for sådan nogle som dig. Eller måske sundhedsplejerskerne ved noget. En gruppe af forældre i en lignende situation ville nok ikke være så tosset?

Husk endelig, at selve det, at man frygter noget, at man får en frygtsom tanke, er ikke det samme, som at det kommer til at ske. De fleste af de bekymringer vi har som forældre er på en måde spild af tid, fordi de handler om noget, vi slet ikke behøver at bekymre os om ;-) Når du har klaret den så langt og er så bevidst om dit behov for hjælp og støtte undervejs, vil jeg tippe på at der er gode odds for en lys fremtid.

Held og lykke med forældreskabet fortsat!

Venlig hilsen,

Gitte

Gitte modtager enkeltpersoner og par i terapi, ligesom hun afholder mindfulnessgrupper, udviklingsgrupper, samt weekend workshops for par. Hun er forfatter til bogen "Grib kærligheden"

Se Gittes hjemmesider: www.gittesander.dk og www.gribkærligheden.dk

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+