Aflastning ved truende for tidlig fødsel

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.115 visninger
4 svar
1 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. juni 2016

Millew89

Hej alle kommende og nuværende mødre 

Jeg bliver (forhåbentlig færdiguddannet jordemoder mandag d. 20 juni - altså om en uges tid! Det glæder jeg mig utrolig meget til Nå, men nok om det - jeg har i min bachelor skrevet om aflastning ved den truende for tidlige fødsel. Aflastning er en mangeårig traditionsbundet klinisk praksis uden et evidensbaseret grundlag - dvs. at aflastning endnu ikke er påvist som en behandlingsform, der kan forebygge, at den gravide kvinde føder før termin. Samtidig kan aflastning have en lang række utilsigtede bivirkninger, fysisk og psykisk grundet immobiliseringen.

Min hensigt med dette indlæg er slet ikke at 'male fanden på væggen' eller afskrive aflastning fuldstændigt som behandling, jeg kunne blot godt tænke mig at høre dem der af jer der har erfaringer med aflastning - hvor godt I er blevet informeret om formodede fordele og ulemper ved denne behandlingsform? :-)

Kh (den snartligt nyuddannede jordemoder) Mille

Anmeld Citér

3 numre af Vores Børn + 2 LEGO Storage bokse.

Spar 384 kr.

Køb her for kun 229 kr.

13. juni 2016

FruStolpe

Profilbillede for FruStolpe
Millew89 skriver:

Jeg bliver (forhåbentlig færdiguddannet jordemoder mandag d. 20 juni - altså om en uges tid! Det glæder jeg mig utrolig meget til Nå, men nok om det - jeg har i min bachelor skrevet om aflastning ved den truende for tidlige fødsel. Aflastning er en mangeårig traditionsbundet klinisk praksis uden et evidensbaseret grundlag - dvs. at aflastning endnu ikke er påvist som en behandlingsform, der kan forebygge, at den gravide kvinde føder før termin. Samtidig kan aflastning have en lang række utilsigtede bivirkninger, fysisk og psykisk grundet immobiliseringen.

Min hensigt med dette indlæg er slet ikke at 'male fanden på væggen' eller afskrive aflastning fuldstændigt som behandling, jeg kunne blot godt tænke mig at høre dem der af jer der har erfaringer med aflastning - hvor godt I er blevet informeret om formodede fordele og ulemper ved denne behandlingsform? :-)

Jeg har Inge  erfaringer i den retning.  Men vil da lige oppe din tråd 

Anmeld Citér

13. juni 2016

MorTil3+

Profilbillede for MorTil3+
Millew89 skriver:

Jeg blev rådet til aflastning fra uge 28 i min graviditet, fik af vide at jeg måtte gå i køkkenet og lave en mad, gå på toilettet og i bad og ellers forholde mig i ro, havde dog lidt svært ved at overholde det, da jeg har to andre børn og min mand var væk i en måned, mine forældre hjalp med rengøring osv. Havde for kort livmoderhals så skulle undgå plukveer som jeg fik ret tit hvis jeg bevægede mig rundt. Fik intet af vide om ulemper/bivirkninger ved aflastning. Men er sikker på at hvis jeg ikke havde holdt mig så meget i ro som jeg gjorde så havde jeg født endnu tidligere end jeg gjorde. 

Anmeld Citér

13. juni 2016

MinPrins

Jeg blev sygemeldt i uge 24 da jeg var gravid, fik en masse smerter på grund af fysisk hårdt arbejde og min læge var meget bange for for tidligt fødsel....

Anmeld Citér

13. juni 2016

Anonym

Første gang fødte jeg i uge 35+0 og havde lidt over en uge forinden været hos jordemoder der valgte ikke at tage mine smerter seriøst, kalder mig pivet og bare siger jeg skal tage mig sammen og få noget motion. Jeg ender et par dage efter på fødemodtagelsen med mange flere smerter i maven og de beordrer mig hjem på langs da jeg ingen livmoderhals har tilbage og har åbnet mig. Jeg ligger ned i 2 dage og er meget lidt aktiv, men ender på modtagelsen igen med hvad der så var veer. Ved ikke om det havde hjulpet noget hvis det var blevet opdaget før og jeg havde fået besked på at slappe af i stedet for at jeg skulle stoppe med ag være pivet og bare tage mig sammen og motionere.... De smerter jeg rendte rundt med var så udvidelsesveer. 

Nu er jeg gravid igen og grundet min historik og næsten de samme smerter som er begyndt i uge 32 er jeg blevet beordret vandret til jeg MINIMUM når uge 34/35 for at se om jeg kan undgå at føde for tidligt igen.

Ved ikke om det er svar nok på dit spørgsmål, men er sikker på det i hvert fald ikke hjælper at drøne rundt hvis man er i truende for tidlig fødsel. Det kan give nogle gener i form at at musklerne ikke bliver rørt og for mig gør det mere ondt i mit bækken end før bare at ligge. Men det er det mindste af det hvis jeg bare ikke føder for tidligt igen. 

Og blev forresten sygemeldt i uge 23 grundetplukveer som min læge var bange for kunne sætte det i gang allerede dengang!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.

Egmont Publishing A/S
Strødamvej 46
2100 København
CVR: 83131128
Bliv fan på Facebook
Baby.dk på Google+
Cookie information
Denne hjemmeside bruger cookies.

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere, men de giver også info om hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. Cookies på denne hjemmeside bruges primært til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.