Vi stå i netop samme situation som jer nu. Vores datter er 2,5 år og kan slet ikke sove om aftenen, hvis hun sover til middag (også selvom hun kun sover en halv time). Det startede også da hun var knap 2 år.
Jeg har desværre mødt meget modstand i hendes dagpleje omkring det at skippe luren, når hun ikke er ældre. I weekenderne sover hun aldrig til middag og så kommer hun i seng kl 19 og sover til næste morgen, hvor hun så er dejlig udhvilet. I hverdagene sover hun til middag en time, hvilket resulterer i at hun ikke kan sove om aftenen og derefter er fuldstændig uoplagt næste morgen når hun bliver vækket. Så det er en ond spiral. Hendes dagplejemor mener, at hun slet ikke kan komme igennem dagen, hvis ikke hun sover. Det kan hun heller ikke, når hun kommer så sent i seng om aftenen. Men jeg mener at det et noget helt andet, hvis hun ikke sov til middag og kom i seng i ordentlig tid hver aften.
Anywaye så har det været en lang diskution og nu er den landet på at hun sover en time i dagplejen og så må vi tage tørnene med hende om aftenen.
Det er blevet nævnt mange gange over for mig, hvor vigtig søvnen er for dem i den alder og at søvn avler søvn osv. Men faktum er, at vi har et barn der ikke kan sove om aftenen, når hun sover til middag, hvilket giver hende et dårlig dag dagen efter, fordi hun er uoplagt, da hun er faldet for sent i søvn. Så jeg mener, at det er helt vildt individuelt, hvornår børn kan undvære deres middagslur og hvis i mener at hun har en fin dag uden, så kan jeg ikke se problemet. Når hun ikke er ældre, kan det jo sagtens være at hun igen får brug for luren på et tidspunkt, og så ændre man jo bare på det igen.

Anmeld
Citér