2 årig, hvornår slut med middagslur?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.331 visninger
9 svar
3 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
13. juni 2016

Sandratoft

Hej

Jeg har nogle tanker omkring vores datter jeg gerne vil dele. Når hun sover middagslur, er det omkring 1-3 timer hun sover, og om aftenen vil hun først sove mellem kl 21 og 22. 

I weekenderne er sover hun ofte lidt længere og så skipper vi middagsluren. Det betyder at hun falder i søvn kl 19-19:30. Hun er ikke træt eller pylret op til. 

Når hun først vil falde i søvn mellem 21 og 22, er hun rigtig sur og træt om morgenen, og i vuggestuen fortæller de at hun også har været sur der (kastet med maden, ikke ville spise, kastet legetøj osv)

Jeg synes at når hun kun er knap 2 år, så lyder det tidligt at stoppe med middagslur nu, men det er faktisk de dage der fungerer bedst for os. 

Har i nogle tanker omkring dette? Hvornår stoppede jeres med midadgslur?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. juni 2016

Molly23

Vi stå i netop samme situation som jer nu. Vores datter er 2,5 år og kan slet ikke sove om aftenen, hvis hun sover til middag (også selvom hun kun sover en halv time). Det startede også da hun var knap 2 år. 

Jeg har desværre mødt meget modstand i hendes dagpleje omkring det at skippe luren, når hun ikke er ældre. I weekenderne sover hun aldrig til middag og så kommer hun i seng kl 19 og sover til næste morgen, hvor hun så er dejlig udhvilet. I hverdagene sover hun til middag en time, hvilket resulterer i at hun ikke kan sove om aftenen og derefter er fuldstændig uoplagt næste morgen når hun bliver vækket. Så det er en ond spiral. Hendes dagplejemor mener, at hun slet ikke kan komme igennem dagen, hvis ikke hun sover. Det kan hun heller ikke, når hun kommer så sent i seng om aftenen. Men jeg mener at det et noget helt andet, hvis hun ikke sov til middag og kom i seng i ordentlig tid hver aften.

Anywaye så har det været en lang diskution og nu er den landet på at hun sover en time i dagplejen og så må vi tage tørnene med hende om aftenen. 

Det er blevet nævnt mange gange over for mig, hvor vigtig søvnen er for dem i den alder og at søvn avler søvn osv. Men faktum er, at vi har et barn der ikke kan sove om aftenen, når hun sover til middag, hvilket giver hende et dårlig dag dagen efter, fordi hun er uoplagt, da hun er faldet for sent i søvn. Så jeg mener, at det er helt vildt individuelt, hvornår børn kan undvære deres middagslur og hvis i mener at hun har en fin dag uden, så kan jeg ikke se problemet. Når hun ikke er ældre, kan det jo sagtens være at hun igen får brug for luren på et tidspunkt, og så ændre man jo bare på det igen.  

Anmeld Citér

13. juni 2016

Molly23

Ellers skal i prøve at korte hendes lur af, hvis i gerne vil have hun sover til middag. Måske kan det gøre at hun er mere træt om aftenen.

Vi gjorde det, at i starten sov hun nogle gange til middag i weekenderne. Det var en vurdering fra dag til dag. Til sidst havde hun vænnet sig til ikke at sove og nu har hun slet ikke brug for den mere herhjemme. 

Anmeld Citér

13. juni 2016

Abracadabra

Vores yngste sover middagslur i hverdagene, hvor hun står tidligt op - og så er hun selvfølgelig vågen længere om aftenen. I weekenden sover hun længe og får ingen middagslur. 

For mig er det vigtigt, at hun får et break på institutionsdagene, ellers skal hun puttes meget tidligt. Så vil jeg hellere have, at hun er mere vågen med os. 

Anmeld Citér

13. juni 2016

Monski

Molly23 skriver:

Vi stå i netop samme situation som jer nu. Vores datter er 2,5 år og kan slet ikke sove om aftenen, hvis hun sover til middag (også selvom hun kun sover en halv time). Det startede også da hun var knap 2 år. 

Jeg har desværre mødt meget modstand i hendes dagpleje omkring det at skippe luren, når hun ikke er ældre. I weekenderne sover hun aldrig til middag og så kommer hun i seng kl 19 og sover til næste morgen, hvor hun så er dejlig udhvilet. I hverdagene sover hun til middag en time, hvilket resulterer i at hun ikke kan sove om aftenen og derefter er fuldstændig uoplagt næste morgen når hun bliver vækket. Så det er en ond spiral. Hendes dagplejemor mener, at hun slet ikke kan komme igennem dagen, hvis ikke hun sover. Det kan hun heller ikke, når hun kommer så sent i seng om aftenen. Men jeg mener at det et noget helt andet, hvis hun ikke sov til middag og kom i seng i ordentlig tid hver aften.

Anywaye så har det været en lang diskution og nu er den landet på at hun sover en time i dagplejen og så må vi tage tørnene med hende om aftenen. 

Det er blevet nævnt mange gange over for mig, hvor vigtig søvnen er for dem i den alder og at søvn avler søvn osv. Men faktum er, at vi har et barn der ikke kan sove om aftenen, når hun sover til middag, hvilket giver hende et dårlig dag dagen efter, fordi hun er uoplagt, da hun er faldet for sent i søvn. Så jeg mener, at det er helt vildt individuelt, hvornår børn kan undvære deres middagslur og hvis i mener at hun har en fin dag uden, så kan jeg ikke se problemet. Når hun ikke er ældre, kan det jo sagtens være at hun igen får brug for luren på et tidspunkt, og så ændre man jo bare på det igen.  

Min dreng er fra januar 2014 og har altid sovet sindssygt godt til middag, ca 3-4 timer. Men for et par måneder siden begyndte han at sove mindre og mindre. 

I viggestuen bliver han puttet 11:30 men i de sidste to uger er han først faldet i søvn 12:45, hvilket jo så resultere at han vågner sent og så ikke kan falde i søvn. Herhjemme er det en succes hvis han sover inden 21:30. 

Jeg har lige aftalt med vuggestuen at de tage ham op hvis han ikke sover efter 45 minutter. De har en politik med at de ikke vækker børn men de kan heldigvis godt se den problematik vi får herhjemme. Han er slet ikke frisk når vi står op og er ked af det hele morgenen. Det er virkelig et helvede! 

Tror ærligt at en del af dagplejernes tanke er at hvis din datter ikke sover til middag får hun ingen pause, hvilke jo egentlig er forståeligt at man gerne vil have  vores ældste gik også i dagplejer men det her var faktisk en af grundene til vi valgte vuggestue til den yngste, selvom vi var sindssygt glade for dagpleje. 

Anmeld Citér

13. juni 2016

migmigher

Molly23 skriver:

Det kan også være fordi, dagplejemoren gerne vil have sin pause. 

Anmeld Citér

13. juni 2016

Vilgerneværegravid

Vi har aftalt med vuggestuen, at vores datter skal op fra middagsluren senest kl.14. Ellers kan hun slet ikke sove om aftenen. Så kan klokken sagtens blive 22 inden hun sover. Det har heldigvis hjulpet på problemet.

Anmeld Citér

13. juni 2016

Molly23

migmigher skriver:

Det kan også være fordi, dagplejemoren gerne vil have sin pause. 

Det tror jeg helt sikkert også det er. Det bliver bare pakket ind i forskellige teorier om hvor vigtig middagsluren er for børnene. 

Kan sagtens forstå, at det er vigtigt med en pause. Men omvendt mener jeg også at man bliver nødt til møde børn og forældre, der hvor de er. Hvis et barn først kan sove kl 22-22.30 om aftene og derfor er uoplagt dagen efter, så kan det godt være det er nødvendigt at se på middagsluren! Det må være en del af arbejdet som dagplejer, at man i perioder har børn der ikke sover til middag.

Anmeld Citér

13. juni 2016

migmigher

Molly23 skriver:

Det tror jeg helt sikkert også det er. Det bliver bare pakket ind i forskellige teorier om hvor vigtig middagsluren er for børnene. 

Kan sagtens forstå, at det er vigtigt med en pause. Men omvendt mener jeg også at man bliver nødt til møde børn og forældre, der hvor de er. Hvis et barn først kan sove kl 22-22.30 om aftene og derfor er uoplagt dagen efter, så kan det godt være det er nødvendigt at se på middagsluren! Det må være en del af arbejdet som dagplejer, at man i perioder har børn der ikke sover til middag.

Er det en kommunal dagplejer?

Så ville jeg ringe og snakke medkonsulenterne.

I vores kreds er de yderst hjælpsomme.

Anmeld Citér

13. juni 2016

God-mor

Min datter skippede luren da hun var lidt over 2 år. Nu er hun startet i børnehave og nu sover hun middagslur derovre, og det har vi selv valgt, da hun faldt i søvn når hun kom hjem ved 14 tiden, og så kunne hun nemt være vågen til 23 om aftenen. Hun sover så nu 1,5 time i børnehaven og kan puttes 20.30 ca. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.