Pludselig bange for bad...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.933 visninger
12 svar
2 synes godt om
8. juni 2016

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Min datter på (næsten) 2 år er blevet enormt bange for at komme i bad. Både badekar og brusebad. Hun har været en uge på ferie hvor hun var i poolen hver dag og nød det rigtig meget. - Og kom hjem for en uge siden.

Hun skriger og spræller og klynger sig til mig hver gang hun skal i bad. Jeg bader sammen med hende og har hende på armen, for at gøre hende så tryg som muligt, men hun skriger lige så snart hun ser bruseren. Jeg har forsøgt at lade hende holde brusehovedet, men hun vil slet ikke røre ved det.  Jeg forsøger at bruse på migselv først og forklare hende hvad der sker a la "Hov! Se mor bliver helt våd nu. Aaah det er dejligt! Mor bliver helt ren." og så forklare at nu er det hende der bliver våd og ren og det er dejligt, når jeg bruser lidt på hende. Vandet er hverken for varmt eller for koldt og jeg sørger for at strålerne ikke er særligt hårde/kraftige. Alligevel bliver hun fuldstændig panisk hver gang hun skal i bad.

Derudover er hun begyndt at blive fuldstændig hysterisk hver gang hun ikke lige får sin vilje, og prøver virkelig grænser af. Det tænker jeg dog er ret normalt og "bare" en del af den skønne trodsalder

Men ved dog ikke lige hvad jeg skal gøre ved den der badesituation, så det kan blive rart igen. Skal lige siges at jeg også har prøvet med legetøj både i bruser og badekar, og "malesæbe", uden succes.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2016

Sprit25

Jeg kan skrive under på det er en fase! Vores datter er lige kommet ud af den vi flyttede badekaret ud af badeværelset og det hjalp. Men det har stået på siden februar og hun er først kommet ud på badeværelset igen nu 

Anmeld Citér

8. juni 2016

MamaGulloev

Sprit25 skriver:

Jeg kan skrive under på det er en fase! Vores datter er lige kommet ud af den vi flyttede badekaret ud af badeværelset og det hjalp. Men det har stået på siden februar og hun er først kommet ud på badeværelset igen nu 

Puha det var længe 

Hm, vi har et lille badebassin på altanen her i varmen, men det vil hun heller ikke bade i selvom hun  har elsket det tidligere. Hun vil gerne stå/sidde ved siden  af og plaske i det, hun vil ikke op i det..

Hvor flyttede I så badekarret hen?

Anmeld Citér

8. juni 2016

Meyer

Profilbillede for Meyer

Tilslutter mig at det er en face. Det gå over igen. Vi skruede ned på bad i en periode, pluslig så ville de gerne igen.

Anmeld Citér

8. juni 2016

Sprit25

MummiT skriver:

Puha det var længe 

Hm, vi har et lille badebassin på altanen her i varmen, men det vil hun heller ikke bade i selvom hun  har elsket det tidligere. Hun vil gerne stå/sidde ved siden  af og plaske i det, hun vil ikke op i det..

Hvor flyttede I så badekarret hen?

MEGET LÆNGE! Vi flyttede det bare ud af badeværelset i gangen.. Så sad hun der.. Det endelig gennembrud kom en dag morfar hjalp med at bade. Hun tør ALT når morfar er ved siden af

Anmeld Citér

8. juni 2016

MamaGulloev

Sprit25 skriver:

MEGET LÆNGE! Vi flyttede det bare ud af badeværelset i gangen.. Så sad hun der.. Det endelig gennembrud kom en dag morfar hjalp med at bade. Hun tør ALT når morfar er ved siden af

Haha ja okay. Her plejer mormor at være et hit med alting, men hun har samme problem med bruseren. 
Håber dog lidt at far har lidt mere succes her i weekenden.

Anmeld Citér

9. juni 2016

Annemette07

MummiT skriver:

Min datter på (næsten) 2 år er blevet enormt bange for at komme i bad. Både badekar og brusebad. Hun har været en uge på ferie hvor hun var i poolen hver dag og nød det rigtig meget. - Og kom hjem for en uge siden.

Hun skriger og spræller og klynger sig til mig hver gang hun skal i bad. Jeg bader sammen med hende og har hende på armen, for at gøre hende så tryg som muligt, men hun skriger lige så snart hun ser bruseren. Jeg har forsøgt at lade hende holde brusehovedet, men hun vil slet ikke røre ved det.  Jeg forsøger at bruse på migselv først og forklare hende hvad der sker a la "Hov! Se mor bliver helt våd nu. Aaah det er dejligt! Mor bliver helt ren." og så forklare at nu er det hende der bliver våd og ren og det er dejligt, når jeg bruser lidt på hende. Vandet er hverken for varmt eller for koldt og jeg sørger for at strålerne ikke er særligt hårde/kraftige. Alligevel bliver hun fuldstændig panisk hver gang hun skal i bad.

Derudover er hun begyndt at blive fuldstændig hysterisk hver gang hun ikke lige får sin vilje, og prøver virkelig grænser af. Det tænker jeg dog er ret normalt og "bare" en del af den skønne trodsalder

Men ved dog ikke lige hvad jeg skal gøre ved den der badesituation, så det kan blive rart igen. Skal lige siges at jeg også har prøvet med legetøj både i bruser og badekar, og "malesæbe", uden succes.

Prøv evt. At tage brusehovedet af, så det kun er slangen der vasker hende :-) det hjælp en smule på vores søn ��

Anmeld Citér

9. juni 2016

Sprit25

MummiT skriver:

Haha ja okay. Her plejer mormor at være et hit med alting, men hun har samme problem med bruseren. 
Håber dog lidt at far har lidt mere succes her i weekenden.

Men kan ikke sige andet end tålmodighed. Min mand vaskede hende en overgang i badeværelse vasken. Så sad hun der med fødderne i mens han vaskede hende. Det var en skønt syn. 

Ellers lad hende selv bestemme. Hvis hun en dag vil plaske vand lad hende!!

Anmeld Citér

9. juni 2016

Ammi

Hej

Vi har lige været igennem det samme med vores søn.

Jeg har lokket ham af flere gange med f.eks. at blæse sæbebobler i badekaret også vil han gerne. Nogen gange er det nok bare at lave en masse skum til ham eller et nyt legetøj(gammelt han ikke har set længe). Hos os skal vi bare over det at komme ned i vandet også er det fint. Det har jeg gjort i en månedstid og han bliver mere og mere tryg ved det igen. Dog nogengange med skrig og skrål, og hvor han bliver vasket med en klud, mens han sidder ved mig.

Også går vi også oftere i bad nu, gerne en gang om dagen i stedet for 2 gange i ugen. For at han skal blive vant til det igen.

Jeg håber mine fif kan bruges

Anmeld Citér

9. juni 2016

Monski

MummiT skriver:

Min yngste blev 2 år i januar og lige omkring hans fødselsdag blev han også pludselig bange for at komme i bad. Det føltes nærmest som en overgreb at give ham nad fordi han kæmpede så meget imod.

det stod på i 3-4 måneder men nu er det HELDIGVIS ovre og han elsker igen at komme i bad 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.